قدس انلاین-رضا طلبی:ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در مرز سرخس برای ورود به کشور ترکمنستان و محدودیت‌های جدید این کشور برای ورود کامیون ها، بار دیگر برای بسیاری از رانندگان ایرانی مشکل ساز شده است.

وزارت امورخارجه در حال پیگیری مشکلات کامیون های ترانزیتی/مانع تراشی ترکمنستان برای کامیون های ایرانی درگمرک سرخس

کشور ترکمنستان به‌عنوان مسیر ترانزیتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی و دومین هدف صادراتی، حدود دو ماه است که در اقدامی یک جانبه تعرفه عبور کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور را افزایش داده است. دولت این کشور بعداز این که در سال ۹۵ برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی تعرفه یک  دلاری حق عبور از خاک این کشور تعیین کرده بود، اوایل خردادماه امسال این تعرفه را به ۱.۵ دلار رساند و هزینه‌های زیادی را برای شرکت‌های حمل و نقل  و ترانزیت بین‌الملل ایرانی ایجاد کرد. اگرچه  این پایان کار نبود و در اواخر تیرماه نیز مجددا  ترکمنستان مشکلات تازه‌ای  را برای کامیون داران ایران بوجود اورد. اما در تازه ترین مانع تراشی این کشور برای ماشین های ترانزیتی، علی رغم احداث پل ترانزیتی جدید که  روزانه ظرفیت این را دارد که  بیش از ۱۵۰ کامیون ترانزیتی وارد ترکمنستان شوند، این کشور تصمیم گرفت این ظرفیت را به ۳۰ کامیون کاهش دهد، یعنی روزانه فقط ۳۰ کامیون می‌توانند وارد کشور ترکمنستان شوند و از آن‌طرف هم فقط ۳۰ کامیون اجازه خروج از پایانه مرزی این کشور را دارند که این موضوع باعث ایجاد صف طولانی کامیون ها در مرز ایران با ترکمنستان شده و مشکلات زیادی را برای رانندگان ایرانی ایجاد کرده است و  صدها دستگاه کامیون در حال حاضردر دو طرف مرز بلا تکلیف هستند.

نماینده سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره به خبرنگار قدس انلاین می گوید: مشکل بوجود آمده مربوط به دولت ترکمنستان است که موضوع از طریق وزارت امورخارجه در حال پیگیری است و تردد به زودی به روال قبلی خود برخواهد گشت.

سید احسان قاضی زاده هاشمی  می افزاید: این گونه سردرگمی در تصمیم‌گیری در حسن روابط ایران با این کشور تاثیرگذار خواهد بود و سفیر ایران در ترکمنستان پیگیر قضیه می باشد.

وی با بیان این نکته که از  روز پنج شنبه که از موضوع باخبر شدیم گفتگوهایی با  وزیر امورخارجه، وزیر راه و شهرسازی و رئیس راهداری کشور در این باره  داشته ام، تصریح می کند: یک پل ترانزیتی جدید بین دو کشور ساخته شده است که دولت ترکمنستان در مذاکره با رئیس جمهور کشورمان خواستار تخریب پل قبلی که به عنوان خط راس مرزی دوکشور نیز محسوب می شود شده است اما کشورمان قائل به تخریب ان نیست زیرا این پل یک پل تاریخی و از سابقه طولانی مدت برخوردار می باشد، از این رو دولت ترکمنستان نیز ابتدا با افزایش نرخ ترانزیت و اخیرا  با کاهش تعداد کامیون هایی که از این پل تردد می نمایند فشار وارد کند تا ایران تصمیم انها مبنی بر تخریب پل قبلی را بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.