گیلان-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، از افتتاح ۲۳ پروژه آبفار در قالب ۵۰ روستای گیلان با جمعیت ۳۰ هزار نفر و اعتبار ۲۷ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد.

افتتاح ۲۳ پروژه آبرسانی در ۵۰ روستای گیلان همزمان با هفته دولت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آبفار گیلان ، محبعلی رنج ور گیلان را یک استان خاص و با اهمیت دانست و اظهار کرد: گیلان از حیث منابع، جمعیت و آب و هوا ویژه بوده و لذا محدودیت هایی داریم که شرایط کار کردن در این استان را سخت می کند.

وی با بیان اینکه گیلان با مساحت ۱۴ هزار کیلومترمربع ۰.۸۵ درصد خاک کشور و ۳.۲ درصد جمعیت کشور را داراست، افزود: تراکم جمعیت در گیلان ۱۷۷ نفر در واحد سطح است که این رقم برای کشور ۴۷ نفر می باشد. در واقع تراکم جمعیت در استان نسبت به متوسط کشوری بیشتر است و بعد از تهران و البرز متراکم ترین استان کشور هستیم. همچنین گیلان از حیث جمعیت دهمین استان کشور و از حیث مساحت بیست و شمین استان کشور است و لذا کار ما را در عرصه خدمات رسانی سخت می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ادامه داد: استان گیلان ۲ هزار و ۵۶۸ روستا با جمعیت ۹۲۸ هزار نفر دارد که معادل ۳۷.۴ درصد جمعیت روستایی کشور است. البته روستاهای آباد و دارای جمعیت ساکن بسیار زیاد است و ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم.

این مقام مسئول، آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در دستور کار وزارت نیرو دانست و گفت: ۹۸.۶ درصد جمعیت ما در روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند و یک هزار و ۷۵۸ روستای برخوردار از نعمت آب شرب داریم. شاخص بهره مندی کشور و گیلان به ترتیب ۷۳ درصد و ۷۶.۳۷ درصد است که نشان می دهد بیش از ۳ درصد از متوسط کشوری بالاتر هستیم.

وی با اشاره به تعداد منابع آبی و افزایش طول شبکه انتقال در گیلان نسبت به سایر استان ها، عنوان کرد: خانوارهای روستایی ما به صورت پراکنده شکل گرفته اند. این در حالی است که در کشور به ازای هر بعد خانوار ۲۵ متر لوله گذاری می شود، اما در گیلان ۷۵ متر است. البته روستاهای ما به یکدیگر و به شهرها وصل هستند و در جلگه گیلان تمام عرصه ها منظر مسکونی دارد لذا این میزان لوله گذاری و همچنین عواملی از جمله کاربر بودن اراضی روستایی، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و وجود ابنیه فنی هزینه اجرای پروژه های ما را دو برابر کشور افزایش می دهد.

رنج ور، با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی و استانی، متذکر شد: متاسفانه اعتبارات ملی در چارچوب جمعیت توزیع می شود، اما استانی مانند گیلان فقط برای بومی ها نیست و با سرریز جمعیت غیر ساکن در روستاها مواجه است که هزینه اجرای پروژه های آبرسانی را افزایش می دهد.

مدیرعامل آبفار گیلان، حدود ۴۰۰ روستای استان را فاقد دانست و خاطرنشان کرد: براساس برنامه ششم توسعه و تحقق اعتبار سالانه ۱۵۰ میلیارد تومانی، روستاهای فاقد را تا پایان برنامه آبدار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۹۴ اعتبار ملی برای روستاها نداشتیم، تصریح کرد: در سال ۹۴ با پیشنهاد دولت و عنایت مقام معظم رهبری، از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای توسعه آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شد و طی سال های ۹۴ و ۹۵، ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق برای روستاهای کشور اعتبار داشتیم که سهم گیلان ۶۰ میلیارد تومان بود. همچنین در سال ۹۶، ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص پیدا کرد و سهم گیلان ۴۰ میلیارد تومان بود. اعتبار مصوب برای امسال نیز ۲۰۰ میلیون دلار و سهم گیلان ثابت است. با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۰۵ روستا با جمعیت ۱۲۲ هزار نفر را مورد بهره برداری قرار دادیم.

رنج ور، از حفر ۶۰ حلقه چاه، بهسازی ۱۱۳ دهنه چشمه، ایجاد ۲۳ هزار مترمکعب مخزن، راه اندازی ۱۲۲ واحد ایستگاه پمپاژ و لوله گذاری ۶ هزار کیلومتری از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون خبر داد و اضافه کرد: قیمت تمام شده آب یک هزار و ۲۰۰ تومان است، اما ۲۷۰ تومان را از روستاییان دریافت می کنیم و مابقی یارانه دولت است لذا دولت باید ۷۵ درصد کسری را جبران کند. اگر نتوانیم نرخ خدمات را دریافت کنیم، در حوزه نگهداری و بهسازی شبکه دچار مشکل خواهیم شد لذا به دنبال اعتبارات ملی هستیم.

مدیرعامل آبفار گیلان، از افتتاح ۲۳ پروژه آبفار در قالب ۵۰ روستای گیلان با جمعیت ۳۰ هزار نفر و اعتبار ۲۷ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: سفر قریب الوقوع وزیر نیرو به استان گیلان جهت افتتاح پروژه های بی.او.تی در ۱۲ روستای آستانه اشرفیه را تا پایان ماه در برنامه داریم. باید از منابع بخش خصوصی برای پروژه ها استفاده کنیم و دولت با نرخ تضمینی آب می خرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.