رشت- مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر شرایط بسیار بد و ناامن رودخانه‌های این استان گفت:‌ درصد تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر در رودخانه‌های گیلان غیرممکن و در حد صفر است.

تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر در رودخانه‌های گیلان غیرممکن شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شیلات گیلان اسحاق شعبانی اظهار داشت:‌ به دلیل شرایط بسیار نامناسب رودخانه‌های استان گیلان و ورود حجم بسیار بالای فاضلاب به داخل ‌آن‌ها شرایط مهاجرت ماهیان دریای خزر به داخل رودخانه‌ها جهت تکثیر فراهم نبوده و تقریباً غیرممکن است.

مدیرکل شیلات گیلان به حجم برداشت انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: سالانه به طور متوسط حدود ۷ هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر در حوزه گیلان توسط صیادان برداشت می‌شود بنابراین باید برای جبران آن اقداماتی انجام شود.

شعبانی ترمیم و بازسازی ذخایر دریا را مورد تأکید قرار داد و در مورد آن تصریح کرد:‌ کارشناسان و متخصصان آبزی‌پروری مجموعه شیلات استان گیلان برای نیل به این هدف اساسی نسبت به بازسازی ذخایر دریای خزر به دو صورت مصنوعی و طبیعی اقدام می‌کنند.

وی با بیان این مسئله که در میان ماهیان دریای خزر تنها دو گونه کیلکا و کفال در عمق دریا اقدام به تخم‌ریزی و تکثیر می‌کنند ابراز داشت:‌ به غیر از این دو گونه مابقی انواع ماهیان موجود در دریای خزر نظیر ماهی سفید برای زاد و ولد خود نیازمند مهاجرت به بستر رودخانه‌ها هستند.

مدیرکل شیلات گیلان زاد و ولد ماهیان در رودخانه‌های گیلان را تقریباً صفر و غیرممکن خواند و عنوان کرد:‌ به دلایل متعددی از جمله وقوع آلودگی‌های شدید زیست محیطی، شرایط لازم در رودخانه‌های گیلان که به حوزه دریای خزر سر ریز می‌شوند به هیچ عنوان وجود ندارد.

‌شعبانی برخی از دلایلی که موجب عدم مهاجرت ماهیان دریای خزر به رودخانه‌های گیلان می‌شوند را برشمرد و افزود:‌ ورود حجم بسیار بالای فاضلاب‌های شهری،‌ خانگی،‌ صنعتی و بیمارستانی و یا سموم دفع آفات کشاورزی از جمله این عوامل مخرب به‌شمار می‌روند.

وی علل عدم فراهم بودن شرایط لازم در بستر رودخانه‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: برداشت‌های شن و ماسه و بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها به همراه بسته بودن و ناامن بودن مدخل و مسیر رودخانه‌های گیلان به علت حضور صیادان،‌ مهاجرت ماهیان را غیرممکن کرده است.

مدیرکل شیلات گیلان از اقدامات و تمهیدات انجام شده این دستگاه برای تأمین و ترمیم ذخایر دریای خزر سخن گفت و اظهار داشت:‌ در حال حاضر مراکز ویژه‌ای برای این امر در استان گیلان دایر است که متخصصان حوزه آبزی‌پروری آن تمهیدات لازم جهت بازسازی ذخایر دریا را انجام می‌دهند.

‌شعبانی با بیان این مطلب که پس از پرورش ماهیان در این مراکز تحقیقاتی شیلات نسبت به رهاسازی آنان در دریای خزر اقدام می‌کند بیان داشت:‌ اگر این‌گونه اقدامات حمایتی توسط شیلات گیلان انجام نشود حجم ذخایر ماهیان دریای خزر به نحو بسیار محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

وی از حضور و فعالیت حدود ۴ هزار صیاد در استان گیلان خبر داد و تصریح کرد:‌ برای پایدار کردن شغل صیادان و استمرار فعالیت صید و صیادی توسط آنان انجام فرآیند تکثیر مصنوعی ماهیان دریای خزر و رهاسازی آنان برای شیلات استان گیلان بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.