قدس آنلاین:مدیر کل امور اتباع و مهاجرین گفت: فاز اجرایی خروج و مراجعت اتباع افغانستان بصورت مستمر در دفاتر خدمات اجرایی اتباع خارجی شروع شد.

آغاز فاز اجرایی خروج و مراجعت اتباع افغانستان از امروز /حضور ۱۵۰ هزار نفر تبعه‌ی خارجی دارای کارت آمایش درخراسان رضوی

محمد عجمی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی در نشست خبری با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نفر تبعه‌ی خارجی دارای کارت آمایش در خراسان رضوی داریم، افزود: ۳۶ هزار تبعه افغانستانی در خراسان داریم که دارای پاسپورت با روادید ۶ ماهه هستند که تا ۱۳۹۷/۶/۳۱ اعتبار دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس ابلاغ اداره کل کشور، اتباعی که دارای کارت آمایش و روادید خانواری معتبر هستند، می‌توانند از امروزبه دفاتر اقامت و اشتغال اتباع خارجی در سطح شهر مشهد رفته و نسبت به انجام مراحل خروج و مراجعتشان از ایران به افغانستان اقدام کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین گفت: اتباعی که دارای پاسپورت معتبر از سرکنسولگری افغانستان هستند، با انجام مراحل اداری، ۳ ماه اقامت با یک ماه اجازه‌ی خروج و مراجعت به افغانستان در پاسپورت درج می‌شود.

عجمی افزود: اگر تبعه‌ای به هر دلیلی طی مدت ۱ ماه به جمهوری اسلامی ایران بر نگشت، خروجش اعتبار دارد، ولی مراجعت وی فاقد اعتبار می‌باشد که در این صورت برای مراجت باید به سرکنسولگری‌های ایران در افغانستان مراجعه و روادید دریافت کند

وی با اشاره به حسن داشتن این پاسپورت تصریح کرد: هم کسانی که قبل از ۱ ماه و هم کسانی که بعد از ۱ ماه به ایران برمی گردند، باید به دفتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت را تحویل دهند که دفتر کفالت آن را به پلیس مهاجرت می‌دهد تا اقامت سه ماهه را باطل کرده و مجددا ویزای قبلی که ۶ ماهه بوده را، تمدید می‌کند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین با اشاره به کسانی که کارت امایش دارند، گفت: کسانی که پاسپورت افغانستان را قبلا دریافت کرده اند که مشکلی ندارند و میتوانند اقدام کنند، ولی کسانی که پاسپورت افغانستان را دریافت نکرده اند باید به کنسولگری مراجعه و پاسپورت را دریافت کنند، سپس پاسپورت توسط دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی به پلیس مهاجرت می‌رود و در ان اقامت ۳ ماهه با اجازه خروج ۱ ماهه قید می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه با این سفر کارت امایش باطل نمی‌شود افزود: پس از برگشت ان‌ها به ایران باید به دفتر پلیس مهاجرت رفته تا ان‌ها اقامت ۳ ماهه را باطل کنند و مجددا کارت آمایش را به ان‌ها برگردانند.

وی تصریح کرد: کلیه‌ی اعضای خانواده که مشخصاتشان در پاسپورت باشد یا پاسپورت انفردای داشته باشند می‌توانند از امکان خروج و مراجعت استفاده کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین با بیان اینکه امکان خروج و مراجعت برای هر تبعه فعلا ۱ بار در سال صادر می‌شود گفت:: مرز خروج، دوغارون می‌باشد فکر می‌کنم که امکان خروج و مراجعت از مرز هوایی هم مشکلی نداشته باشد.

عجمی با اشاره به تعرفه‌ها افزود: برای اقامت ۳ ماهه، ۱۷۲ هزار تومان به دفتر خدمات اتباع در حساب خزانه و نیروی انتظامی، ۲۳ هزار تومان جهت موافقت خروج و مراجعت به حساب نیروی انتظامی و ۱۰ هزار تومان به به دفاتر کفالت به ازای هرجلد پاسپورت باید واریز شود.

