رضاطلبی:اختراع و ارائه ایده‌های جدید و کاربردی کردن آن‌ها به دلیل اینکه موجب ایجاد تسهیل و بهتر شدن امور می‌شود همیشه مورد استقبال جامعه بوده است، اما حلقه مفقوده همه اختراعات جهت اجرایی شدن که انگار پایانی هم ندارد عدم حمایت مسئولان در رده‌های مختلف ازمخترعان و ایده پردازی‌های آن‌ها بوده است.

70 درصد از آلودگی خودروها را خفه می‌کنم!

یکی از مخترعان مشهدی که طرحی در باره کاهش آلودگی هوا و افزایش طول عمر روغن خودروهای سبک و سنگین ارائه کرده و تا کنون مورد حمایت مسئولان قرار نگرفته است می‌گوید: به همراه فرزندم طرحی مبنی بر کاهش مصرف سوخت‌ها، افزایش عمر روغن خودروهای سبک و سنگین و کاهش آلودگی‌های مضر سوختی تا میزان 70درصد که سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود ارائه و آن را نیز به ثبت رساندم، ولی تاکنون به هر سازمانی برای اجرایی کردن آن مراجعه کردم پاسخی ارائه نکردند.

مجید تشرفی راد در ادامه به قدس می‌افزاید: این سیستم روی خودروهای سبک، سنگین و حتی موتور سیکلت‌ها در عرض 10 دقیقه قابلیت نصب دارد و علاوه بر موارد بالا، سه لیتر آب جوش از طریق این سیستم در تمام فصول سال قابل دریافت است که برای مواردی نظیر شست‌وشو، تهیه چای، قهوه و هر مورد دیگری قابل استفاده می‌باشد.

او که 56 سال سن دارد و دارای مدرک دیپلم می‌باشد، بیان می‌کند: با استفاده از یک کولر حرارتی که براحتی داخل سیستم اگزوز وارد می‌شود و نقش المنت را ایفا می‌کند و استفاده از لوله‌های مسی، سه الی چهار لیتر آب به مرحله جوش می‌رسند که در واقع بااستفاده از این آب،علاوه بر کاهش آلودگی، گازهای سمی نیز مهار می‌شوند و در مصرف سوخت و عمر روغن خودرو نیز تأثیرگذار می‌باشد.از طرفی این سیستم قابل جابه جاشدن بر روی خودروهای دیگر نیز می‌باشد و با یک آموزش یک الی دو روزه، قابل ارائه به جوانان به منظور اشتغال زایی نیز می‌باشد.

تشرفی راد عقیده دارد: چون من یک راننده تاکسی هستم و دارای مدرک دانشگاهی نیستم کسی به حرف من گوش نمی‌دهد و حمایتی از من صورت نمی‌گیرد، زیرا اگرچه به سازمان‌هایی نظیرسازمان تاکسیرانی مشهد، سازمان اتوبوسرانی، پارک علم و فناوری استان، دفتر وزیر صنعت و معدن، دفتر پژوهش‌های رئیس جمهور و اداره استاندارد مراجعه کردم و با اینکه ایمنی، کیفیت و عملکرد این سیستم را نیز تأیید کرده‌اند، اما هیچ کدام از این سازمان‌ها حمایتی از من و طرحم ارائه نکردند.

وی می‌افزاید:آن‌ها فقط اعلام می‌کنند که شما بروید کار را شروع کنید مردم استقبال خواهند کرد. حال من با دست خالی چطور می‌توانم این طرح را اجرا کنم. در صورتی که اگر فضایی به مساحت 100متر مربع و تسهیلات بلاعوض یا طولانی مدت در حد 20 میلیون تومان به من کمک صورت بگیرد قادر خواهم بود این طرح را گسترش دهم.

امیدم به مردم است

وی اظهار می‌دارد: تنها راهی که در حال حاضر می‌توانم طرح خودم را اجرایی کنم کمک مردم است و من فقط امید به این طریق بسته‌ام، زیرا مسئولان که حمایتی انجام نمی‌دهند. از این رو اگر مردم در این طرح مشارکت مالی نمایند و یا کارگاهی را در اختیارم قرار دهند کار را شروع خواهم کرد.

