قدس آنلاین:بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری جامعة المصطفی العالمیة، همایش بین‌المللی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام را برگزار می‌کند.

برگزاری همایش بین‌المللی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نهضت علمی جهان اسلام

به گزارش قدس آنلاین، میراث غنی شیعه که درقالب سیره اهل بیت(علیهم السلام) به دست ما رسیده، اقیانوس بیکرانی است که تا ابد، جان‌های تشنه حقیقت را سیراب می‌کند و مخزن حقایقی است که بدایع و شگفتی‌های آن تمام ناشدنی است.

در این میان سیره عالم آل محمد، حضرت علی بن موسی الرضا(علیهم السلام)، با توجه به ویژگی‌های دوران امامت ایشان مانند هجرت با برکت، گفت و گوها و مناظرات آن امام با پیروان ادیان دیگر،   نقطۀ عطفی در تاریخ تمدن و آغاز نهضت علمی در تاریخ بشر است.

بدون تردید هجرت حضرت از مدینه به خراسان که با طراحی خلیفه عباسی رقم خورد با مدیریت حضرت رضا(علیه السلام) زمینه ساز و آغازگر تحولی علمی، فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام گردید و دارای چنان آثار شگرفی بود که گزاف نیست اگر شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران و تمدن نوین اسلامی مورد اشاره در کلام رهبری را از پیامدهای با واسطه آن نهضت برشماریم.

 این هجرت تفکر شیعه را به مناطقی فراتر از تنگنای حکومت های اموی - عباسی توسعه داد و مناظرات حضرت با طرفداران ادیان و مذاهب که در ضمن این هجرت شکل گرفت معرفی و بسط تمدن و فرهنگی بود که در آینده می‌توانست دیگر تمدن‌ها را در خود هضم کند.

 واکاوی ابعاد و دستاوردهای این میراث عظیم مستلزم تحقیقات، نشست‌ها و همایش‌هایی است که بر عهده نهادهای علمی، دینی از جمله بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و جامعة المصطفی العالمیة است.

 افزون بر شخصیت علمی، وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(علیه السلام) در خراسان نقش مهمی در توسعه تمدن، فرهنگ و علوم داشته است که بررسی و پژوهش پیرامون آن از مراکز علمی دینی مورد انتظار است.

در همین راستا بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری جامعة المصطفی العالمیة، همایش بین‌المللی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام را برگزار می‌کند.

اهداف برگزاری همایش، عبارت‌اند از:  ۱- نشر و ترویج معارف اسلامی ۲- بررسی الگوهای تولید و توسعه دانش اسلامی  ۳- تبیین جایگاه علمی و مرجعیت امام رضا(علیه السلام)   ۴- توجه به ظرفیت‌های تمدن ساز اسلام  ۵- آشنایی جامعه علمی با میراث علمی و تمدنی اسلامی.

نشست سیاستگذاری همایش بین‌المللی امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام؛ امروز در محل دفتر معاونت پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور نمایندگان دو نهاد همکار، برگزار شد و تعیین کمیتۀ علمی و میزان مشارکت بنیاد و جامعة المصطفی از اهم مباحث مورد بررسی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.