یزد - مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: کنترل و ریشه کنی بیماری های مشترک نیازمند همکاری دستگاه های مرتبط و متولیان صنعت دام، طیور و صنایع مرتبط می باشد ازاین بین ۵۶ بیماری بسیارحائز اهمیت و ۱۳ مورد از آن ها جزء بیماری های استراتژیک محسوب می شوند.

کنترل و ریشه کنی بیماری های دام نیازمند همکاری دستگاه های مرتبط است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی یزد، علی اکبرحداد زاده در چهارمین کنفرانس علمی بیماری های مشترک انسان و حیوان اظهارداشت : با توجه به شرایط خاص جغرافیایی کشور و داشتن ۲۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آسیای میانه و علی الخصوص همجواری ۱۹۳۲  کیلومتری مرز افغانستان و پاکستان کنترل مرزهای کشور جهت عدم ورود عوامل بیماریزا بسیارمشکل و هزینه براست.

وی افزود: با انجام اقدامات کنترلی و بهداشتی و استقرار ضوابط امنیت زیستی در واحدهای پرورشی و همکاری و تعامل سایر دستگاه ها امکان کنترل این بیماری ها وجود دارد یکی از راهکارهای کنترل بیماری هاری که ریشه در حیات وحش دارد، تأمین اعتبار لازم توسط محیط زیست جهت تغذیه وحوش برای جلوگیری از ورود انها به حاشیه شهرها در زمان خشکسالی می باشد.

حداد زاده اصلاح روابط بین انسان، دام اعم از وحشی، اهلی و دست آموز و محیط زیست را امری مهم در راستای حفظ و سلامت جامعه خواند و گفت : نیل به  این امر نیازمند ارتقاء سطح فرهنگ و سواد جامعه در حوزه بهداشت و بیماری های مشترک می باشد.

این مسئول مهمترین اقدامات دامپزشکی درکنترل بیماری های مشترک را علاوه افزایش سطح ایمنی دام ها، ایجاد زیرساخت های مناسب و تلاش جهت استاندارد سازی واحدهای پرورشی، سامان دهی حمل و نقل بهداشتی و ورود دام به استان، کنترل جمعیت کنه از طریق سمپاشی مراکز پرورش دام و نظارت مستمر دامپزشکان بر کشتار دام قبل، حین و بعد از ذبح در کشتارگاه ها و پیش سردگذاری گوشت استحصالی کشتارگاه ها جهت اطمینان از سلامت گوشت مورد عرضه در سطح استان عنوان کرد.

حدادزاده با اشاره به ایجاد زیرساخت های بسیار خوب و مناسب کشتارگاهی در استان، مجهز شدن کشتارگاه های استان به سیستم پیش سردگذاری ثابت را مؤثرترین اقدام در کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو خواند و افزود: گوشت ممهور به مهر و لیبل دامپزشکی و مورد عرضه در واحدهای مجاز ازسلامت کامل برخوردار بوده و مردم می توانند با اطمینان خاطر آن را مورد مصرف قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.