کتاب «نخستین رویارویی هنر عصر ناصری با هنر غرب» به قلم مصطفی لعل شاطری منتشرشد.

«نخستین رویارویی هنر عصر ناصری با هنر غرب» منتشرشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، کتاب «نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)» به قلم مصطفی لعل شاطری در قطع رقعی در  ۳۲۸ صفحه منتشر شد.

این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل مجزا تشکیل شده است. در فصل اول کتاب، روابط فرهنگی‌- ‌هنری ایران با کشورهای اروپایی، از مغولان تا ابتدای عصر قاجار، بررسی و در فصل دوم، زمینه‌ های مؤثر در روند نفوذ غرب در ایرانِ دورۀ قاجار و به‌ ویژه عصر ناصری شامل حضور مبلغان مذهبی، اعزام محصلان به اروپا، تأسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین ‌شاه به فرنگ بیان شده است.

در فصل سوم این کتاب به بیان جایگاه موسیقی در دربار ناصرالدین ‌شاه و تأثیر غرب بر آن اختصاص یافته ‌ و در فصل چهارم  آن  نخستین رویارویی هنر عصر ناصری با هنر غرب، مقدار تأثیر غرب بر نمایش ایران با قدمتی کهن، بررسی شده ‌است.

در این فصل آمده است: نخستین اقدامات برای اشاعه و گسترش نمایش به ‌سبک غربی در ایران در پرتو حمایت ناصرالدین‌ شاه انجام پذیرفت.

فصل پایانی کتاب نیز به هنر نقاشی -از حوزه‌های هنری متأثر از سبک‌های هنری غرب که از دورۀ صفوی دستخوش تغییراتی شد- می‌پردازد.

مقدمات ورود و گسترش سبک‌های غربی در هنر ایرانی با گسترش روابط با ملل اروپایی از دورۀ صفوی فراهم شد؛ روابطی که در آغاز جنبۀ جلب دوستی دوسویه را داشت، اما ناگزیز زمینۀ نفوذ هنر غرب را در ایران و به طور مشخص در دورۀ قاجار و به ‌ویژه عصر ناصری فراهم آورد.

کتاب «نخستین رویارویی هنر عصر ناصری با هنر غرب» به همت انتشارات مرندیز با شمارگان ۵۰۰ نسخه چاپ شده و در اختیار علاقمندان حوزه تاریخ هنر ایران قرار گرفته است.

/ انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.