قدس انلاین – سعید کوشافر: ترامپ ؛ رییس دولت امریکا درحالی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد که پیش از ان مقام معظم رهبری نسبت به بدعهدی شیطان بزرگ هشدار داده بودند.

دیدگاه نمایندگان مردم خراسان رضوی درباره مذاکره با امریکا/ ترامپ باید شروط ایران را بپذیرد

 این درحالی است که این پرزیدنت غیر قابل پیش بینی  کشورمان را به سخت ترین تحریمهای اقتصادی تهدید میکند. او درحالیکه میداند مردم ایران درمقابل دشمن وتهدید یا تهاجم انها از همیشه متحدتر خواهند بود و هرگز درمقابل تهدید و تحریم عقب نمی نشینند ، طی روزهای اخیر حرفش را کاملا عوض کردو گفت که حاضر است با روسای دولت ایران مذاکره کند.

اگرچه مذاکره درعرف دیپلماتیک به خودی خود منفی نیست اما باید دید که قرار است از این مذاکره چه نتیجه ای حاصل شود و دیگر اینکه طرف مذاکره چه شخصی یا چه مقامی است ؟ آیا میتوان به فردی که به قول وقرارها پای بند نیست اعتماد کردو بااو قول وقرار گذاست ؟ قطعا هرفرد عاقلی گفت وگو با فردی بی ثبات و بدعهد را برای رسیدن به قراری تازه رد میکند .

درهمین حال طی روزهای اخیر مردان سیاست خراسان رضوی و وکلای ملت دراین پهنه کشور اظهاراتی داشته اند که بخشی ازآنها را مرور میکنیم :

***ترامپ به برجام برگردد

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران با صلابت و براساس قانون اساسی با همه کشورهای دنیا با حفظ حقوق و احترام متقابل ارتباط دارد و اگر آمریکا می‌خواهد با ما مذاکره کند با زبان چاله‌میدانی نمی‌شود.

رمضانعلی سبحانی‌فر با خطاب قرار دادن کشور آمریکا که خود را قیم سایر کشورهای جهان می‌داند، بیان کرد: دنیا باید بداند ایران سرزمینی بزرگ با پیشینه و فرهنگ غنی است که ملت قهرمان آن در فراز و فرودهای تاریخ نظیر حمله مغول غیرتمندانه مبارزه کردند و حتی سربه‌دار شدند ولی تن به ذلت ندادند. بدانید که ایران با صلابت و براساس قانون اساسی با همه کشورهای دنیا با حفظ حقوق و احترام متقابل ارتباط دارد و اگر می‌خواهید با ما مذاکره کنید با زبان چاله‌میدانی نمی‌شود. آقای ترامپ به شما توصیه می‌کنیم که به برجام برگردید و سپس درخواست مذاکره با ایران را داشته باشید.

*** پاسخ شایسته‌ برای ترامپ

درهمین راستا همچنین نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد درمجلس شورای اسلامی  گفت: مجموعه نظام باید با صبوری تصمیم بگیرد و پاسخ شایسته‌ای به ترامپ بدهد.بهروز بنیادی در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توافق بدون پیش‌شرط، اظهار کرد: مذاکره چیزی است که همه کشورها به هم پیشنهاد می‌دهند و مسیر ارتباطی بسیاری از کشورها بوده، بنابراین تابو نیست که ما بگوییم همیشه مخالف آن هستیم.

وی افزود: مذاکره، پیشنهادی بوده که داده شده اما در پشت این پیشنهاد نکاتی نهفته است. ترامپ در همان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ما با نخست وزیر ایتالیا به این نتیجه رسیدیم که ایران نباید هسته‌ای شود، بنابراین ناخودآگاه در جملات خود این شرط را که ما به آن واقف هستیم، عنوان کرد. ترامپ به هیچ عنوان حاضر نیست که ایران هسته‌ای را بپذیرد و این خط قرمزی برای ما است.

