قدس آنلاین – سعید کوشافر: بازار خودروی مشهد امروز را با تلاطم و عرضه فراوان خودرو ازسوی مردم وبرخی محتکران آغاز کرد که تا ساعتی از ظهرگذشته منجربه کاهش شدید قیمتها دربازار ازاد شد.

آوار دلار برسر بازارخودرو مشهد خراب شد/ کاهش 20میلیونی قیمتها در2ساعت/ هجوم فروشندگان خودرو به نمایشگاههای اتومبیل

گزارش خبرنگار قدس آنلاین از خیابان خرمشهر که بیشتر نمایشگاههای خودرو درآن مستقرند حاکی است، از صبح امروز بسیاری از شهروندان که خودروهای صفر کیلومتر خودرا طی روزهای اخیر ازنمایندگیها تحویل گرفته و منتظر بودند تا با قیمتهای بالاتر بفروش برسانند روانه بازار شده و برای فروش به بنگاهها پیشنهاد میکردند.

بخش دیگر فروشندگان را گروهی تشکیل میدادند که به طور سازماندهی شده و با همکاری نمایندگیهای خودروسازان توانسته بودند تعدادی خودرو را از نمایندگی خارج و درانبارهای داخل و خارج شهر احتکار کرده ومنتظر گرانی بیشتر باشند، این گروه وقتی دیدند پرونده افزایش قیمت دلار بسته شدو قیمتها رو به سراشیبی است اقدام به عرضه این خودروها درنمایشگاههای سطح شهر کردند.

***هجوم فروشندگان خودرو به بازار

درهمین راستا خبرنگار ما مشاهده کرد که ظهر امروز بیش از 300دستگاه خودروی صفر کیلومتر از چند برند خاص که طی روزهای اخیر بیش از 20 تا 25 میلیون افزایش قیمت را داشته است وارد نمایشگاههای خیابان خرمشهر شد.

این درحالی است که مشخص بود این خودروها دریک زمان و بصورت هماهنگ وارد بازار شده است .

مسوول یک نمایشگاه خودرو که تعدادی از این خودروها را در پارکینگش جای میداد به خبرنگار ما گفت : امروز قیمتها شروع به سقوط کرده ومشتریان میخواهند ماشینهای صفرکیلومتر خودرا بفروشند و این خودروها هم متعلق به همین مشتریان است .

وی درپاسخ به این پرسش که این خودروها به صورت هماهنگ وارد بازار شد نیز اظهارداشت : مگر یک مشتری نمیتواند تعداد زیادی خودرو داشته باشد.

خسروی که از نمایشگاه داران قدیمی این راسته است هم درگفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت : طی روزهای گذشته بازار به شدت راکد بود و کمتر کسی حتی با قیمتهایی غیر منطقی بازار تمایل به فروش داشت وهمه توقع داشتند هنوز گران شود . اماامروز که تکلیف دلار مشخص شده و قیمتها رو به پایین است همه فروشنده شده اندو حتی حاضرند از قیمتهای قبلی ارزانتر هم بدهند اما واقعیت این است که اکنون دیگرمشتری نیست و مردم هم منتظرند تا قیمتها واقعی شود.

او میگوید : اگرچه برخی بنگاهها وارد دلال بازی شده و کارهایی میکنند که درشان یک واسطه نیست .ماشین مردم را ارزان میخرندو به مشتری گران میفروشند. اما برای بنگاه دارانی که معتقدند باید فقط نقش واسطه را اجرا کنند این روزها بازار به شدت کساد است .

خسروی تصریح میکند: یک روزگران میشود وفروشنده ها عقب میکشندتا گرانتر شود و فردایش ارزان میشوند و خریدار عقب میکشد تا ارزانتر شود . بهترین حالت برای بنگاهها ثبات قیمت است .

این خبره بازار خودرو قیمتهای یکی  دوماه اخیر را غیر منتطقی میداندو میگوید: شاید مردم باور نکنند اما این افزایش قیمتها فقط و فقط ازنمایندگیهای مجاز خودروسازان نشات میگیرد. باورندارید به انها مراجعه کنیدو یک خودرو بدون ثبت نام بخواهید قطعا قیمتی که میشنوید چند میلیونی بالاتر از نمایشگاههای سطح شهر است .

***کارهای غیرمجاز درنمایندگیهای مجاز

حیدری رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز اظهار میدارد: نمایندگیهای مجاز خودروسازان وظیفه دارند که خودروی صفر کیلومتر را به مشتریان تحویل داده و خدمات پس از فروش وگارانتی را انجام دهند اما اکنون عملا این نمایندگیها به واحدهای دلالی خودروهای صفر تبدیل شده وقیمتگذاری بازار را انجام میدهند.

وی یاداور شد :برخی از این نمایندگیها پارا فراتر نهاده و حتی خودروهای کارکرده مشتریان را هم خریدو فروش میکنند که اصلا برخلاف قانون نظام صنفی است .

وی درباره بازار خودروی مشهد نیز گفت: امروز با مشخص شدن تکلیف بازار ارز عرضه خودرو از تقاضا بیشتر شده وهمین امر باعث رقابت درفروش میشود که درنهایت به کاهش قیمتهای کاذب بازار ختم میشود اما هنوز برای نتیجه درخصوص اینکه قیمت بازار ازاد درکجا ثابت خواهد شد زود است .

وی تصریح کرد: قطعا قیمتهای فعلی با واقعیت همخوانی نداردو کاهش می یابد اما از یک سو بازار تشنه است وازسوی دیگربا اغاز تحریمها  خودروسازها دچار مشکل میشوند بنابراین دشوار میتوان گفت کاهش قیمتها درچه سطحی متوقف خواهد شد.

