معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بررسی طرح کاهش شماره گذاری پلاک خودرو در پایتخت خبر داد و گفت: مطالعات جهت انتخاب روشی جهت محدود کردن شماره‌گذاری خودروها در حال انجام است.

بررسی طرح محدود کردن شماره‌گذاری خودروها در پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس‌آنلاین، محسن پورسیدآقایی در نشست با خبرنگاران رسانه‌های جمعی از آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو دغدغه شهروندان تهرانی یاد کرد و گفت:  برای کاهش ترافیک در وهله نخست باید اقدام به ایجاد یک سیستم هوشمند کنیم.

وی در همین زمینه با اشاره به تأثیرات کوتاه مدت طرح زوج و فرد تردد خودروها در پایتخت گفت: برای تغییر و جایگزینی این طرح درحال مطالعه هستیم. وی علاوه بر توسعه مترو از  محدودکردن شماره‌گذاری خودروها در پایتخت به عنوان راه‌حل دیگری برای کاهش ترافیک در  تهران یاد کرد و گفت: بر این اساس برنامه‌ای داریم که مطالعات اولیه جهت انتخاب روشی برای کاهش شماره‌گذاری خودروها درحال انجام است.

وی با اشاره  به این که رفع معضل آلودگی هوا در دستور کار شهرداری است، تصریح کرد: سالانه نزدیک به 5 هزار نفر در پایتخت جانشان را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند و بسیاری هم  به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند. براین اساس و از آنجایی که 70 درصد آلودگی هوا در تهران به خاطر حمل و نقل است، از ابتدای آبان ماه امسال مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا را در این کلانشهر اجرا می‌کنیم.

به گفته وی شهروندان فقط تا ابتدای آبان فرصت دارند تا اگر خودروهای‌شان فاقد معاینه فنی است،جهت کسب معاینه فنی اقدام کنند چون از این تاریخ به بعد ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت 24 ساعته می‌شود و با متخلفین اعمال قانون خواهد شد.

وی همچینی از توقف کامیون‌های فاقد باربرگ خبر داد و گفت: این طرح به صورت آزمایشی از ابتدای هفته جاری آغاز شده است امااز ابتدای آبان اجرایش الزامی‌ می‌شود. 

پور سید آقایی با تأکید بر این که شرط تردد سرویس ادارات و کارخانه‌ها برخورداری از معاینه فنی است، به بحث موتورسیکلت‌ها پرداخت و گفت: در تهران 2 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری وجود دارد که نمی‌توان 6 ماهه مشکل آنها را برطرف کرد.

وی با اشاره به این که تاکنون در ارتباط با موتورسیکلت‌ها اقدامات زیادی صورت گرفته است که اجرای طرح برقی کردن موتورسیکلت‌ها و انژکتوری کردن موتورهای کاربراتوری از آن جمله است، گفت: درمجوع برآورد ما این است که با اجرای این طرح‌ها یک سوم آلودگی کاهش یابد.

به گفته وی ‌برای رفع آلودگی هوای تهران نیاز به 8 هزار میلیارد تومان بودجه است. بر این اساس شهرداری از مجلس شورای اسلامی‌ خواسته  است تا در بودجه سالانه 1500 میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهند تا این نهاد بتواند ظرف 5 سال معضل آلودگی را برطرف کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه و در پاسخ به خبرنگاری درباره پارک حاشیه‌ای گفت: مطالعات زیادی در این باره صورت گرفته است مزایده‌ای جهت تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای برگزار و هفته آینده این مزایده منتشر خواهد شد.

وی در همین زمینه با اشاره به این که هدف شهرداری از طرح ساماندهی پارک حاشیه ای بیشتر تسهیل در تردد خودروها است نه درآمدزایی، تصریح کرد: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در منطقه 2 اجرا می‌شود و سپس به کل شهر تسری می‌یابد.

 به گفته وی ظرف دو سال آینده می‌توان بین 100 تا 120 هزار جای پارک حاشیه ای به شهروندان فروخت که میزان درآمد شهرداری از این محل حدود 100 میلیارد تومان خواهد بود .

 پورسید آقایی در پاسخ به سؤال دیگری که مربوط به دو شغله بودنش بوده است، گفت: بنده  هم عضو هیأت علمی‌هستم و اعضای هیأت علمی‌می‌توانند دو شغله باشند و مشکلی در این باره وجود ندارد. ضمن این که شهرداری مکاتباتی با دانشگاه انجام داده است.

پور سید آقایی سپس به موضوع طرح ترافیک خبرنگاران اشاره کرد و گفت: هر فردی که مدارک خبرنگاری داشته مشمول این طرح شده که اسامی‌آنها در سایت شهرداری آمده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اسامی‌رسانه‌های دریافت‌کننده آرم را اعلام نکرده‌اید، گفت:چون این موضوع باعث ایجاد سهم‌خواهی می‌شود.

وی در خاتمه  با اشاره به این که برخلاف تصور بعضی‌ها درآمد شهرداری از محل اجرای طرح جدید ترافیک نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم یافته است گفت: درآمد ما از این محل  250 میلیارد تومان در سال است که تاکنون 67 میلیارد تومان آن حاصل شده است که از این رقم  10 میلیارد تومان برای توسعه مترو کمک کرده ایم ضمن این که ماهانه 10 میلیارد تومان به اتوبوسرانی کمک می‌کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.