وی تصریح کرد: دارندگان پاسپورت با روادید خانوار که حدود ۴-۵ ماه پیش سرکنسول افغانستان، همان پاسپورت‌های قدیمیشان را تمدید کرده است، از اعتبار خود برخوردارند و احتیاج به تمدید ندارد.

تمدید ۱ ساله کارت آمایش ۱۳

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین با بیان اینکه از تاریخ ۱۰ تیر ۹۷ تا ۳۱ مرداد ۹۷ تمدید ادامه دارد، گفت: از ابتدای شروع طرح تمدید کارت امایش مرحله ۱۳ تا الان، حدود۸۵ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان به کشور عراق مراجعه کردند که ۷۰ درصد اتباع مجاز به گرفتن این کارت هستند.

عجمی افزود: سایر افراد باقی مانده حدود ۶۵ هزار نفر میباشند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مراجعه و برگه نوبت دهی دریافت کارت را گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه اتباع حتما برای دریافت نوبت تا این تاریخ مراجعه کنند تصریح کرد: کارت امایش برای تحصیل، تردد، اشتغال و ... می‌باشد.

ثبت نام و تحصیل دانش آموزان اتباع

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین گفت:: ۶۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی در خراسان رضوی که دارای کارت اقامت " روادید خانواری" هستند، بصورت رایگان در مدارس دولتی بدون پرداخت شهریه ثابت می‌توانند ثبت نام کنند که تعداد قابل توجهی مراجعه و ثبتنام کردند.

عجمی افزود: اتباعی که در سال‌های ۹۴-۹۵-۹۶ فاقد مدرک اقامتی معتبر بودند از تاریخ ۳۰ تیر ۹۷ تا ۲۶ مرداد ۹۷ فرصت داشتند تا با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت اشتغال اتباع، برگه‌ی حمایت تحصیلی را دریافت و ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۸هزار و ۳۵۵ نفر به دفاتر مراجعه و برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده اند، ادامه داد: سال‌های ۹۴-۹۵-۹۶کسانی که فاقد مدرک اقامت بودند برگه حمایت تحصیلی را دریافت کردند، ۱۷ هزار نفر بودند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین گفت::اتباعی که برای اولین بار می‌خواهند فرزندانشان را ثبتنام کنند که فاقد مدرک اقامتی معتبر هستند تا ۲۶ تیر فرصت دارند برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند، ۲۵۰۰ نفر دانش اموز فاقد مدرک اقامتی تا به الان مراجعه کرده و برگه حمایت تحصیلی را دریافت کردند.

عجمی با اشاره به ابلاغیه‌ای که از اداره کل اتباع کشور مبنی بر اینکه اتباعی که از ابتدای تیر برگه سرشماری داشته اند و با همسر ایرانی ازدواج کرده بودند، به دفاتر خدامات اتباع مراجعه کرده و برگه تردد ۶ ماهه را دریافت کرده اند، افزود: ۴۸۹ نفر تاکنون در قالب ۲۰۹ خانوار تا الان مراجعه و برگه تردد ۶ ماهه را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مهلت دریافت ان تا ۳۱ مرداد ۹۷ می‌باشد، ادامه داد: برگه‌ای که دریافت می‌کنند هم نشان اقامت قانونی ان هاست و هم باعث ثبت ازدواج قانونی و رسمی با همسر می‌شود و خود و فرزندانشان دارای پروانه اقامت خواهند شد.

دفترچه بیمه سلامت اتباع

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین با اشاره به اینکه لیست اقشار آسیب دیده در ابتدای فروردین آماده شده و ۱۲ هزار نفر هستند، گفت: اتباعی که جزو قشر اسیب پذیر محسوب می‌شوند، به سازمان بیمه سلامت مراجعه کرده و دفترچه بیمه را دریافت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.