۲۳ ذیقعده بنا به روایتی سالروز شهادت امام رضا(ع) و روز زیارتی آن حضرت است. اینکه روایت تاریخی این روز چه اندازه صحت دارد یا نه، موضوعی است که در بستر یک تحلیل تاریخی باید مورد بررسی قرار گیرد. اما آنچه در این روز بیشتر به نظر می آید انتساب عنوان «روز زیارتی امام رضا(ع)» است. بارگاه امام هشتم، مشهد را به فضایی برای تبادل فرهنگی، پیوندهای اجتماعی و تقریب مذاهب اسلامی تبدیل کرده است. فرصتی که می توان از آن برای پیشبرد اهداف فرهنگی و تمدنی بهره مند شد.

باید خود را «ایرانی رضوی» معرفی کنیم

آیت الله سید صمصام الدین قوامی با بیان اینکه  هجرت امام رضا(ع) به ایران موجب شد تا سلسله خاندان رضوی به ایران منتقل شوند، می‌گوید: علاقه مردم ایران به خاندان عصمت و طهارت موجب شد تا از حضور خاندان موسوی و رضوی در ایران استقبال شود و هرگوشه‌ای که آنها قدم گذاشتند، مرکز دلهای عاشق شود.

مدیرمسئول بنیاد فقهی مدیریت اسلامی هجرت امام رضا(ع) را زمینه ساز ظهور حرکت نجات بخش انسانها در عصر تمدن بشری دانسته و انقلاب اسلامی را از ثمرات حضور امام هشتم در ایران می داند. وی می‌افزاید: خاندان رضوی شبکه معنوی ارزشمندی را تشکیل دادند که امروز ما از آن بهره مندیم.  مدرس خارج فقه مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه هجرت امام هشتم(ع) باعث شد تا کشور و استانی با نام رضوی معنا یابد، اظهار می کند: این بُعد ظرف مکانی قضیه است اما در بعد ظرف زمانی هم باید ماه ذیقعده را که به اشکال گوناگون متصل به خاندان رضوی است منتسب به این امام همام بدانیم و با عنوان ماه رضوی قدردان این خاندان بزرگ و حرکت ارزشمند حضرت امام هشتم(ع) در قبال مردم ایران باشیم که غریبانه به ایران آمدند و در غربت به شهادت رسیدند اما عظمت را برای ملت ایران به ارمغان آورند.   

وی تأکید می کند: باید همانگونه که خود را شیعه جعفری معرفی کرده ایم، ایرانی رضوی معرفی کنیم.

*حرم رضوی محلی برای تقویت پیوندهای اجتماعی

جامعه شناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه زیارتگاه‌ها دارای کارکردهای مثبت اجتماعی هستند، می‌گوید: زیارتگاه‌ها ضمن اینکه به نیازهای اجتماعی و گروهی پاسخ می‌دهد، حیطه روابط شخصی را نیز تأمین می کند.

دکتر اصغر مهاجری باتأکید بر پیوند زیارت با مسائل اجتماعی می افزاید: زیارت باعث شکوفایی ابعاد اجتماعی شخصیت زائر شده و از این جهت یکی از مؤلفه های سرمایه های اجتماعی است. این پژوهشگر علوم اجتماعی معتقد است زائر باید تغذیه فرهنگی شود. او می گوید: اعتقاد من بر این است که مرقدهای مطهر نباید قصور جامعه را جبران کند زیرا آنها عالی ترین سرمایه اجتماعی ما هستند. دکتر مهاجری حرم مطهر رضوی را محلی برای تقویت پیوندهای اجتماعی و انسجام ملی دانسته، می‌گوید:باید انسانها را از قید «نان» برهانیم و نگاه قومیتی و تعصبی او را بگیریم در چنین وضعیتی وقتی فرد به زیارت می‌آید و اقوام مختلف را می‌بیند، در او یگانه و متحد می شود و نزد او تبعیضها و عناوینی چون ایرانی بودن و غیره از بین می رود.  وی با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی محل تجلی عالَم عرفانی است، می‌گوید: زمانی که تعلقات مادی و انسانی از زائر گرفته شود، ملیت و قومیتها برای او مفهومی ندارد چرا که همه را از نوع خودش و متحد با خود می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.