بنیادی با بیان اینکه اگر قرار بود ترامپ مذاکره‌ای را انجام دهد، میتوانست در همان قالب برجام باشد، عنوان کرد: ترامپ با خروج از برجام اعتمادسازی برای ورود مجدد به مذاکره را زیر سوال برد، بنابراین باید مجموعه نظام با صبر و حوصله این مسائل را رصد کند. کره‌شمالی الگوی خوبی است که ببینیم نتیجه نهایی با این کشور چه خواهد شد البته تمام شرایط ما  شبیه کره شمالی نیست اما در بعد رفتاری می‌توان ترامپ را تست کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: سیاست ترامپ در برابر کره شمالی این بود که بعد از به اوج رسیدن حملات لفظی مکرر و القابی که رهبر کره شمالی و ترامپ نسبت به هم به کار بردند، کم کم به سمت آرامشی پیش رفت و وارد مذاکره شدند. اینکه نتیجه نهایی مذاکره چه شود، باید صبر کرد تا آمریکا امتحان خود را پس دهد. ترامپ همین استراتژی را نیز در مورد ایران به کار گرفته و این نشان می‌دهد که ترامپ آشنایی زیادی با روحیه و فرهنگ مردم ایران ندارد و آنچه در مورد کره شمالی به کار برده همان مسیر را نیز برای ما تکرار می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه مسائلی که امروز ترامپ مطرح می‌کند، نوعی زمینه‌سازی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا است. او به نوعی  در حال به زیر سوال بردن تمامی دستاوردهایی است که حزب دموکرات تاکنون داشته و دشمنی و حرکتی را که در برابر ایران شروع کرده، در همان راستای ضربه زدن به حزب دموکرات در آمریکا است.

وی ادامه داد: او قصد دارد که به آن‌ها نشان دهد چگونه با ایران رفتار کرده و به مردم خودش نیز این پیام را بدهد که تمام کارهایی که دموکرات‌ها انجام دادند، اشتباه بود. او در دوران ریاست جمهوری خود نیز شعارهای مختلفی را داده بود و اکنون به آن شعارها عمل می‌کند. این عمل رئیس جمهور آمریکا هم به ضرر مردم خود و هم مردم سایر کشورهای جهان است. ترامپ در حال فراهم کردن یک شو تبلیغاتی در این زمینه در سطح کشور آمریکا بوده زیرا رقبای انتخاباتی‌ او به تدریج در حال ورود هستند.

بنیادی در خصوص عملی بودن انجام مذاکره بدون پیش‌شرط، تصریح کرد: بعد از ورود به مذاکره، بندها و نکاتی مطرح می‌شود، شروع مذاکره ممکن است بدون پیش‌شرط باشد اما پایان آن حتما با شرط و شروطی همراه خواهد بود. ضمن اینکه مجموعه نظام باید در مورد این مسئله تصمیم بگیرد البته  رهبری در این مورد قبلا اعلام نظر کرده اند  و اگر قرار باشد رویداد جدیدی را شاهد باشیم  باید  صبر کنیم

این عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: ما باید در این زمینه صبورتر باشیم، دولت باید مستحکم‌تر عمل کند، وزرا وقت بیشتری را بگذارند و اجازه ندهند این آشفته بازاری که ایجاد شده بیش از این مردم را نگران کند زیرا اگر ما نتوانیم در داخل، انسجام خود و امید در بین مردم را حفظ کنیم، حتی اگر به سمت مذاکره نیز برویم و لی همانند برجام نتوانیم مخالفان داخلی و خارجی را مهار کنیم و مانند قبل که امید مردم به نتیجه برجام بطور کامل  محقق نشد و بد عهدی روی داد  به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ضمن اینکه ترامپ هم با این حرکت که دائم اعلام می‌کند، من آماده مذاکره هستم، به نوعی می خواهد بار عدم مذاکره را بدوش نظام ما تحمیل کند  و از طرفی مردم نیز ممکن است این را بشنوند و بگویند چرا ما این کار را انجام نمی‌دهیم، مجموعه نظام باید با صبوری تصمیم بگیرد و پاسخ شایسته‌ای به ترامپ بدهد، اینکه این پاسخ مثبت یا منفی باشد، باید صبر کنیم.

