نشریه «اکونومیست» در گزارشی با اشاره به مناقشه دیپلماتیک میان ریاض و اتاوا نوشت عربستان برای جدا شدن از نفت به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد، اما رفتارهای «عجولانه» و «بی‌پروای» ولی‌عهد سعودی می‌تواند مانع شود.

کنایه اکونومیست به سعودی‌ها: شاید ریاض جدایی‌طلبان کانادا را تسلیح کند

به گزارش قدس آنلاین، نشریه «اکونومیست» در واکنش به تنش دیپلماتیک پیش آمده میان عربستان و کانادا، در گزارشی مملوء از کنایه به ریاض، نوشته عربستان که خود سابقه‌ای طولانی در مداخله در امور دیگر کشورها دارد، نمی‌تواند از دیگران به دلیل انتقاد از این کشور گلایه کند.

این گزارش با عنوان «برگ افرای* فضول: عربستان سعودی مناقشه بی‌موردی را با کانادا آغاز کرده» منتشر شده، با این جمله کنایه‌آمیز به حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب در منطقه، آغاز شده است: «شاید جدایی‌طلب‌های فرانکوفون کبک بخواهند کمی عربی یاد بگیرند.»

ریاض این هفته در واکنش به انتقاد دولت کانادا از نقض حقوق بشر در  عربستان، سفیر کانادا را اخراج و روابط تجاری با این کشور را کاهش داد و تأکید کرد که «مداخله خارجی» غیرقابل قبول است.


کاریکاتور اکونومیست درباره مناقشه ریاض و اتاوا

اکونومیست نوشته است: «هیچ‌کس به اندازه سعودی‌ها شایسته اظهار نظر درباره مداخله خارجی نیست. از سال ۲۰۱۱، آن‌ها به سرکوب یک خیزش اجتماعی در بحرین کمک کرده‌اند، از یک کودتا در مصر حمایت کرده و نخست‌وزیر لبنان را بازداشت کرده‌اند.»

این نشریه با اشاره به بیانیه وزارت خارجه سعودی که عنوان کرده بود که اگر کانادا به دخالت در امور عربستان ادامه دهد ریاض هم در امور این کشور دخالت می‌کند، نوشته است: «دیپلمات‌های کانادایی به شوخی می‌گویند این پادشاهی دارد شورشی‌های کبک را تسلیح می‌کند.»

در این گزارش با اشاره به حمله حساب‌های توییتری وابسته به حکومت سعودی به حساب‌های کانادایی، آمده است: «بر اساس گزارش‌ها، یک حساب مرتبط با این پادشاهی به کانادا هشدار داد که "در کاری که به او مربوط نیست سرک نکشد". این پیام روی تصویری از چشم‌انداز "تورنتو" درج شده بود، که در آن یک هواپیما به طرز ناخوشایندی مستقیما در حال حرکت به سمت برج "سی. ان" بود. گویا کسی دریافت که این عکس برای کشوری که اغلب هواپیمارباهای یازده سپتامبر اهل آنجا بودند، صورت چندان خوشی ندارد. این حساب فورا بسته شد.» (جزئیات بیشتر)

اکونومیست ضرر اقتصادی کانادا از قطع روابط با عربستان را در مقابل خسارتی که ریاض و شهروندان عربستانی از این مناقشه متحمل می‌شوند، «ناچیز» توصیف کرده و نوشته اولین کسانی که ضرر می‌کنند، حدود ۱۰۰۰۰ دانشجوی عربستانی و بیمارانی هستند که به دستور ریاض مجبورند کانادا را ترک کنند.

این نشریه رفتار سعودی‌ها با کانادا را هشداری به دیگر کشورهای غربی توصیف کرده و نوشته ریاض تلاش می‌کند این پیام را به دیگر کشورها برساند که «درباره سیاست‌های ما سکوت کنید، در غیر اینصورت دسترسی به بازار ما را از دست می‌دهید.»

این گزارش می‌افزاید: «متحدان [اتاوا] و از همه کمتر آمریکا، برای جانبداری از کانادا به میدان نیامده‌اند. "دونالد ترامپ" [رئیس‌جمهور آمریکا] به سعودی‌ها نزدیک و با کانادایی‌ها درگیر یک جنگ تجاری است.»

اکونومیست در پایان با بیان اینکه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای جلب حمایت جناح محافظه‌کار در عربستان سیاست خارجی تهاجمی را در پیش گرفته تا یک «ملی‌گرایی سعودی» ایجاد کند، نوشته است: «اما این سیاست، تصویر یک رهبر عجول و بی‌پروا از او را بیش از پیش تقویت می‌کند. ولی‌عهد سعودی برای جدا کردن اقتصاد سعودی از نفت، به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. مناقشه با کانادایی‌ها به جذب این [سرمایه‌ها] کمکی نمی‌کند.»

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.