نخست‌وزیر عراق پس از آنکه دید اظهارنظرش مبنی بر ناچار بودن بغداد به پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران جایگاه او را در کشورش تضعیف کرده، موضع‌گیری‌اش را تلطیف کرد و ناگزیر شد چندین‌بار درباره آن توضیح دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، موضع‌گیری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق درقبال تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران ، برایش دردسر ساز شد و موجب شد که بسیاری به وی اتهام ابراز ارادت به آمریکا به منظور دستیابی مجدد به پست نخست‌وزیری بزنند و گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های مختلف عراقی به وی انتقاد کنند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه پیش (16 مرداد) در سخنانی به طرف‌های تجاری ایران هشدار داد و آنها را تهدید کرد که باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

العبادی نیز پس از جلسه کابینه روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران  اعلام کرد که عراق اساسا با هر گونه تحریمی مخالف است چون خود کشوری است که بهای سنگینی بابت تحریم‌های ظالمانه داده است.

وی افزود: عراق تجریه این تحریم‌های تحمیلی را دارد و بهای سنگینی بابت آن پرداخت کرده است. این تحریم‌ها موجب تکه تکه شدن جامعه ما و تخریب بافت اجتماعی ما شد.

العبادی گفت: «اساسا ما مخالف تحریم در منطقه هستیم. محاصره و تحریم، نظام‌ها را تضعیف نمی‌کند بلکه جوامع را نابود می‌کند... ما تحریم را خطایی راهبردی و نادرست می‌دانیم اما برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود. از آن حمایت نمی‌کنیم اما به آن پایبندیم».

این سخن العبادی که گفت ناگزیر است به دلیل منافع ملت خود، به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند بماند، برای او دردسر و با واکنش تند گروه‌های سیاسی مختلف عراقی همراه شد. وی ناگزیر شد که طی چند روز متوالی از طریق سخنگوی خود درباره این موضع‌گیری توضیح بیشتری دهد و دیشب نیز از طریق نشست وزارتی شورای امنیت ملی عراق که دیشب به ریاست شخص او برگزار شد، همه را از سیاسی کردن این موضع‌گیری و سوء برداشت برحذر داشت.

بویژه که «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق حتی پیش از این موضع‌گیری العبادی، گفته بود که اوضاع عراق و ماهیت روابطش با ایران، پایبندی به اجرای تحریم‌هایی را که واشنگتن علیه تهران تحمیل کرده، دشوار می‌کند و عراق نباید در درگیری‌های موجود از طرفی علیه طرف دیگر حمایت کند.

واکنش گروه‌های عراقی به موضع‌گیری العبادی

وزارت خارجه عراق یک روز پس از این اظهارنظر العبادی در بیانیه‌ای با ستایش اقدامات و موضع ایران در قبال عراق، از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا، مانع تحریم‌های ضد ایرانی شود.

در این بیانیه بار دیگر تاکید شد که عراق با اصل تحریم در قبال هر کشوری مخالف است، چرا که ضربه اصلی به ملت‌ها وارد می‌شود و عراق مواضع همسایه‌ خود – ایران- را در هنگام بحران‌ها به خاطر دارد.

بر اساس این بیانیه، وارد آمدن ضرر و زیان به یکی از کشورهای منطقه، بر امنیت و ثبات تمامی منطقه تأثیر منفی می‌گذارد و وزارت خارجه همزمان با ستایش موضع جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تروریسم، از جامعه جهانی می‌خواهد برای توقف تحریم‌ها، دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهند.

جنبش عصائب اهل الحق، جریان حکمت ملی و رئیس آن، سازمان بدر و رهبر آن، حزب الدعوة و شخص «نوری المالکی»، جنبش «بشائر الشبابیه» (بشارت جوانان)، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از دیگر نهادها و شخصیت‌های عراقی بودند که مخالفت خود با تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردند.

این گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی در بیانیه‌هایی جداگانه، حمایت‌های بی‌دریغ تهران از بغداد در دوره‌های مختلف بحران داخلی را یادآور شدند و به نخست‌وزیر عراق برای اظهارنظرش انتقاد کردند.