وی در خصوص احتمال تشدید تنش‌ها بعد از تحریم‌ها، گفت: آمریکا مسیر خودش را ترسیم کرده و  از مهر ۹۶ که تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد همه می‌دانستند که دیر یا زود خروج از برجام را انجام خواهد داد، بنابراین شاید ما وقت را برای برنامه ریزی سریع از دست دادیم، به هرحال استراتژی ما مشخص است و باید خود را بیشتر تقویت کنیم، در کنار مردم باشیم و با هرچه در توان داریم به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کنیم  که این مشکلات در حال رسیدن به حد غیرقابل تحملی است.

***آمریکا از قدرت ایران میترسد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد دکترین نظامی کشورمان مبتنی بر آغازگر جنگ با هیچ کشوری نیست و این در حالیست که آمریکا هم از قدرت بازدارنده ایران هراس دارد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، در خصوص ارزیابی تهدیدات ایالات متحده علیه کشورمان خصوصا اعمال گزینه نظامی، گفت: امروزه همه کارشناسان سیاسی و نظامی اعتقاد دارند که آمریکا در حال حاضر به هیج عنوان آمادگی حمله نظامی به هیچ کشوری را ندارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید یادآور شد چندی پیش پس از ورود گروه تروریستی– تکفری داعش به سوریه، ایالات متحده با حمایت ناتو آماده درگیری نظامی در این کشور شدند و حتی رییس جمهور آمریکا فرمان حمله را صادر کرد اما این مهم با پیام یکی از فرماندهان نظامی کشورمان منتفی شد.

وی ادامه داد: بنابراین می توان اذعان کرد ایران اسلامی دارای قدرت بازدارنده ای است که نظامیان و سیاستمداران آمریکا را به فکر فرو ببرد و آنها را از حمله نظامی باز دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه آمریکایی ها در جنگ های شبیه سازی شده علیه کشورمان با تلفات جدی مواجه شدند که این موضوع نیز سبب ایجاد ترس و هراس در بین نظامیان ایالات متحده است، تصریح کرد: در این بین باید تاکید کرد دکترین نظامی کشورمان نیز مبتنی بر آغازکننده جنگ با هیچ کشوری نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه آمریکا در شرایط اقتصادی مناسبی به سر نمی برد که بخواهد هزینه های نظامی اش را با آغاز یک جنگ افزایش دهد، خاطرنشان کرد: این مهم در حالیست که مردم این کشور نیز دیگر تحمل پرداخت مالیات برای جنگ افروزی مسئولانشان را ندارد و این امر مانع جدی مقابل دولتمردان آمریکایی است.

***هدف آمریکا اقتصاد ما است

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ از برجام که قراردادی بین‌المللی بوده، یک طرفه خارج شده و این موضوع در حال حاضر در دادگاه بین‌المللی لاهه در حال بررسی است، بنابراین باید به پیشنهاد او شک کرد.

حمید گرمابی در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توافق بدون پیش‌شرط، اظهار کرد: باید در مورد پیشنهاد آقای ترامپ شک کرد. ترامپ از برجام که قراردادی بین‌المللی بوده، یک طرفه خارج شده و این موضوع در حال حاضر در دادگاه بین‌المللی لاهه در حال بررسی است.

وی افزود: زمانی که کشورهای دنیا پای یک قرارداد بین‌المللی را امضا می‌کنند، نباید به همین راحتی از آن خارج شوند. باید روی این گفته ترامپ شک کرد، فردی که از یک قرارداد بین‌المللی که تمام دنیا امضا کرده و سازمان ملل و شورای امنیت نیز تایید کردند، به راحتی بیرون می‌رود، جای سوال دارد که بتوانیم اعتماد کنیم.

