فشار خون بالا رگ های خونی در مغز انسان را تضعیف و باریک کرده و از جریان خون مناسب جلوگیری می کند. همچنین، این شرایط می تواند موجب پارگی و نشت رگ های خونی در مغز انسان شود.

 فشار خون بالا و مشکلات قلبی دست در دست یکدیگر

به گزارش قدس آنلاین، فشار خون بالا و مشکلات قلبی دست در دست یکدیگر دارند. حملات قلبی، بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، و آترواسکلروز همگی با فشار خون بالا پیوند خورده اند.

در شرایطی که فشار خون بالا عاملی خطرآفرین برای قلب محسوب می شود، اما نباید از اثرات منفی این شرایط بر مغز نیز غافل شد.

فشار خون بالا رگ های خونی در مغز انسان را تضعیف و باریک کرده و از جریان خون مناسب جلوگیری می کند. همچنین، این شرایط می تواند موجب پارگی و نشت رگ های خونی در مغز انسان شود. در نتیجه، فشار خون بالا با خطر بیشتر سکته مغزی پیوند خورده است.

اما این تمام داستان نیست ...

رابطه بین فشار خون بالا و بیماری های مغزی مانند زوال عقل نیز بسیار قوی است. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود به پرفشاری خون مبتلا هستند، ۷۳ درصد احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

مطالعه ای جدید دلیل این مساله را نشان داده است. فشار خون بالا آسیب آشکار به مغز وارد می کند.

آسیب مغز به واسطه فشار خون بالا

پژوهشگران در مرکز بیماری آلزایمر راش در مرکز پزشکی دانشگاه راش به تازگی دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمال بیشتری دارد دارای ضایعاتی در مغز خود و گوریده های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر باشند.

پژوهشگران شرایط ۱,۲۸۸ سالمند را تا زمان مرگ آنها دنبال کرده و سپس شرایط مغز آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند خطر ضایعات مغزی برای افرادی با میانگین فشار خون سیستولیک بالاتر طی مدت مطالعه بیشتر بوده است. فشار خون سیستولیک عدد نخست هنگام خوانش فشار خون است. این شاخص فشار وارده از ضربان قلب به رگ های خونی انسان را اندازه گیری می کند.

همچنین، پژوهشگران دریافتند خطر برای بروز ضایعات مغزی در صورت بالاتر بودن فشار خون سیستولیک از حد میانگین ۴۶ درصد رشد داشته است.

بالاتر بودن از حد میانگین فشار خون دیاستولیک (عدد دوم هنگام خوانش فشار خون) نیز با ۲۸ درصد خطر بیشتر برای ضایعات مغزی مرتبط بود. برای آگاهی بهتر باید به این نکته اشاره داشت که دارا بودن یک یا تعداد بیشتری ضایعات مغزی برابر با حدود نه سال پیری مغز بوده است.

همچنین، فشار خون سیستولیک بالاتر با گوریده های مغزی بیشتر، مجموعه ای پروتئین که درون سلول های مغز تشکیل می شود و با بیماری آلزایمر پیوند خورده است، ارتباط داشته است.

از این رو، فشار خون بالا اساسا مغز را پیرتر ساخته و آن را در معرض خطر بیماری هایی مانند سکته مغزی و آلزایمر قرار می دهد. بر همین اساس، رسیدگی به پرفشاری خون اهمیت ویژه ای دارد.

محافظت از مغز با کاهش فشار خون بالا

آیا به دنبال روشی ساده و آسان برای کاهش فشار خون و محافظت از مغز خود هستید؟

یک رژیم غذایی سالم و ورزش کافی می تواند سطوح فشار خون را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی دش (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. همچنین، پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که ورزش به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته می تواند فشار خون را تا حدود ۵ تا ۸ میلی متر جیوه کاهش دهد.

همچنین، شما می توانید فشار خون خود را با کمک تحریک واکنش تن‌آرامی به صورت زیستی هک کنید. واکنش تن‌آرامی مجموعه ای از تغییرات جسمانی است که به واسطه کسب آرامش در بدن رخ می دهند که از آن جمله می توان به کاهش نرخ تنفس و ضربان قلب اشاره کرد. شما می توانید به روش های مختلف واکنش تن‌آرامی را تحریک کنید که از آن جمله می توان به مدیتیشن، انجام یوگا، یا دریافت ماساژ اشاره کرد. مطالعه ای جدید نشان داده است که می توان فشار خون را تنها طی هشت هفته با دریافت نیروی واکنش تن‌آرامی روزانه کاهش داد.

برخی مواد مغذی نیز می توانند در این مسیر کمک حال شما باشند. پژوهش ها نشان داده اند که مکمل های روغن ماهی می توانند فشار خون را کاهش دهند. ویتامین K۲ را نیز فراموش نکنید که در سبزیجات برگدار سبز و به صورت مکمل نیز یافت می شود. پژوهشی در دانشگاه ماستریخت نشان داد که استفاده بلند مدت از ویتامین K۲ به بهبود شرایط دیواره شریانی و کلسیفیکاسیون منجر شده است که وضعیتی برد-برد برای فشار خون بهتر محسوب می شود.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.