به گفته طهماسبی اگرچه سرمازدگی بهاره تا حدودی بر میزان تولید اثر گذار بود،اما در مجموع تاثیری  بر عرضه محصول در بازار نداشت به طوریکه در هیچ یک از میوه فروشی های سطح کشور کمبودی وجود ندارد و این درحالی است که آلارم کمبود زمانی در کشور زده می شود که مردم چیزی بخواهند و در مغازه ها موجود نباشد.

در تامین و توزیع محصولات باغی مشکلی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین،محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانیوزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال مجموع تولیدمحصولات باغی و گلخانه ای به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتن می رسد، اظهار کرد: علی رغم سرمازدگی بهاره، در تامین و توزیع میوه مشکلی نداریم چرا که ایران به لحاظ تولید میوه جز ۱۰ کشور برتر دنیاست که در ۲۵ محصول رتبه اول تا هشتم جهانی دارد.

وی افزود: با توجه به آنکه ماهیت کشاورزی کارخانه بدون سقف است که همیشه تحت تاثیر بلایای طبیعی و غیر طبیعی است؛بنابراین تولید بایدبه گونه ای مدیریت شود تا مردم در مضیغه قرار نگیرند.

به گفته طهماسبی اگرچه سرمازدگی بهاره تا حدودی بر میزان تولید اثر گذار بود،اما در مجموع تاثیری  بر عرضه محصول در بازار نداشت به طوریکه در هیچ یک از میوه فروشی های سطح کشور کمبودی وجود ندارد و این درحالی است که آلارم کمبود زمانی در کشور زده می شود که مردم چیزی بخواهند و در مغازه ها موجود نباشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در توزیع سیب، انگور و سایر میوه های هسته دار در بازار وجود ندارد، بیان کرد:بنابر اعلام هفتگی قیمت ها از سوی بانک مرکزی می توان گفت که قیمت انگور نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۱۲ درصد در بازار افزایش داشته است که این میزان همانند تورم سال گذشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال ناآور تولید انگور بود،افزود:با توجه به آنکه امسال، سال آور تولید بود؛سرمازدگی بهاره تاثیر چندانی بر تولید و توزیع محصول در بازار نداشت.

 این مقام مسئول ادامه داد: بنابرآمار ده سال گذشته،سیب و انگور جز اصلی ترین محصولات سردسیری به شمار می روند که از مجموع ۱۱ تن تولید محصولات سردسیری حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۴ میلیون تن به تولید انگور و سه میلیون و ۷۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ هزارتن به سیب اختصاص دارد.

به گفته وی بنابرآمار بانک مرکزی در ۲۲ تیرماه ،قیمت انگور نسبت به هفته مشابه قبل ۶.۸ درصد کاهش و مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است که این میزان با احتساب جعبه و سایر مواد پتروشیمی معادل تورم است.

با توسعه مکانیزاسیون باغبانی خسارت سرمازدگی به حداقل ممکن می رسد

معاونت امور باغبانی با اشاره به تاثیر توسعه مکانیزاسیون باغبانی بر تولید محصولات باغی بیان کرد: تنوع اقلیمی،دانش و تجربه باغداران، افزایش مکانیزاسیون واستفاده از سامانه های ضد سرما براساس اطلاعات هواشناسی موجب شده تا تکانه های سرما و تگرگ و... تاثیر چندانی بر میزان تولید محصولات باغی سال جاری نداشته باشد .

وی ادامه داد: آخرین گزارش ها از افزایش ۳۷ درصد تولید انگور در استان سمنان و ۲ درصدی در آذربایجان غربی و همچنین افزایش ۸ درصدی سیب در خراسان رضوی و ۳۲ درصدی در همدان، حاکی از اعمال مدیریت در برابر نوسانات غیر مترقبه است که کاهش ۲۵ درصدی تولید در آذربایجان غربی و ۱۵ درصدی در آذربایجان شرقی تاثیری چندانی بر روند بازار ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش یک میلیون تنی تولید میوه های گرمسیری و محصولات گلخانه ای در بازار خبر داد و گفت: ۴۴۰ هزارتن از این افزایش تولید مربوط به تولید محصولاتی از جمله پرتقال،نارنگی،خرما، لیموترش،لیموشیرین،نارنج،کیوی و حتی انار است که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی در توزیع محصول وجود ندارد.

وی از کاهش  تولید محصولاتی از قبیل سیب،پسته و گیلاس در سال جاری خبر داد و افزود:این درحالی است که بنابرآمار گمرکسال گذشته ۷۰۰ هزارتن سیب به بازار های هدف صادر شد که اتخاذ سیاست تهاتر واردات موز در ازای صادرات سیب و سرمایهدر گردش ۶ هزار میلیارد ریالی برای توسعه محصولات باغبانی از صندوق توسعه ملی موجب شد که به این میزان از صادرات دست یابیم.

 طهماسبی ادامه داد: امسال در بدترین حالت ممکن تولید سیب ۵۰۰ هزارتن کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد که براساس سرانه مصرف ۲۴ کیلویی به ازای هر نفربا مازاد ۵۰۰ هزارتنی تولید سیب روبرو هستیم که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی در توزیع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکثر نوسانات بازار ناشی از سیستم دلال بازی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی واسطه های کاذب در بازار به دنبال آن هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و بیشترین سود را عاید خود کنند که به همین دلیل همه ساله  با بهانه های مختلف نظیر تگرگ، طوفان و سرمازدگی به دنبال این موضوع هستند چرا که با وجود تنوع اقلیمی به هیچ عنوان بازار میوه ایران نمی تواند تحت تاثیر این نوسانات در بازار قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران در تولید برخی محصولات باغی رتبه های برتر جهانی را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در بخش باغبانی بسیاری از محصولات قابل رقابت با تولیدات اروپا و آمریکاست درحالیکه هیچ یک از بخش های اقتصادی قابل رقابت با این کشورها نیست.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران در تولید زعفران، گل محمدی و انار رتبه اول،خرما، پسته و زردآلو رتبه دوم،سیب، انگور،کشمش و گردو رتبه سوم و کیوی رتبه چهارم در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه حوادث غیر مترقبه در همه جای دنیا وجود دارد؛بنابراین باغداران با روش های مدیریتی،مکانیزاسیون و سنتی نظیر ایجاد کردن دود در باغات اجازه نمی دهند بر میزان تولید اثر چندانی بگذارد.

جلوگیری واسطه های کاذب با ایجاد زنجیره تولید تا عرضه

طهماسبی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ایجاد زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی آرزوی دیرینه ماست گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که بهره برداران آنها همانند ایران خرده پا هستند،توانستند در قالب نظام بهره برداری زنجیره تولید تا عرضه را مدیریت کنند.

به گفته وی با اجرای قانون انتزاع و وجود هماهنگی صورت گرفته میان تمامی معاونت ها انتظار می رود که در قالب زنجیره تولید تا عرضه بتوان محصول را از باغدار خریداری و به مصرف کننده عرضه کرد چرا که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همیشه از حیث واسطه های کاذب در بازار رنج می برند.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.