در پی این اعتراضات بود که سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق ناگزیر به توضیح بیشتر درباره موضع‌گیری العبادی شد.

توضیحات چندباره سخنگوی «العبادی» درباره موضع‌گیری جنجالی او

«سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق جمعه پیش (19 مرداد) در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران «اشتباهی فاحش» است..

الحدیثی افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصمیم درستی برای حل مشکلات میان کشورها نیست، بلکه برعکس چنین تصمیماتی نه تنها مشکلات ملت‌ها را حل نمی‌کند، بلکه پیچیده‌تر هم می‌کند.

او سپس موضع‌گیری العبادی را این‌چنین تکمیل کرد: «البته ما به تحریم‌های خود علیه ایران پایبند خواهیم بود، زیرا ما قبل از هر چیز به منافع ملی خود فکر می کنیم و عراق در آینده به دنبال مکانیزم مشخصی برای تعاملات تجاری با ایران خواهد بود؛ به طوری که در تعارض با تحریم‌های آمریکا نباشد.»

سخنگوی دولت عراق افزود: در این رابطه، کشور عراق از این پس برای معاملات مالی و تجاری با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد.

وی به این مصاحبه بسنده نکرد و روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری عراقی «واع» با تکرار مخالفت بغداد با تحریم‌ها اظهار داشت: بخش مربوط به عراق در این تحریم‌ها، اندک است و [صرفا] به واحد پول دلار و ماهیت تعامل‌های مالی و بانکی و تجارت میان دو کشور مربوط می‌شود.

الحدیثی افزود: غیر از بخش مربوط به دلار، دولت عراق درباره روابط سیاسی و تعاملات تجاری‌اش با ایران، تعهدات دیگری ندارد؛ اگر سازوکارهای جایگزینی به جای دلار میان ایران و عراق وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد که دولت عراق به منافع عالی ملی خود پایبند است و هیچ اقدامی نمی‌کند که به ضرر مردم و شهروندانش تمام شود. در حالی که عدم پایبندی به تعاملات مالی و بانکی به ضرر ملت عراق تمام شود، طبیعی است که دولت نمی‌تواند علیه منافع عالی کشور و همسو با منافع کشوری دیگر، عمل کند.

سخنگوی العبادی تاکید کرد که عراق تا آنجا که بتواند به منافع خود در درجه نخست پایبند می‌ماند و وارد مشکلات با کشوری دیگر نمی‌شود. کشورهای بزرگی که روابط گسترده‌تری در مقایسه با عراق با جمهوری اسلامی ایران دارند، پایبندی کامل خود را به مسئله مربوط به دولار و تعامل‌های مالی و بانکی مرتبط با آن را اعلام کرده‌اند.

وی دیروز همچنین در گفت‌وگو با «RT» تکرار کرد که دولت عراق نمی‌تواند موضعی بگیرد که مطابق با منافع ملتش نباشد لذا اعلام پایبندی به تحریم‌ آمریکا علیه ایران نیز در چارچوب همین منافع است.موضع عراق در قبال تحریم‌ها علیه ایران شتابزده نبوده بلکه پس از بررسی‌ و تطبیق منافع عراق و عراقی‌ها چنین موضعی اتخاذ شد و مواضع سایر کشورها یا احزاب سیاسی مشخص بر آن تاثیری نداشته است.

هشدار شورای وزارتی امنیت ملی عراق درباره سوء برداشت از سخنان العبادی 

شورای وزارتی امنیت ملی عراق دیشب طی نشستی که به ریاست العبادی برگزار شد اعلام کرد که سیاسی‌کردن مواضع بغداد در تحریم‌های ضد ایرانی را رد می‌کند .

شورای امنیت ملی عراق در ادامه اعلام کرد که برداشت‌های اشتباه از مواضع رسمی عراق که نخست‌وزیر این کشور آن را بیان کرده است، رد می‌کند.

در این نشست اعلام شد که این شورا، تفسیرها و برداشت‌های اشتباه و سیاسی از موضع‌گیری رسمی عراق را که در واقع سیاست گرسنه  نگه داشتن ملتها را محکوم کرده، رد می‌کند و بر اهمیت حفظ روابط ویژه با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.