فرماندار خواف با بیان اینکه در دولت از کشاورزانی که قصد استفاده از آبیاری نوین دارند حمایت می‌شود، گفت: 85 درصد هزینه لوله گذاری آن‌ها را دولت متقبل می‌شود و در صورتی که با این روش نوین و حفظ سطح زیر کشت آب مازاد وجود داشته باشد این اجازه را داریم که به آن‌ها مجوز فروش آب مازاد به صنایع را بدهیم.

مجوز فروش آب مازاد از آبیاری نوین به صنایع داده می‌شود

محمدرضا پهلوان در جلسه‌ای پیرامون بررسی چاه‌های آب یک شرکت کشت و صنعت که زیر نظر فولاد خراسان استکه با حضور محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف در  مجلس شورای اسلامی، مدیران فولاد خراسان، اعضای شورای اسلامی و کشاورزان شهر سلامی در محل دفتر ارتباط مردمی نماینده خواف برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: فولاد خراسان حدود 10 سال گذشته تعداد چهار حلقه چاه در سلامی تحت عنوان «کشاورزی و امروز» خریداری کرده است. مردم سلامی مخالف آن‌ هستند که آب این چاه‌ها برای امور صنعتی به منطقه معدنی سنگان خواف منتقل شود و برای حل این مسئله دست به دامان مسئولین شده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت مروارید دشت سلامی حلقه چاه ها را با عنوان کشاورزی خریداری نموده است و این کار را نیز انجام داده است و محصولات متعدد زراعی و گلخانه ای کشت نموده و بهره‌برداری می‌نماید اما طبق قانون این اختیار را دارد که مازاد آب مصرفی چاه با حفظ سطح زیر کشت را به صنایع منتفل نماید.

فرماندار خواف با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت مردان بحث اشتغال جوانان است، عنوان کرد: اما از طرفی کشور با بحران کم آبی جدی رو به رو است و برهمین اساس تلاش می شود که با کمترین میزان استفاده از آب بیشترین بهره وری را در حوزه اشتغال زایی را داشته باشیم.

پهلوان‌نژاد تصریح کرد: حال وقتی که فولاد خراسان این اجازه قانونی استفاده از مازاد آب کشاورزی در صنایع را دارد ما نمی‌توانیم مانع شویم. اما نظارت و جلوگیری از تخلف برعهده ما است و برهمین اساس فولاد خراسان بایستی سطح زیر کشت خود را حفظ کند، از روش‌های نوین آبیاری بهره ببرد و محصولات کم آب بَر کشت نماید و اگر مازاد آب وجود داشت در صنایع استفاده کند.

فرماندار خواف افزود: ما در دولت کشاورزانی را که قصد استفاده از آبیاری نوین دارند حمایت می‌کنیم و 85 درصد هزینه لوله گذاری آن‌ها را دولت متقبل می شود و در صورتی که با این روش نوین و حفظ سطح زیر کشت آب مازاد داشته باشند این اجازه را داریم که به آنها مجوز فروش آب مازاد به صنایع را بدهیم.

در پایان فرماندار و نماینده مجلس شورای اسلامی با همفکری هم پیشنهاداتی از جمله حفظ سطح زیر کشت مزرعه و باغ، عدم هیچ‌گونه برداشت آب مازاد بر پروانه‌های بهره برداری صادره توسط آب منطقه ای، حفظ سطح اشتغال و تلاش در جهت افزایش سطح اشتغال از طریق صنایع تبدیلی، کمک به کشاورزان منطقه در جهت بهره‌وری آب(الگوی آبیاری زیر سطحی) و مساعدت افزایش در راندمان کشت، مساعدت در پوشش بیمه‌ای کارگران روز مزد فصلی در مزرعه از طریق صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر، بکارگیری تعدادی از نیروهای منطقه سلامی در کارخانه کنسانتره سنگان خواف در فرآیند جذب نیروهای بهره‌برداری کارخانه مطرح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.