نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان گفت: با توجه به اینکه فعالان اقتصادی طی ماههای اخیر قراردادهایی با دلار حدود ۴ هزار تومان منعقد کرده بودند، نوسانات اخیر دلار نابودی آنها را رقم زد.

نابودی فعالان اقتصادی در نوسانات اخیر دلار

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مصطفی رناسی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اقدام اشتباه دولت بود چرا که دولت می‌دانست نمی‌تواند با چنین قیمتی دلار عرضه کند و البته در این راستا ۲۰ میلیارد دلار از بین رفت.

وی افزود: این اشتباه در دولت های قبل نیز تکرار شده بود که در دوره اول ریاست جمهوری فنر کاهش ارزش پول را محکم نگهداشتند، اما به ناگاه این فنر باز شده و ارزش پول روند نزولی پیدا می کند، در حالی که اگر سالانه ۱۰ درصد و به صورت پیوسته نرخ ارز افزایش یافته بود امروز شاهد جهش ارزی نبودیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به حل بروکراسی ادارات گفت: پیشنهاد ما برای حل بروکراسی ادارات این بود که در قدم اول میز مقابل میز باشد به این معنی که هر کس به یک اداره مراجعه می‌کند با شخص طرف نباشد بلکه یک میز باشد و پاسخگویی کامل همانجا صورت بگیرد.

وی با اشاره به سنگ اندازی های کارمندان در مقابل سرمایه‌گذاران، ‌ گفت: در مرحله بعد با ارتباط دادن این میزها پنجره واحد باید شکل گیرد، اما ایجاد پنجره واحد به صورت اتفاقی به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

قاچاق حاصل عدم تعادل عرضه و تقاضا

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشسا خبری تاکید کرد: قاچاق حاصل عدم تعادل عرضه و تقاضا در کشور است که شکل‌گیری آن نیز هزینه‌های زیادی به وجود می آورد.

قاسمعلی جباری با بیان اینکه نمی توان کالاهای اساسی مردم را قاچاق کرد اما در عمل قیمت ها باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود، تصریح کرد: در کشور باید هزینه های مردم شناسایی شودزیرا عرضه و تقاضا و اقتصاد آزاد راه خود را باز می کند و زمانی که در کشور احتکار انجام می شود، تفکر قاچاق شکل می گیرد.

وی با اشاره به ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری گفت: پیرامون پنجره واحد سرمایه گذاری مطالعات بسیاری از سوی بخش خصوصی و دولتی انجام شد، اما شرایط موجود چندان ایجاب نمی کرد که سرمایه گذار بخش خصوصی وارد کار شود و در بخش دولتی نیز به دلایلی موفق به سرمایه گذاری نبودیم.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذار طرحی داشته باشد می‌تواند با مراجعه به اتاق بازرگانی یا استانداری طی یک هفته مجوزهای لازم را بگیرد.

وی با انتقاد از دونرخی شدن قیمت دلار گفت: دو نرخی شدن دلار به نفع محرومان نیست، زمینه ساز فساد و رانت است و راه را برای ایجاد رانت برای برخی افراد ایجاد می کند.

جباری ادامه داد: در گذشته برخورد مسنولان فرار سرمایه از استان را رقم زده و به همین دلیل بیکاری استان از میانگین کشوری بیشتر است.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم اعتماد به فعالان اقتصادی همچنان سرمایه گذاری‌ها آنگونه که باید در استان اصفهان انجام نمی شود در حالی که باید عدالت مالیاتی برقرار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.