عباسعلی کدخدایی گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان بررسی و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

منعی برای حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان وجود ندارد/  رفراندوم در چارچوب قانون اساسی می‌تواند عامل تقویت نظام باشد

به گزارش قدس آنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها ضمن تبریک روز خبرنگار، یاد شهدای عرصه خبر به ویژه شهید صارمی را گرامی داشت و از تلاش های خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه شورای نگهبان تشکر کرد.

وی از برگزاری دوره های آموزشی در حوزه آشنایی با حقوق عمومی و اساسی برای رسانه ها در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: هر خبرگزاری تا سقف دو نفر را می تواند برای حضور در این دوره ها معرفی کند.

کدخدایی در ادامه با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان اظهار داشت:لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان بررسی و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از ایراد مجدد به طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس خبر داد و گفت: در ماده ۷ مصوبه مجلس اشکال قبلی در خصوص ساز و کار تایید اعتبارنامه نمایندگان از آن جهت که اعتبارنامه ها به تصویب مجلس نمی رسد کماکان به قوت خود باقی است، در این خصوص تصور می رود گزارش رئیس مجلس یا رئیس شعبه برای تایید اعتبارنامه ها کفایت می کند که با توجه به اینکه تصویب اعتبارنامه ها از اختیارات مجلس است، این مصوبه مغایر قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی افزود: همچنین مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز به تایید شورای نگهبان رسید.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی مطالب مطرح شده در جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر وجود مفاسد بین برخی نمایندگان و اینکه شورای نگهبان این موارد فسادبرانگیز را بررسی خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: آنچه خلاف قانون باشد و از سوی نمایندگان صورت بگیرد در بررسی صلاحیت دوره های بعد لحاظ خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار «قدس آنلاین» در خصوص مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و برخی اظهارنظرها در خصوص آینده شهردار تهران پس از تایید این مصوبه، با بیان اینکه بررسی این مصوبه هنوز در شورا نهایی نشده تصریح کرد: ما در رابطه با مصادیق صحبت نمی‌کنیم و وارد نمی شویم و اگر این مصوبه در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد باید در خصوص همه مصادیق اجرا شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا راه برای تفسیر موضوع «رجل سیاسی و مذهبی» همچنان باز است یا خیر، تاکید کرد: آنچه بر عهده ما بوده در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی ذیل سیاست های کلی نظام بوده اما در جزییات، مجلس باید وارد شود که ظاهرا مجلس نیز در کمیسیون شوراها مشغول است و منتظریم تا موضوع نهایی شود.

اختیارات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها حداقلی است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر انتقاد جامعه و نخبگان به ساز و کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به ویژه انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان و سهم این شورا در ارتقا کارایی نهادهایی مانند مجلس، اظهار داشت: شورای نگهبان دستگاه شایسته‌سنجی نیست و آنچه شورا می‌تواند وارد آن شود بررسی صلاحیت نامزدها طبق مواد ۲۸ تا ۳۰ قانون انتخابات مجلس است که یکسری شرایط حداقلی از قبیل سوابق سجلی و ویژگی های کیفی را در نظر گرفته است؛ ما فقط می‌توانیم بگوییم این شرایط حداقلی نسبت به آن نامزد وجود دارد یا خیر که منجر به تایید یا عدم تایید او می‌شود.

کدخدایی در خصوص موضوع «عدم احراز صلاحیت» نیز گفت: عدم احراز به مفهوم عدم شناخت یا عدم ادراک نسبت به شرایطی است که در مواد ۲۸ آمده است؛ به گونه ای که در برخی مواقع نمی توان به این نتیجه رسید که آیا این شرایط در آن فرد وجود دارد یا خیر و نتیجه اش می شود عدم احراز؛ اما این به معنی ارتکاب جرایم موضوع ماده ۳۰ قانون انتخابات هم نیست.

وی افزود: شورای نگهبان مسئول کلیه مشکلات کشور نیست و واقعیت این است که یکسری اختیارات حداقلی در حوزه انتخابات داریم و قانون انتخابات هم بسیار حداقلی است و مربوط به دهه ۶۰ است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در حوزه شایستگی های نامزدها نیز باید به سراغ احزاب برویم و این احزاب هستند که باید شایستگی ها را احراز کنند.

تایید صلاحیت افراد به معنی چک سفید امضا برای همیشه نیست

کدخدایی در ادامه و در خصوص نظارت بر اظهارات و رفتارهای نمایندگان مجلس نیز تایید کرد: تایید صلاحیت افراد برای یک انتخابات به معنی چک سفید امضا برای انتخابات بعدی نیست  و در هر دوره ای صلاحیت ها مجددا بررسی می شود؛ مکانیزم های دیگری هم باید در کنار این مساله باشد و مورد استفاده قرار گیرد. مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس که باید دید این هیات چقدر فعال است.

وی  درباره سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان هم عنوان کرد: برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا منعی وجود ندارد؛ مشروط بر اینکه آنچه در خصوص موضوعات و افراد مطرح می شود در جامعه انعکاس منفی نداشته باشد، در این خصوص در ماه های پیش‌رو به ترتیب دعوت خواهیم کرد که خبرنگاران در جلسات شورا حضور یابند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ضعف کارشناسی برخی نمایندگان مجلس آیا شورای نگهبان کار خودش را درست انجام داده یا خیر، تصریح کرد: تلاش شورا این است افرادی که انتخاب می شوند شرایط موجود در قانون انتخابات را داشته باشند اما اینکه رای نماینده مجلس بر اساس منافع شخصی باشد یا مصالح ملی، قابل احراز و تشخیص نیست و باید با آگاه کردن مردم و افزایش سهم نهادهای کارشناسی و سیاسی این مساله را حل کرد.

استیضاح و سوال می‌تواند موجب اعتماد بیشتر مردم شود

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع شورای نگهبان درباره موضوع سوال از رئیس جمهور و استیضاح و مطرح شدن مباحثی در خصوص رفراندوم اظهار داشت: همه اصول قانون اساسی باید رعایت شوند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی نگران باشیم.

وی افزود: در خصوص رفراندوم نیز جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب مبتنی بر آرا مردم حرکت کرده و تا پیش از تجمیع انتخابات در سال‌های اخیر، تقریبا هر سال یک انتخابات داشته‌ایم، لذا هیچ نگرانی از آرای مردم و حضورشان در پای صندوق های رأی نداشته ایم و آن را وجه قوت نظام می دانیم؛ اگر رفراندومی در چارچوب قانون اساسی برگزار شود می‌تواند عامل تقویت نظام باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: استیضاح و سوال نیز یک ابزار نظارتی است که موجب اعتماد بیشتر مردم می شود، مشروط بر اینکه در همان چارچوب شرایط مندرج در قانون اساسی انجام شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص خلاف گویی های  برخی نمایندگان مجلس  و راهکار مقابله با آن، گفت: در ماه های گذشته که یکی از نمایندگان مجلس مطالب ناروایی را علیه یک وزیر مطرح کرده بود؛ آن وزیر به ما نامه نوشت و بعد از آن دوستان ما در معاونت اجرایی و انتخابات آن نماینده را خواستند و تذکر دادند و گفتند این موضوع می تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما مؤثر باشد و باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فشارهای بیرونی به شورای نگهبان، تاکید کرد: فشار افکار عمومی باعث نمی‌شود حقی را ناحق کنیم؛ اگر اشتباه واقعی در بررسی صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد، تشخیص بعدی ما تغییر خواهد کرد و علتش این است که مدارک جدیدی دست شورا می‌رسد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.