قدس آنلاین:رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: از مجموع طرح ها و فعالیت های مستمر و غیرمستمر مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی در استان تاکنون اجرای ۴۸ طرح به اتمام رسیده است.

اجرای۴۸ طرح اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی

رضا جمشیدی روز سه شنبه در نشست اعضای کارگروه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: در ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی ۱۱ برنامه مصوب و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که در این راستا ۱۳ نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان برگزار و منجر به ۷۱ مصوبه شد.
وی اظهار داشت: این مصوبات دارای ۱۹۱ پروژه بود که از این تعداد ۵۰ پروژه اولویت دار ملی شناخته شد، ۳۶ پروژه دارای ماهیت فعالیتی و ۱۰۱ پروژه دارای ماهیت فیزیکی بود.
جمشیدی افزود: از کل پروژه ها یا فعالیت های مصوب کارگروه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، ۱۳۴ پروژه یا فعالیت غیرمستمر و ۵۷ پروژه یا فعالیت مستمر بود.
وی ادامه داد: از پروژه ها یا فعالیت های غیرمستمر مذکور اجرای ۴۷ پروژه تا پایان خردادماه امسال به اتمام رسید، پیشرفت ۲۷ پروژه بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۵ پروژه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد، ۱۰ پروژه بین ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۱۸ پروژه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۱۷ پروژه کمتر از ۲۰ درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: از ۵۷ پروژه یا فعالیت مستمر اجرای یک پروژه تا پایان خردادماه امسال به پایان رسید، پیشرفت اجرای ۲ پروژه بین ۸۰ تا ۹۹ درصد، یک پروژه بین ۶۰ تا ۸۰، سه پروژه بین ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۱۳ پروژه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۳۷ پروژه کمتر از ۲۰ درصد است.
جمشیدی، علل کندی اجرای پروژه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را عدم تخصیص اعتبارات از منابع بودجه عمومی دولت یا تسهیلات مصوب، عدم تامین زیرساخت های مورد نیاز پروژه ها، مشکلات مربوط به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه اجرای پروژه ها، عدم انجام تعهدات سرمایه گذار براساس برنامه زمان بندی شده برشمرد.
وی بیان کرد: امسال ۲۷ پروژه اولویت دار ملی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته و ابلاغ شده که برش های استانی این پروژه ها با ۲۷ دستگاه اجرایی استان مکاتبه شده و از این تعداد ۱۳ دستگاه پاسخ مکاتبه را داده و ۱۴ دستگاه پاسخ ندادند.
وی گفت: تا پایان تیرماه امسال تعداد واحدهای تولیدی ثبت شده استان در سایت بهین یاب هزار و ۸۴۲ واحد با درخواست ۲ هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان تسهیلات بود که از این تعداد هزار و ۲۱۸ واحد با تسهیلات درخواستی ۷۲۴ میلیارد تومان به بانکهای عامل معرفی شد و ۳۸۷ واحد، ۲۱۳ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی خود را گرفتند.
جمشیدی اظهار داشت: تا پایان تیرماه امسال درخواست ۱۴۴ واحد تولیدی با تسهیلات درخواستی ۵۷۹ میلیارد تومان در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مصوب نشده و ۲۳۷ واحد تولیدی با ۳۵۲ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی در نوبت بررسی است.
وی بیان کرد: از فروردین پارسال تا پایان خرداد امسال ۴۴ طرح اقتصادی با ۶۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری تجار خارجی در استان مصوب شد که از این نظر خراسان رضوی رتبه نخست کشور را به دست آورد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه امسال ۱۲۵ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری هزار و ۷۷ میلیارد تومان در استان صادر شد که خراسان رضوی در این مدت در خصوص حجم طرحها و میزان اشتغال رتبه سوم کشور را کسب کرد.
وی ادامه داد: میزان بیکاری استان در بهار امسال ۱۰.۷ درصد بود که نسبت به میانگین بیکاری ۱۲.۱ درصدی کشور در این بازه، شرایط نسبی بهتری دارد.
جمشیدی اضافه کرد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه امسال برای خراسان رضوی ۷.۷ درصد بود که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۱ درصد افزایش یافته است.
وی در مورد واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی گفت: هدفگذاری استان برای واگذاری پروژه و جلب مشارکت بخش خصوصی امسال باید نسبت مجموع مبلغ ریالی قراردادهای سرمایه گذاری و مشارکتی پروژه های ملی به کل اعتبارات مصوب عمرانی ملی ۵۰ درصد باشد که انجام آن کار دشواری است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: اهم اهداف اقتصادی استان براساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی و سیاستگذاری های کلان رشد ۱۲ درصدی صادرات، کاهش نرخ بیکاری استان به هفت درصد، سرمایه گذاری به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال سالانه ۱۱۰ هزار نفر است.
علی رسولیان اظهار داشت: برای حوزه اقتصادی استان براساس برنامه ششم توسعه، هفت برنامه راهبردی، ۸۴ عنوان برنامه عملیاتی و ۳۸۳ اقدام و فعالیت در نظر گرفته شده است.