گرمابی با بیان اینکه نیازی نیست، به طور کامل تسلیم آمریکا شده یا با او وارد جنگ شویم، عنوان کرد: راه‌حل‌های بین‌المللی نیز ممکن است وجود داشته باشد. ضمن اینکه ما کشورهای مختلفی را می‌بینیم که نه به آمریکا باج می‌دهند نه با آن سر جنگ دارند. ما می‌توانیم یک راه‌حل بینابینی را داشته باشیم، البته اگر این کار بخواهد انجام بگیرد، نیاز به موافقت کل نظام دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: در مورد برجام با آمریکا سر میز مذاکره نشستیم اما نتیجه نهایی این شد که آمریکا از برجام بیرون رفت اما باید این را بررسی و تجریه و تحلیل کرد که اگر نظام زمانی تصمیم بگیرد این کار را انجام دهد، قابل اجرا است، البته با تمهیداتی که بتوانیم این اطمینان را حاصل کنیم که اتفاقی که در مورد برجام رخ داده دیگر تکرار نخواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مورد برجام مقاومت‌هایی درباره اجرای درست آن در خارج از دولت صورت گرفت و خارج از سیستم دولت حرکت‌هایی اتفاق افتاد که جو تفاهم و توافق با آن همسو و هم‌راستا نبود اما اگر کل نظام به این نتیجه برسد که می‌توان بار دیگر با شرایطی با آمریکا پای میز مذاکره نشست، غیر ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه لفاظی‌های بین ایران و آمریکا در مرامی که آقای ترامپ دارد، تعجب‌برانگیز نیست، تصریح کرد: شاید رفتار و عملکرد ترامپ از لحاظ سیاسی اینگونه است که نباید همیشه خیلی جدی گرفته شود. کما اینکه در موارد مختلف حرف‌هایی زده، امضاهایی را پس گرفته و خلافش را گفته، بنابراین با یک حرف و سخنرانی او نمی‌توان به نتیجه قطعی مثبت یا منفی رسید.

گرمابی اضافه کرد: اگر این سخنرانی به صورت یک موضع رسمی از طرف دولت آمریکا اعلام می‌شد، این امکان وجود داشت که روی آن بحث و بررسی کرد. کما اینکه وزیر خارجه آمریکا نیز حرف دیگری زد و گفت که ما شرایطی داریم. از یک سخن در یک سخنرانی به خصوص از سوی ترامپ که حرف‌های ضد و نقیض کم و بیش از او دیده می‌شود، نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید.

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه مذاکره بدون پیش‌شرط امکان‌پذیر است، تصریح کرد: شاید تعیین پیش‌شرط برای مذاکره چندان درست نباشد ما مذاکره می‌کنیم تا به توافق و تفاهم برسیم. اگر در این پیش‌شرط به تفاهم نرسیدیم پس مذاکره‌ای انجام نمی‌شود. از نظر من مذاکره باید بدون پیش‌شرط باشد زیرا گاهی خود پیش‌شرط به قدری مشکل است که مذاکره و صحبت رودررو را غیرممکن می‌کند. مذاکره بدون پیش‌شرط عجیب نیست و گاهی باید مذاکره بدون پیش شرط باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابزار اصلی‌ آمریکا به زانو درآوردن اقتصاد ما است، عنوان کرد: متاسفانه آمریکا تاکنون کم و بیش موفق بوده و در شرایطی که در حال حاضر ما در آن قرار داریم یعنی کاهش ارزش پول ملی و بی‌ثباتی بازار، موفق بوده است، امیدواریم تیم جدید اقتصادی دولت و بانک مرکزی که قرار است بسته جدیدی را ارائه بدهند، به گونه‌ای باشد که راه‌های مقابله مناسبی را با سیاست‌های آمریکا برای به زانو درآوردن اقتصاد پیشنهاد کند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که استراتژی اصلی همان جنگ اقتصادی باشد و آمریکا در حال حاضر به دنبال جنگ نظامی نیست. ما نیز تا جایی که امکان‌پذیر دارد، نباید به دنبال آن باشیم. نباید اجازه دهیم اقتصادمان بیش از این بی‌ثبات و ناپایدار باشد اما منطقی نیست که ما خودمان دنبال درگیری نظامی باشیم و من بعید می‌دانم که در سطوح بالای نظام کسی به دنبال این موضوع باشد.

***مذاکره شکست میخورد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ترامپ بعد از خروج از برجام گفت ، بزودی تهران تماس می‌گیرد و به من اعلام می‌کند بدون قید و شرط حاضرم به مذاکره بنشینم؛ اما به لطف خدا مذاکره مجدد شکست می‌خورد و با بیانیه‌ای که سردار عزیز جعفری فرمانده محترم سپاه پاسداران دادند که تیر خلاص را زدند به لطف خدا در اربعین انقلاب از بزرگترین پیچ انقلاب عبور خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.