قدس آنلاین: گروهی از دانش‌جویان یازده کشور مختلف دنیا که برای یادگیری زبان فارسی میهمان مدرسه تابستانی دانشگاه علامه طباطبایی ایران شده‌اند، از کتابخانه و موزه ملی ملک دیدن کردند.

 تماشای کتابخانه و موزه ملی ملک توسط دانش‌جویان ۱۱ کشور دنیا


به گزارش آستان نیوز ، گروهی شامل ۳۵ دانش‌جوی رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، باستان‌شناسی، شرق‌شناسی، زبان‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط در حوزه تاریخ و فرهنگ از یازده کشور آلمان، اسپانیا، لهستان، بلژیک، هلند، چین، کره جنوبی، روسیه، قزاقستان، ارمنستان و عراق، از بخش‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک؛ بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران بازدید کردند.
این گروه دانش‌جویان خارجی برای گذراندن دوره فارسی‌آموزی یک ماهه در مدرسه تابستانی دانشگاه علامه طباطبایی که از نهم مرداد تا دهم شهریور سال جاری در این دانشگاه در حال برگزاری است، میهمان ایران اسلامی شدند.
گروه حاضر با همراهی دکتر رضامراد صحرایی؛ رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر حجت‌الله الماسی، معاون این مرکز و با حضور مدیر عامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از تالارهای موزه‌ای مانند تمبر، هنر و زندگی، خوش‌نویسی و نگارگری و تالار محققان کتابخانه دیدن کردند.
مدیر عامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در حاشیه این بازدید ضمن ابراز خرسندی از حضور دانش‌جویان خارجی در این گنجینه سه هزارساله تاریخی بیان کرد: این موقوفه فرهنگی آماده گسترش فعالیت‌های بین‌المللی به ویژه در زمینه اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی است.
غلامرضا خواجه‌سروی به برخی از نگرش‌های پیشرفت‌محورانه آستان قدس رضوی در زمینه موقوفات اشاره و تصریح کرد: نگاه فرهنگی این مجموعه بزرگ موقوفاتی در این زمینه‌ها، بستری شایسته برای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بوجود می‌آورد.
همچنین رضا دبیری‌نژاد؛ معاون فرهنگی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این بازدید به بیان نکاتی درباره جایگاه این موقوفه یادگار حاج حسین آقا ملک؛ بزرگترین واقف تاریخ معاصر ایران در فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی و پیشینه تاریخی آن، رویکردهای عام‌المنفعه و نیکوکارانه این واقف و متولیان موقوفه پرداخت.
دانش‌جویان حاضر با دقت خاصی به تماشای تالارهای موزه‌ای و ثبت تصویرهایی از آثار بی‌بدیل آن پرداختند. همچنین به سؤالات آنان توسط کارشناسان با تجربه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک پاسخ داده شد.
این بازدید از جمله‌ برنامه‌های جانبی دوره فارسی‌آموزی دانش‌جویان خارجی دانشگاه علامه طباطبایی به شمار می‌رود. این گروه از مرکزهای مختلف تاریخی، فرهنگی و گردشگری پایتخت در طول حضور خود در ایران، دیدن خواهند کرد و از این دریچه با آداب و رسوم و تمدن چند هزار ساله ایران بیشتر آشنا می‌شوند.
کتابخانه و موزه ملی ملک، یکی از مقاصد گردشگری مهم کشور به شمار می‌رود که هر ساله مورد بازدید گردش‌گران و جهان‌گردان خارجی بسیاری قرار می‌گیرد. ‌
اهل فرهنگ و هنر می‌توانند همه روزه جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ (پنج‌شنبه‌ها تا ۱۵:۴۵)، از تالارهای مختلف مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد، دیدن کنند. همچنین وب‌سایت این مؤسسه به نشانی: «malekmuseum.org»، در دسترس علاقه‌مندان در اقصی نقاط جهان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.