قدس آنلاین-رضا طلبی:مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تربت حیدریه گفت: سه گسل درونه، دوغ آباد و بالهر ۶۰ درصد مناطق مورد مطالعه تربت حیدریه را در معرض خطر نسبتا بالایی قرار داده است که مقاوم سازی بافت های فرسوده و ایجاد ساختمان های مقاوم تنها گزینه جلوگیری از خسارت زلزله است.

 ۶۰ درصد منطقه تربت حیدریه در معرض خطر زلزله/مقاوم نبودن مشکل اساسی مسکن روستایی است

اصغر کوهسرخی با بیان این مطلب در گفتگو با قدس آنلاین افزود:بر این اساس از سال ۸۴ تا کنون در شهرستان تربت حیدریه بالغ بر ۷۸۵۰ فقره تسهیلات مسکن روستایی به بانک های عامل معرفی و ۶۲۰۰ واحد نوسازی شده اند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی مسکن های روستایی کشور، مقاوم نبودن آن ها در برابر مخاطرات و سوانح طبیعی از جمله زلزله، سیل، رانش زمین و نیز استفاده از مصالح فاقد استاندارد و کم دوام و به ویژه فقدان رعایت ضوابط فنی در ساخت و ساز مسکن است.

کوهسرخی با بیان این نکته که شهرستان تربت حیدریه دارای ۱۳۸ روستا می باشد، افزود: از این روی با هدف مقاوم سازی و نوسازی، پیشگیری از تخریب مسکن روستایی، ترویج فرهنگ مقاوم سازی، بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی، ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی و رفاه و آسایش روستاییان در برابر حوادث طبیعی، طرح جامع نوسازی مسکن روستایی از سال ۷۴ توسط بنیاد مسکن شروع شد که همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: مقاوم سازی مسکن روستایی پس از وقوع زلزله بم در سال ۸۲، شتاب بیشتری یافت و در برنامه چهارم توسعه مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفت.

کوهسرخی با اشاره به این موضوع که باید زمینه حفظ مردم در روستاها را فراهم نمود و از مهاجرت انها به شهرهای بزرگ و رشد پدیده حاشیه نشینی جلوگیری کرد، اظهار داشت: در همین راستا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تربت حیدریه نیزدر سال ۹۷ ابلاغ شده ومحدودیتی برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برای روستائیان وجود ندارد.

وی مبلغ تسهیلات پرداختی بابت نوسازی و بازسازی مسکن روستایی در سال جاری را، ۲۵۰ میلیون ریال با کارمزد ۵ درصد و دوران بازپرداخت را، ۱۵ ساله عنوان کرد وادامه داد: ضمانت این تسهیلات سفته زنجیره ای است ولی بانکهای عامل علاوه بر سفته زنجیره ای درخواست تضمین های دیگری را از متقاضی دارند که خارج از دستوالعمل ابلاغی بانک مرکزی وتصویب نامه هیات محترم وزیران است. بنابراین اگر قرار است روستاها نوسازی ومقاوم سازی شوند تا در زمان وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله مشکلی برای روستاییان ایجاد نشود، بانک های عامل بایستی همکاری لازم را با اهالی محترم روستاها در زمینه اخذ تضمین بصورت سفته زنجیره ای اعمال نمایند. در حال حاضر یکی از دغدغه های روستاییان، همین سختگیری بانک ها در زمینه درخواست ضامن معتبر از متقاضیان معرفی شده است که امیدواریم در چارچوب دستوالعمل بانک مرکزی اقدام نمایند.

کوهسرخی گفت: ۳۵ نوع حادثه طبیعی در کشور رخ می دهد که در  منطقه تربت حیدریه زلزله، سیل، خشکسالی وسرمازدگی بیشترین وقوع را دارا می باشند لذا آموزش و ارتقای سطح آگاهی مردم درمقابله با بحران ونوسازی بافت های فرسوده ومقاوم سازی مسکن روستایی را باید  جزء ضروریات دانست و از بانک های عامل نیز درخواست می شود تا در راستای اهداف تعیین شده همکاری نمایند.

وی با اشاره به این نکته که، ۲۲۰ واحد مسکن نیز دراین شهرستان توسط خیرین ساخته شده و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است، تصریح کرد: ۱۲۶ واحد مسکن مهر نیز در شهرهای بایگ، کدکن و رباط سنگ احداث و در مرحله تحویل نهایی به متقاضیان قرار دارند. همچنین  علاوه بر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی مشمولین تحت پوشش کمیته امدادامام(ره) و سازمان بهزیستی ومحرومان روستایی اگر نسبت به دریافت تسهیلات مسکن روستایی جهت ساخت مسکن مقاوم اقدام نمایند از کمک بلاعوض برخوردار خواهند شد.

مدیر بنیاد مسکن تربت حیدریه افزود: در صورتی که خیرین شهرستان زیر نظر بنیاد مسکن نسبت به احداث مسکن مقاوم برای محرومان روستایی اقدام نمایند بنیاد مسکن ازمحل حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) نسبت به پرداخت کمک بلاعوض به این خانواده ها نیز اقدام خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.