هادی حق شناس اقتصاددان با ابراز خرسندی از اینکه امروز و همزمان با شروع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بازار ارز، نزولی شده اظهار داشت: دولت تاکنون علیرغم اشراف به خطرات دخالت در بازار، راه اشتباه را رفته؛ همان طور که در دهه ۸۰ هم برخی در قاب تلویزیون ظاهر شدند و از تک نرخی شدن ارز حرف زدند اما در عمل، بازار و اقتصاد را به هم ریختند.

بسته جدید ارزی، نقطه عطفی در سیاست‌های بانک مرکزی است/ امیدوارم دولت به بازار ارز برنگردد

هادی حق‌شناس اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بسته جدید ارزی را نقطه عطفی در تاریخ سیاستهای بانک مرکزی حداقل در سالهای پس از جنگ تحمیلی دانست و گفت: پیام اصلی این بسته برای فعالان اقتصادی، مردم و کارشناسان، یکسان سازی، واقعی سازی نرخ ارز و به حداقل رسیدن دخالت دولت و بانک مرکزی در بازار است.

وی با بیان اینکه دولت دیگر در بازار ارز، قیمت گذار و مداخله‌گر نخواهد بود، ادامه داد: دولت در ۵ سال گذشته و دولت‌های پیشین، واگذاری بازار به مکانیزم عرضه و تقاضا را تنها در شعار مطرح کردند اما از امروز و با ایجاد بازار ثانویه، عملا تنها یک نرخ در بازار وجود دارد و نرخ ۴۲۰۰ تومانی هم که بیشتر مبنای حسابداری برای بانک مرکزی دارد، توسط خود این بانک به واردکنندگان کالاهای اساسی و دارو تحویل می شود و با نظارت کافی بر فرایند تخصیص، پرداخت و واردات، انتظار نمی‌رود سوء استفاده‌ای در این فضا صورت گیرد.

این اقتصاددان خاطر نشان ساخت: پذیرش قاعده بازار، خبر بسیار خوبی برای کل بدنه اقتصاد است و می‌تواند منشأ تحول برای کشور باشد لذا امیدوارم دولت در ادامه راه از خروج خود از بازار ارز، پیشمان نشود و مداخلات را از سر نگیرد.

به باور این کارشناس اقتصادی، در ادامه این مسیر اگر نگرانی حاصل از افسارگسیختگی تورم ایجاد نشود، دولت در بازار ارز مداخله نخواهد کرد و نوسانات بازار کاملاً منطقی و واقعی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که مکانیزم عرضه و تقاضا کدام نرخ بهینه و متعادل را بر بازار حاکم خواهد کرد، گفت: مهم نیست کدام نرخ حاصل شود اما یقین بدانید این نرخ مورد تأیید تمام فعالان اقتصادی است و منافع مردم و کل بدنه اقتصاد را تأمین خواهد کرد.

حق شناس با ابراز خرسندی از اینکه امروز و همزمان با شروع تحریمهای ظالمانه آمریکا بازار ارز، نزولی شده اظهار داشت: باید قبول کرد که دولت تاکنون علیرغم اشراف به خطرات دخالت در بازار، راه اشتباه را رفته؛ همان طور که در دهه ۸۰ هم برخی در قاب تلویزیون ظاهر شدند و از تک نرخی شدن ارز حرف زدند اما در عمل، بازار و اقتصاد را به هم ریختند.

به عقیده این اقتصاددان پذیرش مکانیزم عرضه و تقاضا استرس جامعه را هم کاهش می‌دهد و چنانچه نگرانی‌های تورمی بر بسته جدید، سایه نیفکند، شاهد تداوم مکانیزم عرضه و تقاضا و ثبات و تعادل در بازار خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.