رفیعی از کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی مسافران خارجی به ایران در پی سیاست‌های جدید ارزی دولت و آزاد شدن ارز مسافرتی خبر داد و گفت: این رقم احتمالاً به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

احتمال کاهش 30 درصدی ورودی گردشگران خارجی در پی گران شدن بلیت/ بسته جدید برای جذب گردشگران تعریف شود

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی قدس‌آنلاین، درباره آزاد سازی نرخ ارز مسافرتی از سوی دولت و تأثیر این موضوع بر ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران و جذب گردشگر خارجی گفت:با اتخاذ این سیاست از سوی بانک مرکزی و دولت، بلیت هواپیما روند افزایشی را در پیش گرفت به طوری که نرخ بلیتها در مقایسه با قبل حداقل تا ۳ برابر افزایش یافته است. مثلاً اگر بلیت مسیر تهران به یکی از کشورهای اروپای غربی تا قبل از سیاست ارزی جدید ۷ هزار تومان بوده الان به ۲۳ هزار تومان رسیده است یعنی حداقل به سه برابر افزایش یافته است.

وی با زیر سؤال بردن سیاست اخیر دولت در آزاد سازی نرخ ارز مسافرتی افزود: این سیاست نیست که که هرازگاهی بیایند سیاستی را برای نرخ ارز اعلام کنند. پشتر به صراحت اعلام کرده بودیم که به محض اعلام بازار ثانویه ارز، نرخ ارز افزایش می‌یابد که این اتفاق هم افتاد. چون این موضوع بیش از آن که تحت تأثیر خروج امریکا از برجام و اعلام شروع دور تازه تحریم‌های این کشور علیه ایران از سوی ترامپ باشد، تابع مشکلات داخلی است. برای اثبات این امر نیز همین کافی است که بدانیم پس از اعلام ارز ثانویه نرخ دلار که روی ۸۵۰۰ تومان قرار گرفته بود یک مرتبه افزایش می‌یابد و روی ۱۱ هزار تومان قرار می‌گیرد. پس این یک سیاست غلط است و نشان می‌دهد ما هنوز بازار را به خوبی نمی‌شناسیم.

وی با طرح این سؤال که این چه سیاستی است که می‌خواهید یک گوشه کار را درست کنید ده گوشه دیگر خراب می‌شود و از بین می‌رود؟ افزود: شاید برخی از افراد عادی جامعه تصور کند با کاهش ارزش ریال و افزایش دلار مسافرخارجی خیلی راحت‌تر از قبل به ایران سفر می‌کند واین امر به نفع کشور تمام می‌شوددر حالی واقعیت این نیست. یعنی وقتی بسته سفر اعم از بلیت هواپیما، هتل و... به هر دلیل گران می‌شود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که ورود گردشگر خارجی به کشور زیاد شود.

وی از کاهش آمار مسافران خارجی به کشور خبر داد و گفت: شاید آمار دولت مردان نشان بدهد آمار توریست‌های زیارتی افزایش داشته است اما به نظرم سیاست اخیر دولت در آزادسازی نرخ ارز مسافرتی باعث کاهش آمار ورود مسافران خارجی به کشور شده است. یعنی اگر واقع بینانه نگاه کنیم در حالی که آثار التهابات ارزی و گرانی بلیتها هنوز چندان مشهود نشده و تأثیر زیادی روی جذب مسافر خارجی نگذاشته  است اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به نسبت سال گذشته ریزش مسافر خارجی داشته‌ایم که اگر روند موجود اصلاح نشود و سیاست درستی اعمال نگردد به احتمال زیاد این رقم به ۳۰ درصد هم خواهد رسید.

رفیعی سپس به انتقاد از ایرلاین‌ها پرداخت و گفت: ایرلاین‌ها از یک سو اجازه فروش بلیت را به دفاتر نمی‌دهند و از سوی دیگر  خودشان بلیتها را با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند. این درحالی است که آن‌ها حق فروش بلیت به این صورت را ندارند و اقدام به چنین کاری یعنی آنها مرتکب تخلف شده‌اند.

وی با اشاره به این که ایرلاین‌ها نمی‌بایستی پس از اعلام سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت بلافاصله قیمت بلیت هواپیما را افزایش می‌دادند، تصریح کرد:به فرض این که چهار روز دلار به ایرلاین‌ها تحویل نمی‌شد، آنها می‌بایستی چند روزی صبر می‌کردند تا التهابات ارزی فروکش کند و بعد اقدام کنند تا این همه شاهد افزایش قیمت بلیتها نباشیم.

 وی  از وضعیت بحرانی آژانس‌های مسافرت هوایی خبر داد و گفت: آژانس‌ها برای چند ماه یک هواپمایی را چارتر می‌کنند به این امید که در دو سه ماه تابستان کمی‌ سود کنند اما با اتفاقات اخیر دچار شرایط بسیار بدی شده‌اند به همین دلیل امروز اعضای صنف، جلسه دارند و امیدواریم برای رفع مشکل به جمعبندی معقولی برسیم در غیر این صورت مجبوریم به دفاتر اعلام کنیم که فروششان را حداقل برای چند روز قطع کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای این که گران شدن بلیت‌ها چندان روی فعالیت ایرلاین‌ها و ورود مسافران خارجی تأثیر منفی نگذارد، چه باید کرد؟ گفت: نباید بسته سفر ما این همه گران باشد برای این منظور هم  علاوه بر داشتن نظارت دقیق باید با بستر سازی وارائه خدمات و تسهیلات مناسب برای بخش گردشگری زمینه توسعه این صنعت را فراهم کنیم.

رفیعی در همین زمینه با اشاره به ضرورت تعریف یک بسته برای جذب گردشگر خارجی، تصریح کرد: باید با حذف مالیات از بخش صنعت گردشگری و حتی ارائه یارانه به این بخش در صدد جذب هرچه بیشتر گردشگر خارجی باشیم چون اگر دو ریال برای جذب هر مسافر هزینه کنیم او ۵ ریال در کشور هزینه می‌کند که این امر به درآمدزایی بیشتر کشور می‌انجامد. از این رو  باید دفاتر  مسافرتی را تشویق کنیم تا بجای خروجی مسافر بیشتر روی ورودی مسافر کار کنند چون بررسی‌ها نشان می‌دهد  ورودی ارز به ایران چند برابر خروجی دلار از طریق مسافر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.