شهرکرد-معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت:رفع تصرفات حریم و بستر رودخانه زاینده رود از بهمن ماه سال گذشته آغاز و این عملیات تا کنون در ۳ بازه انجام شده است.

رفع تصرفات حریم و بستر رودخانه زاینده رود در ۳ بازه انجام شد

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی‌اکبر صبا در حاشیه بازدید خبرنگاران از اقدامات صورت گرفته در حاشیه زاینده رود با اشاره به آزادسازی تصرفات گفت: در مسیر آزادسازی تصرفات در حاشیه زاینده رود در عین اجرای صریح قانون هیچ حقی از کسی ضایع نشد و شرایط دسترسی همه شهروندان به زاینده رود فراهم شد.

وی افزود: رفع تصرفات مزاحم واقع در بستر و حریم رودخانه‌های استان از بهمن ماه سال گذشته در ۸ بازه آغاز که تا کنون عملیات آزادسازی تصرفات در ۳ بازه  انجام شده است که در بازه اول از روستای چم چنگ تا پل ایل بیگی ۱۰۱ مورد تصرفات وجود داشت که در این راستا ۶/ ۴ هکتار آزاد سازی شد.

صبا گفت: در بازه دوم از پل ایل بیگی تا پل زمانخان ۶۲ مورد تصرفات وجود داشت که ۵۹ مورد از آن به میزان  ۲/۵ هکتار آزادسازی شد همچنین در بازه سوم که از پل زمانخان تا مجتمع تفریحی کوثر ۱۸۱ متصرف وجود داشت که در مجموع ۱۴ هکتار تصرف شده بود که ۵ هکتار عملیات آزادسازی انجام و مابقی نیز در حال انجام است و  در هر ۳ بازه  ۱۵ متر عقب نشینی از بستر فعال رودخانه از هر طرف انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان تاکید کرد: با توجه به اینکه تلاش شد که هیچ حقی از کسی ضایع نشود  متصرفانی که مدعی داشتن سند بستر و حریم رودخانه بودند به مراجع قضایی ارجاع شدند تا بررسی های دقیق صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای این طرح با مخالفت های شدید متصرفین روبرو شدیم اما با برگزاری جلسات متعدد اکثریت متصرفین قانع شدند که عملیات رفع تصرف انجام شود و این عملیات تا کنون بدون هیچ درگیری و مشکلی پیش رفته است.

صبا افزود: در بحث آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها در کشور،بعنوان استان برتر انتخاب و موفق شدیم ۳۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کنیم که این اعتبار برای آزدسازی حوزه کارون و تکمیل رودخانه زاینده رود هزینه می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه با اشاره به آزادسازی آب رودخانه زاینده رود گفت: شورای هماهنگی حوزه آبریز در ابتدای هر سال با مشخص کردن آورد حوزه و به تناسب سهم حوزه اقدام به تقسیم آب می‌کند. 

وی افزود:با توجه به اینکه آورد حوزه  زاینده رود در ابتدای اردیبهشت ماه  ۳۸۲ میلیون متر مکعب بوده است و این در شرایطی است که باید سهم آورد در تمام حوزه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب باشد پس در این شرایط اولویت با آب شرب بود که براساس سرانه آب شرب اصفهان، کاشان، یزد و چهارمحال و بختیاری تعیین شد.

 صبا تصریح کرد: کشاورزی اولویت بعدی تخصیص آب بود اما بین زراعت یک ساله و باغات اولویت تخصیص آب به باغات داده شد و پس از تخصیص آب شرب، آبی برای باغات باقی نماند و امسال  باغات باید در حدی که از بین نروند و ماندگار باشند آب دریافت کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:در شرایط عادی میزان برداشت آب باغات در زیر دست سد زایند رود حدود ۸۰ میلیون متر مکعب است که استان در جلسات شورای هماهنگی حوزه آبریز، ۴۰ مکیلیون متر مکعب دریافت کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.