قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:مروارید در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص تغییرات احتمالی معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همانطور که قبلا هم گفته ام پویایی و تغییر و تحول لازمه هر سازمانی است این تغییر در هر بعدی می تواند صورت بگیرد در عرصه افراد و در عرصه افکار.

باید از ظرفیت مشهد مقدس در دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم/در کنار تحول برنامه ها لازم باشد افراد جدید هم جایگزین میکنم/برگزاری جشنواره بین‌المللی سینمای دینی در مشهد

ظهر امروز نشست مطبوعاتی جعفر مروارید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.در این نشست که با حضور جمعی از  معاونان اداره کل فرهنگ وارشاد  اسلامی خراسان رضوی برگزار شد جعفر مروارید در ابتدا به بیان سیاست‌های کلی اداره ارشاد اسلامی خراسان رضوی و شرح برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری پرداخت و گفت: اداره کل ارشاد همگام با سیاست‌های دولت به دنبال نشان دادن فضاهای قانون گذاری و شفاف کردن آیین نامه‌ها وپروسه‌ها و دستور العمل‌های قانونی است که این در زمره سیاست‌های شفاف سازی قرار می‌گیرد ما هم در مسهد این کار را شروع کردیم که بخشی از آن را در میز خدمت مشاهده می‌کنید افتتاح شده است و جریان خدمت رسانی به شکل شفاف با تکریم ارباب رجوع در حال تحقق است.

وی ادامه داد: از ابتدای حضور من در اداره ارشاد سیاست فرهنگ نخبگانی و فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار گرفته است و مقصود این است که ما در خراسان از دانشگاهی بزرگ مثل فردوسی و حوزه علمیه بزرگی برخورداریم. نهادهای اموزشی، پژوهشی و تربیتی در مشهد و در خراسان ریشه دارند وانتظار می‌رود که در عرصه سیاست گذاری فرهنگی عمومی و سیاست‌های فرهنگی شهر و استان ما بتوانیم از نظرات کارشناسان، نخبگان دانشگاهی و حوزوی و کسانی که دغدغه‌های فرهنگی دارند اما در فضاهای تخصصی مشغول هستند از دیدگاه‌های آن‌ها بهره مند بشویم لذا ارتباط میان فرهنگ عمومی و فرهنگ نخبگانی یکی از سیاست‌های ماست و به همین منظور نزدیک به پانزده جلسه برنامه ریزی و سیاست گذاری با پانزده نهاد متنوع در این زمینه داشته‌ایم. هدف هم افزایی وتعامل سازنده با نهادها و دستگاهی فرهنگی استان بوده است که در این دوران جدید جز با همکاری همه نهادها در فضای فرهنگ عمومی یک رویداد فرفهنگی به توفیق مورد نظر دست پیدا نخواهد کرد.

مروارید افزود: انجام فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرانی توسط فعالان همین عرصه‌ها باید صورت بگیرد ما در ارشاد مجری نیستیم ما در ارشاد وظیفه حمایت، هدایت و نظارت را داریم. ما در ارشاد سیاست گذاری انجام میدهیم و اجرا مردمی است. بنابراین هیچ گاه ارشاد مفید نمی‌داند که در عرصه‌ای ورود مستقیم داشته باشد سعی می‌کند خود جامعه هنری فرهنگی و قرانی که اصل هستند ارشاد هماهنگی‌های لازم را انجام بدهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: به همین مناسبت در بحث اجراهای صحنه‌ای موسیقی هم در حقیقت ارشاد وظیفه اجرا ندارد بلکه مسولیت صدور مجوز را دارد بر اساس محتوای قانونی و دستور العمل‌ها و نظارتی که در محتوای اجرا انجام می‌دهد اما موارد اجرایی به عهده موسسه مجری و نهادهای ذی ربط قرار دارد. ما در بحث اجرای صحنه‌ای موسیقی سعی می‌کنیم از یک طرف قانون رعایت شود و شان و مقتضیات فرهنگی شهر مشهد هم مورد تاکمید قرار می‌گیرد و در این بخش هماهنگی و همفکری بخش‌های مختلف استان مورد نیاز است که وجود دارد و همین جا باید تاکید کنم که در بحث نشاط اجتماعی اداره کل ارشاد همگام با نهادهای فرهنگی دیگر به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی در فضای فرهنگی مشهد و استان است. البته با رعایت حساسیتها و اقتضاعات شهر زیارتی مشهد یعنی ترویج ترویج نشاط اجتماعی با رعایت حساسیت‌ها ی شهر مشهد مورد تاکید نماینده مقام رهبری در استان هست. در این زمینه باید اعلام کنم که توافقی بنیادین میان دستگاه‌های فرهنگی برای رفتن به سمت نشاط اجتماعی البته با رعایت حساست‌ها صورت گرفته است و اگر در رویدادها فرهنگی و هنری و مفاهیم بنیادی توافقی نباشد فرهنگ ضربه می‌خورد و من خوشاحالم که ما در اولین اجرای صحنه موسیقی که در مشهد داشتیم نهادهای مختلف با سلائق مختلف در برنامه ریزی این برنامه همکاری داشتندو این برنامه در کمال سلامت و در شان مشهد و در حمایت از اجراهای صحنه‌های و متناسب با اقتضاعات شهر برگزار شد.