از محیط زیست تأییدیه دارم

این مخترع مشهدی اظهار می‌دارد: حتی حاضر هستم مردم به عنوان سهامدار این طرح، حاضر به همکاری شوند و مطمئن باشند که بازده اقتصادی خواهد داشت زیرا این طرح مورد تأیید سازمان محیط زیست و دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه فردوسی قرار گرفته است. از رسانه‌ها نیز انتظار دارم فواید اجرای این طرح را به مردم اطلاع رسانی نمایند تا با نصب سراسری این سیستم آلودگی هوا در کلانشهر مشهد و سراسر کشور کاهش پیدا کند.

هزینه اندک بازدهی زیاد

این مبتکر پرتلاش ادامه می‌دهد: بعد از چهار سال دوندگی، استانداری از محل صندوق کارآفرینی یک عدد تاکسی به من داده شده است که این سیستم را بر روی آن نصب کرده‌ام و سازمان بسیج علمی استان و معاینه فنی نیز آن را تست کردند و مورد تأیید قرار گرفته است. اگر تعداد این خودروهایی که این سیستم بر روی آن‌ها نصب شده است افزایش پیدا کند علاوه بر کاهش آلودگی هوا موجب کاهش دمای کره زمین نیز می‌شود. اگر کسانی که سیستم خودروی آن‌ها مورد تأیید معاینه فنی قرار نمی‌گیرد به ما معرفی شوند، این سیستم با هزینه بسیار کمی بر روی خودروی آن‌ها نصب می‌کنیم و با این کار آلودگی هواخودروی آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

حمایت نکردن مسئولان جای تأسف دارد

وی می‌گوید حمایت نکردن مسئولان از این طرح جای تأسف دارد، زیرا اگر مسئولان به فکر کاهش آلودگی هوا بودند از طرح هایی همچون این طرح حمایت می‌کردند.

او می‌افزاید: به سازمان سرمایه گذاری استان نیز مراجعه کرده‌ام، اما پاسخی که ارائه کردند این است که سرمایه گذار خارجی که نیست سرمایه گذاران داخلی هم که در حال تعطیل کردن کارخانه هایشان هستند چطوری ادعا داری که از این طرح حمایت کنند. از این رو در حال حاضر امید من از مسئولان قطع شده است و تنها امید من به مردم می‌باشد و چند روزی هست که شخصاً خودم در سطح شهر به معرفی طرحم پرداخته‌ام و باهرشرایطی که مردم درخواست داده باشند حاضرم با آن‌ها کار نمایم و حتی در سود این طرح آن‌ها را مشارکت دهم و یا حتی سهامدار این طرح شوند. هزینه نصب این سیستم در حال حاضر 100هزار تومان می‌باشد، اما اگر تعداد انبوه شود بدون تردید هزینه نصب کاهش پیدا می‌کند و باقیمت کمتری قابل نصب خواهد بود.

تشرفی راد تصریح می‌کند: از طریق این سیستم حتی موادی همچون تولید کود با سرد کردن اگزوز و به راه انداختن گازهای جامد داخل آن نیز وجود دارد و از طریق این سیستم فلزاتی همچون طلا و نیکل نیز قابل دستیابی می‌باشند.

وی می‌افزاید: چندی پیش یکی از کشورهای همسایه از من درخواست داشت که به آنجا بروم و با ارائه مزایا و امتیازات مختلف، این طرح را روی خودروهای آن‌ها نصب کنم ولی نپذیرفتم چون من دوست دارم در کشور خودم آن را اجرایی و سراسری نمایم و انتظار زیادی نیز از مسئولان برای حمایت از این طرح ندارم.

او بیان می‌دارد: در حال حاضر به دلیل اینکه تمام زندگی‌ام را در به انجام رسیدن این طرح هزینه کردم و حتی یک بار برای سرقت کردن طرحم، سارقان کل زندگیم را به سرقت بردند قادر به پرداخت قسط نیستم وگرنه هر طوری شده یک وام می‌گرفتم و این طرح را برای همشهری‌های خودم نصب می‌کردم زیرا برای نصب این طرح ابتدا باید لوازم آن خریداری شود و من حاضر هستم هر کسی که لوازم آن را شخصاً خریداری کند به صورت رایگان این سیستم را برروی خودرواش نصب نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.