*دریافت ۷۶ میلیون دلار حواله ارزی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون برای گروه کالاهایی که تامین ارز برای آنها مصوب شده، ۷۶ میلیون دلار حواله ارزی و ۱۰ میلیون دلار ارز از سامانه نیما به استان تعلق گرفته است.
راضیه علیرضایی اظهار داشت: برای تامین باقیمانده ارز مورد نیاز استان، اقدامات لازم در حال انجام است که دشوارترین اقدام در این زمینه تغییر گروه واحدهای تولیدی برای دریافت ارز است.
وی گفت: تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و ماشین آلات برای واحدهای تولیدی از سوی بانک مرکزی در قالب چهار گروه شامل کالاهای اساسی، واسطه ای و سرمایه ای، عادی و سایر کالاها تقسیم بندی شده که به گروه چهارم ارز تعلق نمی گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: ۲۵ قلم کالای اساسی مشمول دریافت ارز می شوند و ۴۳ شرکت برای دریافت ارز در استان شناسایی شده اند که تاکنون وضعیت ۳۱ شرکت بررسی شده است.
علیرضایی افزود: در بهار پارسال میزان ارز مورد نیاز برای واحدهای تولیدی استان ۲۷۸ میلیون دلار بود اما این رقم در بهار امسال با رشدی ۱۲۱ درصدی به ۶۱۶ میلیون دلار رسیده است.
وی گفت: نیاز ارزی خراسان رضوی در خصوص ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید، ۵۲۵ میلیون یورو است و ثبت سفارش در ارتباط با این موضوع با تراکم کاری زیادی همراه است.
وی عدم امکان واریز مستقیم ارز به بانکهای عامل، تحمیل هزینه های غیررسمی به واردکنندگان، کندی ترخیص کالا از گمرک و مشکلات کار مربوط به تغییر گروه کالایی واحدهای تولیدی نیازمند برای دریافت ارز را از مهمترین معضلات بخش تولید استان در دریافت ارز برشمرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این شرایط پیشنهاد می شود، ظرفیت های ارز پایه متوجه حوزه هایی شود که در اثر افزایش ظرفیت تولید یا تکمیل زنجیره تولید بتوانند قیمت تمام شده کالای تولیدی خود را کاهش دهند.
وی افزود: ارز اختصاص یافته براساس تصمیم کشور متوجه کالاهای اساسی و سرمایه گذاری و توسعه استان معادل واردات کالایی در سال گذشته خواهد بود.
وی اظهار داشت: در این شرایط پیشنهاد می شود، ارز موردنیاز به پروژه های نیمه تمام بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت اجرایی استان، که در تکمیل زنجیره های تولید نقش موثری دارند، اختصاص یابد.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.