قدس آنلاین: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد ۳۳۱ ساختمان و مجتمع تجاری ناایمن در برابر زلزله و آتش‌سوزی در گروه ساختمان‌های (ج) و (د) شناسایی شده است.

شناسایی ۳۳۱ ساختمان خطر آفرین در مشهد

حجتعلی شایانفر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: تاکنون به ۱۱۴ مورد از ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری ناایمن اخطار داده شده و اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از خطرات مکاتباتی از سوی دادگستری و دادستانی مشهد با همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط و خدماتی انجام شده و به مجامع امور صنفی تاکید شده که یکی از شروط تمدید پروانه کسب برای واحدهای صنفی تاییدیه ایمنی آتش نشانی باشد.
شایانفر اظهار داشت: همچنین شهرداری مشهد موظف شده که ضمن شناسایی همه اماکن ناایمن سطح شهر، اقدام به دادن اخطار و اقدامات عملی بعدی نماید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: اداره کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان استان نیز برای رفع موانع قانونی از جمله ادامه بازرسی و نظارت و نافذ بودن رای کمیسیون ماده ۱۰۰ پس از صدور پروانه بهره‌برداری به منظور جلوگیری از تغییرات خطرساز و ناایمن در این اماکن، همچنین الزام به تشکیل شورای ایمنی ساختمان‌ها براساس ماده ۵۴ طرح جامع امداد و نجات کشور موظف شدند.
وی افزود: شرکت‌های خدماتی مانند آب، برق، گاز و مخابرات نیز موظف شدند که به ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری ناایمن اخطار قطع خدمات بدهند.
شایانفر در مورد ارتقاء تاب‌آوری شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در برابر زلزله و سیل گفت: در سال‌های ۸۷ و ۸۸ مطالعات طرح‌های جامع شهرستان‌های نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده که طی پنج سال ۳۰ درصد از روستاهای در معرض خطر زلزله و سیل در خراسان رضوی شناسایی و ایمن‌سازی شوند که بر این اساس ۶ درصد برای امسال در نظرگرفته شد.
شایانفر اظهار داشت: با رویکرد ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر در بازسازی مناطق زلزله زده فریمان، تربت جام و رضویه؛ اجرای طرح ۶۵ روستا در این مناطق در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: از مجموع ۴۸۷ هزار و ۶۰ واحد مسکن روستایی در استان تاکنون ۲۸ درصد مقاوم سازی شده در حالی که شاخص کشوری در این خصوص ۴۰ درصد است و طبق طرح جامع مسکن روستایی باید تا افق ۱۴۰۰ سالانه ۳۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شود.
شایانفر درباره کاهش مخاطرات ناشی از سیل در خراسان رضوی اظهار داشت: ۳۵۰ رودخانه مهم به طول ۱۲ هزار و ۵۵۰ کیلومتر در استان وجود دارد که از مجموع ۱۲ هزار هکتار اراضی بستر رودخانه ها، پارسال حدود ۱۴ درصد سنددار شده است.
وی تعیین بستر و حریم رودخانه و مسیل‌ها، آزادسازی آنها، جلوگیری از کنشهای غیرمجاز و به روزرسانی سامانه‌های هشدار سیل موجود بر روی رودخانه‌های مهم استان را از دیگر اقدامات برای کاهش مخاطرات ناشی از سیل رودخانه‌های استان برشمرد.
شایانفر در مورد بهره‌برداری از ساختمان مرکز مدیریت بحران استان و سالن‌های چندمنظوره شهرها گفت: ساخت مرکز مدیریت بحران استان ۵۸ درصد پیشرفت اجرایی دارد و تاکنون به دلیل عدم تامین اعتبار لازم، این ساختمان تکمیل نشده است.
وی افزود: تاکنون ساخت ۲۷ سالن چند منظوره در استان آغاز شده که ۱۴ سالن بهره‌برداری شده و باقی آنها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.