طی روزهای اخیر شاهد طرح «کمپین نذر آب» از سوی جمعیت هلال احمر با محوریت هموطنانمان در استان سیستان و بلوچستان هستیم. حبیب درگاهی، سرپرست سازمان داوطلبان هلال احمر درخصوص اجرای این کمپین می‌گوید: براساس مشاهدات مسئولان و گزارش‌هایی که از منطقه به دست آمده، معلوم شد که مردم این استان در پی بحران خشکسالی از لحاظ معیشتی، سلامت و حتی اشتغال در تنگنا قرار دارند، بنابر این براساس وظایف ذاتی خود جمعیت هلال احمر درقالب برنامه‌های متنوعی به این عرصه ورود پیدا کرد.

کمپین نذر آب؛ پویشی برای مدیریت خردمندانه مصرف آب

به این ترتیب سعی شد حدود۱۲۰۰ تانکر ۱۰۰۰ تا۲۰ هزار لیتری را به تناسب وسعت و جمعیت درحدود۵۰۰ روستای هدف قرار بدهد.به این ترتیب در ادامه همین مسیر دیگر دستگاه‌های متولی به طور جدی‌تر به حل این بحران بیندیشند. همچنین در راستای کاهش مشکلات این هموطنان ۵۰ هزار سبد غذایی از سوی جمعیت تهیه شده که در حال توزیع بین افراد صدمه دیده از بحران خشکسالی است که ارزش ریالی این بسته‌ها ۳۰۰ تا۴۰۰ هزار ریال بوده و برای بازه زمانی حدود یک ماه خانوارها کفایت می‌کند.همچنین چنانچه ثمرات اجرای این کمپین همراه با موفقیت باشد، اجرای آن را در سایر استان‌ها نیز ادامه خواهیم داد.

*اعتباراتی که کافی نیست

استان خراسان جنوبی از دیگر مقاصد اجرای کمپین نذر آب است. نظرافضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از اجرای کمپین نذر آب در تشریح آثارخشکسالی بر این منطقه می‌گوید: فقر منابع آبی منجر به مهاجرت تعداد چشمگیری از ساکنان مناطق روستایی شده است زیرا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این منطقه را روستاییان تشکیل می‌دهند که درپی خشکسالی درسال‌های اخیر بسیاری از منابع آبی که اغلب قنات‌ها بوده‌اند، خشک شده است چراکه به دلیل کمبود اعتبارات سالهاست که تلاشی برای احیای این قنات‌ها نشده از همین رو در حال حاضر به بیش از۲۰۰ روستای این ناحیه از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نامه‌ای برای حل مشکلات این ناحیه به وزیر نیرو نوشته شده و تأکید کردم که ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای این منطقه نیاز است که اگر تخصیص اعتبارات همانند روند فعلی ادامه یابد؛ ۳۰ سال زمان می‌خواهد که مردم ناحیه از آب سالم بهرهمند شوند. در حالی که با جلب مشارکت‌های مردمی می‌توان روند توسعه آبرسانی را تسهیل کرد.

*تلاشی همگانی برای غلبه بر چالشی دامنه دار

آیا اجرای کمپین نذر آب می‌تواند حلال بحران بی آبی درکشور باشد؟

درگاهی دراین باره می‌گوید: ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که جمعیت هلال احمر به تنهایی قادر به حل مشکلات خشکسالی است، بلکه هدف از اجرای این کمپین ابتدا کمک به تسهیل وضعیت گروه‌های هدف و سپس تقویت مطالبه گری از نهادها و دستگاههاست.

افضلی نیز معتقد است:زمانی چنین پویش هایی را می‌توان تأثیرگذار دانست که دفعی و مقطعی نباشد.درحالی که اغلب چنین حرکت‌های اجتماعی بمرور زمان به فراموشی سپرده می‌شود چنانکه در دهه‌های گذشته شاهد موج پویش مدرسه سازی در مناطق محروم بودیم که پس از مدتی بتدریج کمرنگ شد. پس برای تقویت و استمرار این پویش باید بر مشارکت مردم توجه جدی شود.

محمد درویش، فعال محیط زیست نیز خاطرنشان می‌کند: اینکه مردم را نسبت به مدیریت خردمندانه مصرف آب حساس کنیم، مقوله‌ای ارزشمند وقابل احترام است. البته نمی‌توان تنها با اجرای این کمپین مشکل آب مردم را حل کرد، بنابراین برای رفع این چالش می‌توان از دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی که مصارف خانگی دارد، استفاده کرد. می‌توان با مشارکت همه جانبه نسبت به تهیه این دستگاه‌ها برای خانوارهای کم برخوردار همت کرد زیرا هر دستگاه ۳ میلیون تومان هزینه دارد. به این ترتیب خانواده‌ها می‌توانند آب با کیفیت خود را به میزان ۶۰ لیتر در روز را تأمین کنند. همچنین برای آشنایی شهروندان با این کمپین و اثرگذاری پایدارتر آن باید این پویش در رسانه‌ها و با حضور متخصصان معرفی شده و راهکارهای علمی آن تشریح شود. به این ترتیب مردم باور کنند که ضمن صرفه جویی و مدیریت مصرف  می‌توانند به میزان یک بطری آب به هموطنان گرفتار در کابوس بی آبی یاری برسانند.

 حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل نیز با بیان این که اجرای نذرآب به عنوان حرکتی نمادین برای جلب توجه مردم و مسئولان به معضل بی آبی قابل ستایش است، اظهار می‌کند: رفع این معضل نیازمند اجرای برنامه ریزی اصولی است زیرا بحران بیآبی در منطقه زابل بنابر دلایل مختلف رخ داده چنانکه از یکسو میزان نزولات جوی به صورت چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر دولت افغانستان طی دو دهه گذشته، نسبت به اجرای معاهده‌های بینالمللی و اختصاص حقابه هیرمند به کشور کوتاهی کرده است. به طوری که سهم حقابه منطقه سیستان به حدود دو درصد رسیده و به دنبال همین رویه نیز زندگی ده‌ها هزار نفر از هموطنان ما در این ناحیه به خطر افتاده است. حال آنکه طبق برنامه ششم توسعه و در بودجه۹۶ دولت موظف شده که موضوع را به صورت جدی و از طریق دیپلماسی پیگیری کند که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت چاه نیمه‌های این استان برای حل معضل بی آبی می‌افزاید: درحال حاضر به دلیل روند سریع تبخیر نمی‌توان بخوبی از این ظرفیت استفاده کرد. درحالی که هرساله ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب این ذخیره گاه‌ها بدون استفاده از بین می‌رود در صورتی که تنها سهم آب شهر زاهدان هرساله ۳۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود. بنابراین با اجرای برنامه هایی می‌توان به ذخیره اصولی این آب‌ها پرداخت.

دهمرده با تشریح دیگر شیوه‌های تأمین آب برای این منطقه ادامه می‌دهد: استفاده از آب‌های ژرف از دیگر برنامه هاست؛ از همین رو نیز از سال گذشته تحقیقاتی صورت گرفته که خوشبختانه دریافتیم که در عمق ۵۰۰ تا ۳ هزار متری زمین منابع ارزشمندی برای تأمین آب وجود دارد.

نماینده مردم زابل تأکید می‌کند: تلاش برای کاهش آسیب‌های خشکسالی بر منطقه حکم پیشگیری از وقایع جدی‌تر را دارد زیرا با تداوم این بحران مردم ناگزیر به مهاجرت شده و به عضوی از جمعیت حاشیه نشین کشور بدل می‌شوند که این امر می‌تواند بسترساز چالش‌های دیگری برای جامعه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.