وی درخصوص احتکارخودرو هم گفت : نمایشگاه داران نهایت یک یا دوخودرو در فروشگاه خود دارند و بیشتر از این توانایی مالی ندارندو نمیتوان گفت انهامحتکرند اما اینکه برخی نمایندگیها تعداد زیادی خودرو از خودشان یا مشتری درانبارهای داخل وخارج شهر نگهداری میکنند را نه تایید میکنم نه تکذیب.

*** یک انبار خودرو در مشهد

درهمین حال یک شهروند مشهدی درتماس با تحریریه قدس انلاین گفت : به چشم خودم دیدم نمایندگی یک خودروساز درجاده فرعی منتهی به کنه بیست مشهد انباری وسیع دارد که صدها و شاید هزاران خودرو را دران احتکار کرده است .

التبه امروز خبرنگار ما به چند نمایندگی خودروسازان سرزد و درهرنمایندگی بیش از 20 خودرو ندید . این درحالی بود که مسوولان نمایندگیهای ایران خودرو وسایپا اعلام میکردند اینها متعلق به مشتریان است و برای فروش اینجا گذاشته اند.

جالبتر این بود که قیمتی که نمایندگیها برای این خودروها اعلام میکردند چند میلیون تومان از قیمتهای غیر منتطقی بازار هم بیشتر بود. انها میگفتند شما وقتی از بازار خودرو میخرید حتی صفر کیلومتر درواقع دست دوم است چرا که طبق بخشنامه جدید باید خودرو را پلاک شده تحویل مشتریان بدهند و بخاطر همین حتی خودروهای صفر کیلومتر بازار هم دست دوم است و باید تعویض پلاک برویدو سند بزنید اما نمایندگیها میتوانند خودرو را به نام شما ثبت کرده وسند دست اول از شرکت خودروساز تحویل شما بدهند وهمین مساله باعث اختلاف قیمت چند میلیونی میشود.

***خودرسازها حراج میکنند

درهمین حال نمایندگی یک خودروساز چینی به خبرنگار ما گفت : شرکت ما تا هفته قبل تمام فروشها را بسته بود مگر فروش نقدی انهم فقط درمورد یک یا دو خودرو خاص . اما طی روزهای اخیر با درک شرایط پیش رو و احتمال کاهش قیمتها اقدام به فروش انواع بیشتری ازخودرو انهم با شرایط اقساطی کرده است تا از این بازار کم رونق مشتریان خودرا صید کند.

درهیمن حال عصر امروز خبرنگار ما با چندتن از دست اندرکاران بازا رخودرو تماس گرفت . بازاریان با تایید سونامی کاهش قیمت دربازارخودرو گفتند که طی همین چند ساعت از قبل ازظهر تا عصر برخی خودروها تا 20 میلیون ارزان شده اند.

رمضانی میگوید : از صبح تا کنون حداقل 20شهروند مشهدی مراجعه کرده ومشخصات خودروی صفر خودرا برای فروش داده اند اماحتی یک نفر هم برای  خرید قیمت نگرفته است .

***قیمتهای گران راباورنکنید

وی میگوید این رقابت درفروش باعث شده تادرمحصولات پرحرف وحدیث این روزها یعنی رنو ساندرو استپ وی شاهد کاهش قیمت 15 میلیونی بوده وقیمت به 85میلیون رسیده است . عصر امروز با قیمت 80میلیون مشتری برای فروش داشتیم اما خریداری پیدا نشد. درخصوص چانگان هم قیمت درحدود85 است . بنده این خودرو را ندارم اما همکارانم برای فروش با این قیمت اعلام امادگی کردند. خودروهای پارس و سمند هم همگی چیزی حدود 5 میلیون کاهش داشتندو پارس اتومات 10میلیون کاهش داشت وبه 65میلیون وحتی کمتر رسید.بازار 206هنوز مبهم است و بعد از کاهش 3میلیونی صبح امروز هنوز تغییری نیافته است اما درمورد 207 همپای پارس کاهش قیمت داشته است و به زیر 80میلیون امده است.

وی تاکید میکند : برخی خودروهای بالا 100 میلیون و حتی بیشتر مانند شاسی بلندهای هایما و جک ، مشتریان خاص خودرادارندو هرکسی حاضر نمیشود 50میلیون بیش از قیمت کارخانه برای خرید یک خودروی چینی هزینه کند.

وی درعین حال تصریح میکند: قیمتهایی که درسایت دیوار مطرح میشود یا برخی سایتها به عنوان قیمت خودرو بیان میکنند هیچکدام ملاک خرید و فروش برای مردم نباشد اینها را گروهی از نمایندگیها خودروسازان در تبانی با برخی سایتها میسازند تا مردم را به جهتی که میل دارند سوق دهند درحالیکه ما دربازار شاهدیم که اصلا معامله ای با این قیمتها انجام نمیشود .

واقعیت این است که عمده معاملات خودرو دربازار درحوزه پراید وتیبا و خانواده پژو و سمند کارکرده رخ میدهد که تفاوت قیمت انچنانی پیدانکرده اند . این نمایندگیها هستند که مردم را با قیمت سازی فریب میدهند . حتی همین قیمتهایی که من خدمت شما عرض کردم ناشی از معامله خودرو نیست بلکه قیمتهایی است که مالکان خودروهای موجود درنمایشگاهها برای فروش عنوان میکنندو هنگام معامله گاه اینها هم بین 5 تا 10 میلیون کمتر میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.