قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: حقیقی گفت: نظارت بر کار مراسم در باغ تالارها با حضور ناظرین و مامورین اداره نظارت بر اماکن عمومی مشهد و بازرس این اتحادیه در هفته حداقل سه روز انجام می‌شود.

رستوران هایی که تبدیل به تالار شده‌اند  خلاف قوانین عمل کرده‌اند/تالارها نمی‌توانند برای شام مشتریان را اجبار کنند

برپایی مراسم آبرومندانه و باشکوه امروزه یکی از دغدغه‌های افراد در مناسبت ‌هایشان است  که از مهم‌ترین این مراسم‌ها می‌توان به جشن عروسی اشاره کرد. عروسی مراسمی سنتی یا آیینی است که طی آن آغاز زندگی مشترک یک زوج جشن گرفته می‌شود.

امروزه با توجه به کوچک بودن خانه‌ها، بیشتر افراد برای برگزاری جشن‌ها و حتی مراسم‌ عزای خود به تالارها مراجعه می‌کنند ولی به هر شکل همیشه این سئوال مطرح است که قیمت‌های انواع تالار پذیرایی بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

چه نظارتی بر کار این تالارها انجام می‌شود و اینکه چقدر از این تالارها با استاندارهای لازم مطابقت دارند. اینها سئوالاتی است که در گفت‌وگوی اختصاصی قدس انلاین با ابراهیم کاردیده حقیقی رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی مشهد مطرح کرده‌ایم که می‌خوانید:

*قیمت گذاری تالارهای پذیرایی بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟ آیا قیمت‌ها شناور است؟

**تالارهای پذیرایی دارای درجه بندی می‌باشد که قیمت‌ها هم بر اساس درجه هر واحد صنفی ابلاغ شده و تا زمان دریافت نرخ جدید از سوی اتحادیه قیمت‌های قبلی به قوت خود باقی خواهند ماند. در خصوص درجه بندی تالارهای پذیرایی باید بگویم که اینها بر مبنای موقعیت مکانی، زیر بنا، ارتفاع سالن‌ها و تجهیزات و دکوراسیون، رعایت اصول ایمنی در نظر گرفته شده است.

در چند سال اخیر تعدادی تالار جدید مشغول به کار شده‌اند که از نظر تجهیزات و دکوراسیون هزینه زیادی را برای صاحبانشان داشته‌اند که برای آن‌ها درخواست درجه ممتازه شده است که تا کنون متاسفانه پاسخی از طرف سازمان صنعت و معدن و تجارت دریافت نکرده‌ایم.

*چه نظارتی بر قیمت گذاری و بهای دریافیتی از مشتریان وجود دارد؟

**نظارت اتحادیه از طریق بازرسی و بازرس اتحادیه صورت می‌گیرد که شامل کنترل قراردادهای بوده و در صورت شکایت از طرف صاحب مجلسی جلسه رسیدگی به شکایات با حضور اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایت در محل اتحادیه تشکیل می‌گردد.

و معمولا قیمت غذاها بر مبنای نرخ چلوکبابی‌ها با همان کیفیت که تعریف شده یا بهتر از آن ارائه می‌گردد. ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات و گرفتاری کاری صاحبان مجالس تمایل دارند که تمام مسئولیت و تهیه وسایل و مواد مصرفی را به خود تالار یا باغسرا واگذار کنند که در این مورد با توافق و منوی انتخابی مسئولیت به عهده میزبان می‌باشد. چنانچه مشکلی در مدیریت و ارائه خدمات پیش بیاید صاحبان مجلس می‌توانند به اتحادیه مراجعه و تشکایت خود را ارائه دهند.

*اخیرا برگزاری مراسم‌ها در باغ تالارهایی برپا می‌شود که خارج از شهر قرار دارند آیا بر این‌ها هم نظارتی وجود دارد؟

**نظارت بر کار مراسم در باغ تالارها با حضور ناظرین و مامورین اداره نظارت بر اماکن عمومی مشهد و بازرس این اتحادیه در هفته حداقل سه روز انجام می‌شود.

بازرسین معمولا از ساعت ۱۸کار شان را شروع می‌کنند و به اکثر باغ‌ها و تالارهای در مسیر سرکشی می‌کنند و در صورتی که موردی منکراتی مشاهده نمایند فرم بازرسی تنظیم کرده تا کار مراجل قانونی‌اش را طی کند.

