یک هیئت حقوق بشری سازمان ملل اعلام کرد، گزارش‌ها معتبری دریافت کرده که نشان می‌دهد، دو میلیون اویغور در چین در مکان‌هایی که در واقع اردوگاه‌های بازداشت هستند نگهداری می‌شوند که تحت پوشش امنیتی قرار دارند.

سازمان ملل: دو میلیون مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌های چین

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین ، گی مک‌دوگال، یکی از اعضای کمیته سازمان ملل برای نابودی تبعیض نژادی اظهار کرد، تخمین‌ زده می‌شود که این تعداد اویغور و اقلیت مسلمان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین در آنچه که در واقع "اردوگاه‌های سیاسی عقیدتی" هستند، نگهداری می‌شوند.

او در این خصوص اظهار کرد: ما عمیقا نگران گزارش‌های متعددی هستیم که حاکی از تبدیل منطقه خودمختار اویغورها به اردوگاه کارآموزی گسترده‌ای با پوشش امنیتی و تحت عنوان مبارزه با افراطگرایان دینی و حفاظت از ثبات اجتماعی چین است که به نوعی آن را به یک منطقه ورود ممنوع بدل کرده است.

هیئت نمایندگان آمریکا در سازمان ملل در توییتر خود نوشت: عمیقا نگران گزارش‌هایی از سرکوب اویغورها و سایر مسلمانان در چین هستیم و از چین می‌خواهیم که به سیاست‌های مخربش پایان دهد و همه افرادی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

این گزارش‌ها از سوی منابع متعددی از جمله گروه فعالان "مدافعان حقوق بشر چین" تهیه شده که ماه گذشته در گزارشی اعلام کردند، ۲۱ درصد از آمار ثبت شده از بازداشت‌شدگان چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه سین‌کیانگ صورت گرفته است.

یو جیانهوا، سفیر چین در سازمان ملل پیش از این اظهار کرده بود که این کشور برای برابری و اتحاد در میان گروه‌های قومی مختلف در تلاش است.

به گفته مک‌دوگال اما با تعدادی از اعضای جامعه اویغورها و سایر مسلمانان همچون "دشمنان کشور" رفتار می‌شود و این برخورد تنها به دلیل هویت قومی-مذهبی آنان است.

وی ادامه داد، بیش از ۱۰۰ دانشجوی اویغور که از کشورهای نظیر مصر و ترکیه به چین بازگشته‌اند، دستگیر شده‌اند و برخی از آنان در بازداشت جان باخته‌اند.

یکی دیگر از اعضای این کمیته سازمان ملل با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از هیئت چینی پرسید: چه میزان آزادی دینی اکنون برای اویغورهای چین وجود دارد و چه حفاظت حقوقی‌ای در دسترس آنان است تا برای عمل به دین خود از آن استفاده کنند؟

منبع: ایسنا+الجزیره

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.