قدس آنلاین: معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد از رونمایی سرود گردشگری مشهد در شهریورماه سال جاری خبر داد.

رونمایی از «سرود گردشگری مشهد» در شهریورماه

به گزارش قدس آنلاین نرگس شالچیان پیرامون برنامه‌های شهرداری مشهد برای معرفی جاذبه‌ها و هویت‌های گردشگری در مشهد اظهار کرد: یکی از برنامه‌های در دست اقدام ما در شهریورماه امسال، رونمایی از سرود گردشگری است که با موسیقی‌های سنتی ایران، به معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشهد می‌پردازد.

وی افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی، در حال تنظیم کتاب جامع مشهد هستیم تا ظرفیت‌های مختلف مشهد را در قالب این کتاب معرفی کنیم و نوعی بانک اطلاعاتی است که در طول سفر به درد افراد می‌خورد و هر آنچه زائر و گردشگر در مشهد به آن نیاز پیدا می‌کند، در داخل این کتاب گنجانده‌ایم که به طور رایگان به افراد داده می‌شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص افزایش ماندگاری گردشگر و زائر عنوان کرد: برای ماندگاری سودمند زائر و گردشگر، مسیرهای پیشنهادی را در قالب برنامه‌ سه‌روزه و چهارروزه به افراد پیشنهاد می‌دهیم که انواع گردشگری از جمله، خرید، طبیعت، تاریخ و غیره را در خود دارد و می‌تواند سلیقه‌های مختلف را درگیر کرده و افراد بدانند با هر روز ماندن بیشتر در مشهد، از کدام ظرفیت‌ها می‌توانند بازدید کنند.

شالچیان ادامه داد: در بحث خانه‌های تاریخی، اقدام خوبی که در دست انجام بوده و جزو اقدامات ساختاری محسوب می‌شود، پلاک‌کوبی خانه‌های تاریخی است که با کمک میراث فرهنگی در حال انجام آن هستیم و به فرمت مشخصی رسیدیم که قرار است این خانه‌ها ثبت و پلاک‌کوبی شوند. همچنین برنامه تکمیلی نیز در این خصوص همچون برگزاری تور بازدید از این خانه‌های تاریخی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: درمورد خانه‌های تاریخی که خود شهرداری تملک کرده، یک بسته پیشنهادی داریم و از آن‌جا که کاربری بخشی به این خانه‌های تاریخی بر اساس مصوبه شورای محترم، به حوزه معاونت فرهنگی و گردشگری داده شده، با سرمایه‌گذارهای مختلفی صحبت شده و امیدواریم با تعریف خوبی از این خانه‌ها، یک ظرفیت جدید را به ظرفیت‌های مشهد اضافه کنیم.

شالچیان تصریح کرد: اگر ما در معرفی ظرفیت‌های درآمدزایی مشهد فکر می‌کنیم و برگزاری تورهای سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار می‌دهیم، لازمه آن است که ظرفیت‌های مختلف مشهد را شناخته و اگر رویدادی برگزار می‌کنیم، تبدیل به یک ظرفیت درآمدزایی شود. به طور مثال، خیابان غذا با یک برنامه فرهنگی شاد و خوب بود که فضایی مفرح را در نوروز امسال به ارمغان آورد. همچنین، بازدید بیش از ۱۲۴ هزار نفر نشان از رضایتمندی دارد و نیز پژوهش انجام‌شده نشان داد که بیش از ۷۰ درصد افراد از طریق توصیه دوستانشان بازدید کردند که این بهترین راه  تبلیغ برای یک کار مردمی است، یک نیاز که از کف جامعه گرفته شد و مردم خود در آن مشارکت و تبلیغ کردند.

وی ادامه داد: این اتفاق خوب که در نوروز امسال رخ داد، اکنون تبدیل به یک بسته سرمایه‌گذاری و درآمدزایی شده و براساس مصوبه فرمان‌داری در ماه گذشته، تصمیم بر این شد که اگر قرار است در مشهد نمایشگاه غذا برگزار شود، مجوز برگزاری این نمایشگاه، صرفا برای حوزه معاونت گردشگری و زیارت شهرداری باشد و اگر بهداشت قرار است مجوزی برای این کار صادر کند، حوزه ما باید سازه‌های پرتابل و ثابتی را طراحی کرده و براساس این سازه‌ها، از طرف بهداشت مجوز داده شود. بنابراین، تصمیم ما بر این است که اگر قرار است رویدادی برگزار شود، یا تقویت‌کننده هدف کلان ما باشد و یا تبدیل به یک ظرفیت درآمدزایی یا سرمایه‌گذاری شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد گفت: ظرفیت‌های مختلفی که از کل مشهد در حوزه گردشگری احصا کردیم و قابلیت سرمایه‌گذاری، درآمدزایی و معرفی دارند و تبدیل به یک بانک اطلاعاتی شد، با حوزه‌های مختلفی که در مشهد هستند، به اشتراک می‌گذاریم؛ از جمله با قسمت سرمایه‌گذاری، تا براساس رسالت‌های خود، بهتر بتوانند در این مورد تصمیم‌گیری، مدیریت و بهره‌برداری کنند. در واقع، هریک از قسمت‌های مختلف شهرداری می‌تواند براساس شناخت کلی که سعی کردیم این بانک اطلاعاتی را داشته باشیم و با آن‌ها به اشتراک ‌گذاریم، هرآنچه و به هر صورت که لازم دارد، از آن بهره‌برداری کند.