*تالار پذیرایی برای برگزاری باید استاندارهایی لازم را داشته باشد بسیاری از این باغ تالارها نه باغ هستند نه تالار در این خصوص چه کرده اید؟

**تالارهای پذیرایی طبق ضوابط خاص (ایین نامه داخلی) باید دارای شرایط لازم جهت احداث تالار و باغسرا داشته باشند که این آیین نامه مصوب کمیسیون محترم نظارت می‌باشد.

نظارت در مورد باغ تالارها به دو دسته تقسیم می‌شود باغسراهایی که دارای فضای تابستانی هستند و صرفا در سه ماهه تابستان فعالیت می‌کنند دیگری باغ تالارهایی که دارای سالن و فضای باز می‌باشند و باید از اتحادیه پروانه کسب دریافت کنند. که نرخ ورودی برای هر کدام از این واحدها جدا می‌باشد اکثر تالارهای پذیرایی داخل شهر قرار داشته و تمام فصول به غیر از ایام شهادت را می‌توانند فعالیت نمایند ولی در باغسراهای خارج از شهر با شروع فصل پاییز به دلیل نداشتن سالن، فعالیت آن‌ها تا سال بعد تعطیل نمی‌گردد.

*برخی از این رستوران‌ها مساله فضای کافی ندارند ولی تبدیل به تالار می‌شوند در این خصوص چه کاری کرده اید؟

**رستوران هایی که تبدیل به تالار شده‌اند تداخل صنف و خلاف قوانین عمل کرده‌اند که توسط اتحادیه اخطاریه دریافت می‌کنند و در صورت تمایل و داشتن شرایط می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند.

متاسفانه در چند سال اخیر بدلیل عدم رعایت قوانین و مقررات تعدادی از رستوران‌ها مجالس عروسی برگزار می‌کنند که در واقع این قضیه تداخل صنفی محسوب می‌شود. که من از همین جا از ریاست محترم اتحادیه رستوران دارها می‌خواهم که با رسیدگی به این موضوع با این تداخل صنفی برخورد نمایند.

همانطور که یک تالار یا باغسرا نمی‌تواند به صورت رستوران عمل کند و فروش غذای تک پرسی داشته باشد فقط یراس مهمانان سک مجلس غذا تهیه می‌نماید انتظار می‌رود که رستوران‌ها هم نیز مطابق آیین نامه داخلی خود عمل کنند.

*برخی مسائل در حاشیه باغ تالارها اخیرا بسیار دیده می‌شود مثل موزیک، خواننده و...کدام مجاز است و کدام غیر مجاز؟

**در مورد مسائل حاشیه‌ای در باغ تالارها فقط می‌توانند طبق قوانین و مقررات از موزیک مجاز وزرات ارشاد و تایید اداره نظارت بر اماکن استفاده کنند که در غیر این صورت با این تالارها برخورد قانونی خواهد شد.

*اخیرا در برخی تالارها شام و پذیرایی جزو جدا نشدنی آن محسوب می‌شود و تالار را بجز این‌ها در اختیار مشتری قرار نمی‌دهند در این مورد قانون چه می‌گوید؟

**تالارها نمی‌توانند برای پذیرایی و شام مشتریان را اجبار کنند در صورتی که این اتفاق افتاد مشتری می‌تواند برای ادای دعوا به اتحادیه مراجعه کند. همانطور که مستحضرید قبلا در تالارها مجلس عصرانه برگزار می‌شد و مهمانان برای شام به منزل یا رستوران می‌رفتند که این کار واقعا سخت و دشوار بود ولی الان چون پذیرایی در دو سالن کانلا مجزا و توسط بانوان انجام می‌شود صاحبان مجالس ترجیح می‌دهند که شام را در تالار سرو کنند. اما تالارها و باغسرا نمی‌توانند اجباری در فروش غذا داشته باشند فقط صاحبان مجلس باید غذا را از اشپزخانه‌های معتبر دارای پروانه کسب که دارای اتومبیل مخصوص حمل غذای گرم می‌باشند تهیه کنند که باید در این مورد با باغسرا هماهنگ باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.