وزیر ورزش و جوانان دولت جدید مالزی اعلام کرد که در برنامه جدید دولت پاکاتان هاراپان به نخست وزیری ماهاتیر محمد دو برنامه ملی مرتبط با جوانان از جمله برنامه داوطلبانه آموزش خدمت عمومی به دلیل مشکلات مالی و کاهش هزینه ها متوقف شده است.

 دولت جدید مالزی برنامه خدمت عمومی جوانان را کنار گذاشت

به گزارش قدس آنلاین، طبق اعلام این وزارتخانه ،دولت مالزی به علت مشکلات مالی و صرفه جویی در هزینه های عمومی اقدام به متوقف کردن دو برنامه ملی ، آموزش خدمت عمومی و آموزش های مدنی دفتر ملی که شامل برنامه های نژادپرستانه دولت پیشین به رهبری حزب باریستان نشنال بود را متوقف ساخت.

سید صدیق عبدالرحمان وزیر ورزش و جوانان جدید مالزی گفت که تصمیم به کنارگذاشتن این دوبرنامه ملی در دو جلسه اخیر هیات دولت گرفته شد و کارکنان این دوبخش قرار است توسط سایر وزارتخانه ها جذب شوند.

به گفته وی قرار است برنامه جدیدی جایگزین این دوبرنامه دولت قبلی شود تا آینده بهتری برای ساخت جوانان این کشور ترسیم شود.

طبق گزارش وزارت ورزش و جوانان ، برنامه خدمت ملی درمالزی از سال 2004 در این کشور درفضای نگرانی ها از قطب بندی های نژادی آغاز به کار کرد که روحیه میهن پرستی را در جوانان تقویت نمی کرد.

طی سال های 2004 تا 2016 ، گذراندن دوره خدمت ملی برای دختران و پسران 18 ساله که به طور تصادفی انتخاب می شدند، اجباری بود.

این جوانان در دوره خدمت ملی خود به مدت سه ماه باید در اردوگاههایی که تحت عنوان اردوگاههای تابستانی بود دوره های آموزشی خود را طی می کردند.

این دوره آموزشی از سال 2016 دوماهه بوده است.

این برنامه ها به دلیل هزینه های زیاد آن و همچنین مسائل جنسی و بیماری های ایجاد شده در آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

طبق گزارش شبکه تلویزیونی خبر آسیا، حداقل 23 جوان در اثر ابتلا به بیماری های مختلف و یا دراثر حوادث گوناگون درادوار مختلف این برنامه های آموزشی جان خود را ازدست دادند.

محمد سبو وزیردفاع مالزی پیشتر در مجلس مالزی اعلام کرد که هزینه این برنامه 2.7 میلیارد دلار برآورد شده که 43 درصد آن مرتبط با هزینه اجاره اردوگاههای دورافتاده بوده است.

طبق گزارش وزارت دفاع مالزی حدود 3 هزار جوان مالزیایی تحت برنامه خدمت عمومی قرار داشتند.

هزینه های این دوره به گونه ای بالا بوده که دولت پیشین نیز مجبور به تعلیق این دوره درطی سال 2015 شده بود.

یکی از وعده های ائتلاف پاکاتان هاراپان (امید) به رهبری ماهاتیر محمد در رقابت های چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی لغو برنامه خدمت ملی بود.

برنامه دوم آموزش جوانان نیز تحت عنوان بی تی ان نیزتوسط اداره مدنی این کشور در سال 1974 شروع به کار کرده بود و در سال 1981 بازسازی شده بود که این برنامه نیز به دلیل هزینه های زیاد آن توسط دولت جدید مالزی کنار گذاشته شد.

این برنامه نیز از دهه 1980 تحت سرپرستی نخست وزیر پیشین مالزی فعالیت داشت وانتقادات زیادی در مورد اینکه وی از این جوانان به عنوان بازوی تبلیغاتی خود استفاده می کند وجود داشت.

پیشتر ماهاتیر محمد اعلام کرده بود برخی از سازمان های ایجاد شده توسط دولت گذشته با عنوان برنامه ملی تعریف شده اما درواقع برنامه هایی در جهت اهداف حزب باریسان نشنال بوده است.
 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.