شالچیان افزود: برای این که به یک مفهوم و سطح دانش یکسان از مفاهیم گردشگری، مشکلات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف برسیم، لازم است همگی ادبیات یکسانی هم داشته باشیم که این هم در سطح کارمندان، جامعه نخبگانی و هم در سطح عامه وجود دارد. به همین خاطر، مشکلات مختلف گردشگری، معرفی ظرفیت‌ها و انواع گوناگون گردشگری‌ها را براساس مسائل روز شناسایی کردیم و به بیش از ۸۰ مورد رسیدیم که در مراحل مختلف و با توجه به موقعیت مشهد خرد کرده‌ایم که تبدیل به ۱۲ عنوان شد و هدفمان از این ۱۲ عنوان به این صورت است که هر ماه یک نشست تخصصی را در حوزه و سطح نخبگان و سطح عامه داشته باشیم که در این مورد بحث و بررسی شود و در واقع خراشی در سطح جامعه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: از آن‌جا که کلیه امور فرهنگی حوزه طوس به قسمت ما رفرنس داده شده، دبیرخانه‌ای با نام دبیرخانه دوازده رخ به راه انداختیم و همان‌گونه که می‌دانیم، «دوازده رخ» در شاهنامه آورده شده و نام جنگ ایران و توران است. همچنین، «دوازده» برای ما ایرانی‌ها نام مقدس و یادآور دوازده امام معصوم و شیعه است و از طرفی، برای ما آریایی‌ها و ایرانی‌ها یادآور دوازده ماه شمسی است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: هدف ما به این صورت است که هر ماه، یک رخ یا برنامه و رویداد را برای معرفی فضای فرهنگی داشته باشیم. نوروز امسال، اپرای عروسکی رستم و سهراب را داشتیم و همچنین اتوبوس‌های هفت‌خوان را شاهد بودیم. به‌علاوه، برای ۲۵ اردیبهشت و سالروز بزرگداشت فردوسی، تنظیم برنامه انجام دادیم و به این صورت سعی کردیم در هر ماه برنامه‌ای را داشته باشیم. همچنین ۱۹ تیرماه، نشست تلوزیونی و خبری را درمورد فردوسی در سطح نخبگان و متخصصان هماهنگ کردیم. ضمن این که در مردادماه امسال نیز، واقعیت افزوده را بر نقاشی‌نگارهای بلوار فردوسی صورت دادیم. در کنار آن، با فرهنگسراها هماهنگ کردیم تا موضوعات مختلفی را با کمک خردسرای فردوسی، در سطح فرهنگسراها به خانواده‌ها آموزش دهیم.

شالچیان بیان کرد: نشست اول این برنامه که در مردادماه جاری رقم می‌خورد، درمورد مادر، زن و خانواده در شاهنامه است و سعی کردیم موضوعاتی را مطرح کنیم که برای همه قابل لمس باشد و امیدواریم از آن استقبال خوبی صورت گیرد. معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد پیرامون دیگر برنامه‌های در دست اقدام افزود: در صحبتی که با سازمان اتوبوس‌رانی داشتیم، بنا بر این داریم تا اتوبوس‌هایی را به صورت مسیر گردشگری از حرم تا طوس دارا باشیم و در حال هماهنگی مقدمات آن هستیم. همچنین در صددیم فضای فرهنگی- تفریحی و گردشگری را در فردوسی، به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی رقم بزنیم و در کنار آن نیز مواردی از قبیل جشنواره مد و لباس را براساس نمادها و اسطوره‌های فردوسی و شاهنامه مد نظر داریم که متعاقبا در این مورد و پس از پررنگ‌تر شدن خطوط کار، به طور کامل توضیح خواهم داد.

اجرای طرح «پیشاهنگان گردشگری» در مدارس از اول مهرماه

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با نظر بر این که کاری نهادینه می‌شود که از سنین پایین و سطوح ابتدایی آغاز شود، طرحی را با نام طرح «پیشاهنگان گردشگری» با هدف تشکیل میز گردشگری در مدارس برای پایه چهارم یا پنجم ابتدایی در حال رقم زدن هستیم که به صورت پایلوت، برخی از مدارس و دانش‌آموزان را شناسایی کرده تا با عنوان سفیران گردشگری ما در مدارس خود به معرفی و شناخت ظرفیت‌های مختلف گردشگری و هویتی مشهد، در بین دوستان خود بپردازند و با زبان و ادبیات خاص خود آن‌ها را به همنوعان، همسن‌های خودشان معرفی کنند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان‌ فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در این مورد، در حال پیش‌صحبت‌ها و هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش هستیم و امیدواریم بتواند از اول مهرماه رقم خورده و اتفاق خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.