دکتر جعفر مروارید اضافه کرد: ما در ارشاد به دنبال توجه به فناوری‌های جدید و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سواد رسانه‌ای هستیم و دومین همایش بین المللی سواد رسانه‌ای در ابان ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بین‌المللی مشهد و جایگاه زیارت گفت: زیارت یک کلان رویداد فرهنگی شده و مشهد به دلیل حضور حضرت رضا(ع) چتری برای حضور اقوام، سلائق و ادیان مختلف است و این پتانسیلی است که ما برای آن برنامه‌ ویژه داریم و در دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم از آن بهره‌ببریم.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی با تاکید بر زبان فارسی قابل توسعه به کشورهای مجاور است و روز ملی فردوسی، عطار و خیام ظرفیت خوبی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با کشورهای همجوار را فراهم می‌کند.اقتصاد فرهنگی با توجه به شرایط کشور، نیازمند این است که اصحاب فرهنگ با ابتکار و نوآوری بحث اقتصاد فرهنگ را پیش ببرند و همزمان در کنار بهره‌گیری اقتصادی تاثیر فرهنگ شیعی را داشته باشند.

مروارید در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در این خصوص که آیا در معاونین و بخش های دیگر ارشاد هم تغییراتی خواهد داشت گفت: ما در روز گذشته طی مراسمی از زحمات همکارانمان در دوره قبلی تقدیر شد و چند همکار دیگر در پست های قبلی و جدید معرفی شدند. محمد جواد استادی به ریاست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی منصوب شد و از زحمات محمد کاظم دبیری قدردانی شد. و عزت میر نجاتی به عنوان معاونت اداری و مالی، یوسف امینی به عنوان معاونت فرهنگی و مطبوعاتی، حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب به عنوان معاون قرآن و عترت و...منسوب شدند. همانطور که قبلا هم گفته ام پویایی و تغییر و تحول لازمه هر سازمانی است این تغییر در هر بعدی می تواند صورت بگیرد در عرصه افراد و در عرصه افکار. و رویکرد کلی من این است که برنامه ها متحول شود در کنار تحول برنامه ها شاید لازم باشد که افرادی که متناسبتر هستند جایگزین شوند. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فشار اقتصادی بر وضعیت اداره ارشاد هم تاثیری داشته است گفت: وضعیتی که در وضعیت کنونی اقتصادی پدید آمده است در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگ جامعه تاثیر گذاشته است اما این را می‌خواهم تاکید کنم در حالیکه ما از جهت اقتصادی بودجه هایمان محدودتر شده است اما در این میان درون زا بودن و توجه به کالای ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

در عین اینکه در فشار اقتصادی بر اصحاب فرهنگ، هنر و...هستیم روزنه امید و کاراهای نو و خلاقیت و رویش های جدید را مشاهده می کنیم ما در فضاهای مختلفی امسال طرح های خیلی خوبی داشتیم و من با توجه به منابع انسانی و روحیه اعتماد به نفس و خود اتکایی ایرانیان من اینده روشنی می بینم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.