«مدیران ناکارآمد» و «فساد اقتصادی» سوژه تازه‌ترین پوسترهایی است که محمدرضا میری و تیم حرفه‌ای‌اش به آن پرداخته‌اند. هر کدام از این پوسترها با شعارهای «آقازاده‌های مدیر نداریم»، «استفاده شخصی از بیت‌المال نداریم»، «مدیران از دین استفاده ابزاری ندارند»، «مدیران تنبل نیستند»، «مدیران دروغ نمی‌گویند»، «مدیران ناکارامد نداریم» و «اقتصاد اسیر اختلاس نمی‌شود» رویکرد خود را تبیین می‌کنند.

واکنش هـنری به مدیران بی هـنر

این روزها اقتصاد ما حال خوشی ندارد. بیماری که روی تخت افتاده و انگار پرستارانش به جای اینکه به داد او برسند یا بی‌خیال و در سکوت محض جان دادنش را به نظاره نشسته‌اند، یا به جان یکدیگر افتاده‌اند و آمپول را از دست هم چنگ می‌زنند. 
هنرمندان متعهد ما همیشه در طول تاریخ، در صف اول افرادی بوده‌اند که نسبت به اتفاقات تلخ اجتماعی واکنش بموقع نشان داده‌اند. از «هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد» سیف فرغانی گرفته تا امروز که ابزارهای متنوعی مثل پوستر و طرح‌های گرافیکی حرف مردم را به گوش مسئولا ن می‌رسانند. نهضت پوستر مردمی انقلاب که امروز نزدیک به 10 سال از عمر آن می‌گذرد، یکی از پیشگامان واکنش سریع نسبت به مسائل روز بوده است. این نهضت مردمی در سال‌های گذشته، همیشه بموقع به میدان آمده و با پوسترهای جذاب و درخشانش نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. با محمدرضا میری، مدیر نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

■ آقای میری درباره تازه‌ترین پوسترهای منتشر شده نهضت بفرمایید که چرا این بار مدیران را مخاطب خود قرار داده است؟
جدیدترین محصولات پوستر نهضت، یک مجموعه پوستر 20 تایی است که در فضای مجازی منتشر شده و حاصل کارگاه «ایرانی که دوستش داریم» است که در شهر یزد برگزار شد. مجتبی مجلسی از اصفهان به عنوان استاد در این کارگاه حضور داشت که آثار خوبی به عنوان خروجی از این کارگاه منتشر شد. این دوستان بخشی از شبکه نهضت پوستر مردمی هستند که در یزد فعالیت کردند و این کارگاه با همکاری مرکز مجمع طراحان انقلاب اسلامی ترنج برگزار شد.
کار در استان‌های مختلف نهضت ادامه دارد و به مطالبات مردمی می‌پردازد. در آخرین خروجی خود بچه‌های یزد تصمیم گرفتند تا به نقد مدیریت آقایان ناکارامد در قوای مختلف بر طبق گفتمان انقلاب اسلامی بپردازند. ما با این پوسترها به نوعی یک نقد درون‌گفتمانی را مطرح می‌کنیم و اتفاقاً نقد وقتی از درون خود ما مطرح شود، خیلی بهتر است تا دیگرانی پیدا شوند و با اغراض شوم بخواهند مطالبات مردم را پیگیری کنند. 

■ یعنی این پوسترها دستور نهضت نبوده و صرفاً سلیقه بچه‌های یزد بوده است؟
ببینید؛ ما یکسری مسائل کلی داریم که همه با آن درگیر هستیم، یکسری مشکلات هم ویژه هر استان است. هر استانی وقتی به جمع‌بندی خودش می‌رسد که می‌خواهد درباره فلان موضوع کار کند، برای ما کاملاً محترم است. مثلاً ماه قبل در آذربایجان شرقی کارگاه «بدون حاشیه» را داشتیم که موضوع آن مطالبات مردم حاشیه شهر تبریز بود و آثار تولید شده در آن همین روزها اکران خواهد شد. پس هر استانی مطالبات خودش را پیگیری می‌کند و ما برای مسئله‌شناسی خود بچه‌ها احترام قائلیم. 
قاعدتاً همیشه اولویت‌های زیادی در شرایط حال وجود دارد که می‌شود هرکدام را سوژه قرار داد، ولی ما در نهضت پوستر به خاطر ماهیت مردمی آن اصلاً نمی‌خواهیم که یک نفر از بالا دیکته کند و بقیه همه بله قربان‌گو باشند. وظیفه ما این است که به طور کلی بچه‌ها را سر خط بیاوریم و آموزش دهیم، ولی مسئله‌شناسی با خود آن‌هاست و ما هم به آن‌ها احترام می‌گذاریم. اگرچه ممکن است این سوژه‌ها در هر استان تنوع داشته باشد، ولی به نظرم خروجی‌اش محصولاتی است که گفتمان انقلاب به آن نیاز دارد. ضمن اینکه مسئله بومی هر استان هم خودش مهم است. یعنی مثلاً ما نمی‌توانیم بچه‌های خوزستان را که امروز گرفتاری‌های زیادی دارند، مجبور کنیم تا درباره فلان موضوع مورد پسند ما کار کنند. اگر بچه‌های آنجا پوسترهایی تولید کنند که مطالبات مردم آن جا را بازتاب دهد، خیلی هم خوب است. 

■ یکی از نکات قوتی که کارهای تولیدی نهضت را نسبت به دیگران متمایز کرده است، واکنش سریع شماست. یعنی همان طور که رهبری گفتند، باید نسبت به موضوعات روز بسرعت وارد عمل شد، شما انصافاً این را بخوبی انجام می‌دهید.
بله درست است. البته ما معتقدیم واکنش سریع هم تعریف دارد. یعنی واکنش سریع بیشتر باید بهنگام باشد تا شتابزده. ما باید برای سرخط کردن هنرمندان و بچه‌های رسانه‌ای که کار تولید و توزیع را انجام می‌دهند، کاری کنیم که آن‌ها چشم و دلشان را به ما بسپارند. لازمه این موضوع هم این است که حقیقتاً به این جمع‌بندی برسیم که موضوع را دقیق فهم کردیم و می‌توانیم تحلیل درستی از آن ارائه بدهیم. به محض اینکه به این جمع‌بندی برسیم، کارمان را سریع شروع می‌کنیم. بنابراین جمع کردن سرعت و دقت خیلی برایمان مهم است که اولاً به خطا نرویم، ثانیاً تا تنور داغ است، نان را بچسبانیم. امیدواریم که تا امروز این دو فاکتور مهم را در آثار خود رعایت کرده باشیم و مردم هم تاثیر لازم را از آثار منتشر شده دریافت کرده باشند.

■ چه برنامه‌ای برای اکران و انتشار این پوسترها دارید؟
برنامه ما انتشار پوستر به صورت مجازی است، چون از هیچ جا حمایت نمی‌شویم و فعالیت هایمان کاملاً مردمی است. البته نسخه‌های قابل چاپش را در سایت در اختیار همه قرار می‌دهیم تا اگر فعالان فرهنگی نیاز داشتند، بتوانند آن‌ها را چاپ کنند. متأسفانه این نارسایی همیشه بوده که کسی برای چاپ حمایت نکرده بجز در موارد معدود. از این رو ما توانایی این را داریم که تولید محتوای گرافیکی انجام دهیم و باقی ماجرا دیگر با خودم مردم است. باید در فضای مجازی این‌ها را بازنشر داد و همه کمک کنند تا این‌ها دیده شود. ما خوراک مطالبه‌گری را برای مردم آماده می‌کنیم، دیگر از این‌جا به بعدش با خود آن‌هاست. خیلی وقت‌ها این پوسترها وقتی بازنشر داده شده، بازخوردهای خوبی گرفتیم که این نشان می‌دهد کار تأثیرگذار بوده است بنابراین باید بچه‌های انقلابی این کارها را در مساجد، مدارس، پایگاه‌های بسیج و خلاصه هر جایی که مردم حضور دارند منتشر کنند تا بیشتر دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.