رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد گفت: متاسفانه در مشهد خیابان‌هایی که ساخته شده مسیر ویژه دوچرخه ندارد.

خیابان‌ها مسیر ویژه دوچرخه ندارند

مجتبی بهاروند در نشست‌خبری کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار داشت: کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر دارای پنج عضو است که تمامی آنها از اعضای شورای شهر هستند و عمده وظایف ما بررسی و اعلام نظر در زمینه سیاست‌های راهبردی جهت پیاده‌سازی اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد ادامه داد: در این کمیسیون سه کارگروه ترافیک، حمل و نقل و قطار شهری تشکیل و در کنار این کارگروه‌ها یک اتاق فکر با حضور صاحب نظران و اساتید مجرب حوزه ترافیک راه اندازی شده تا بررسی لوایح و برنامه‌ها به صورت علمی انجام شود.

بهاروند با اشاره به اینکه تاکنون کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر 35 جلسه برگزار کرده بیان کرد: 16 جلسه کارگروهی، بررسی 48 لایحه، بررسی چهار طرح، 32 مورد مکاتبات و اختصاص 98 درصد بازدیدها به حوزه حمل و نقل و ترافیک از جمله اقدامات این کمیسیون در یک ساله اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: تامین دسترسی به فرصت‌ها، کاهش خطرات زیست محیطی، افزایش ایمنی، راحتی و آرامش در سفر، سازگاری سیاست‌های حمل و نقل با فرهنگ و قابلیت اطمینان به سیستم حمل و نقل از سیاست‌های کلی حمل و نقل مشهد و شورای شهر است.

بهاروند در زمینه فعالیت‌های انجام شده در این کمیسیون عنوان کرد: نظارت دقیق بر فعالیت‌های حمل و نقل و ترافیک شهری، برگزاری جلسات با سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه برای بررسی برنامه‌ها، برگزاری جلسات با مدیران سازمان‌ها در زمینه مطالبات، بررسی افزایش کرایه تاکسی، اصلاح مصوبه مدیریت پارک حاشیه و غیرحاشیه و استفاده رایگان معلولان و جانبازان، تعیین قیمت کار شهروندی، پرداخت یارانه خدمات حمل و نقل ویژه معلولان و اختصاص اتوبوس رایگان برای مسابقات فوتبال از جمله لوایح و طرح‌هایی است که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد با بیان این که خط 3 بی.آر.تی تمام مصوبات قانونی را داراست، گفت: ما مانعی برای ادامه خط 3 بی.آر.تی نداریم اما می‌خواهیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که کمترین آسیب را به کسبه برساند و اکنون منتظر هستیم تا شرایط مناسب‌سازی پیاده روها و پارکینگ تصحیح شود تا مشغول به کار شویم.

بهاروند در مورد معضل حمل و نقل در مشهد بیان کرد: برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد راهی به غیر از توسعه وسایل حمل و نقل عمومی نداریم، باید خطوط ویژه اتوبوس همانند بی.آر.تی وجود داشته باشد تا شهروندان ترغیب به استفاده شوند. دست کم 6 میلیون سفر در شهر مشهد انجام می‌شود، روزانه 300 خودرو جدید پلاک و وارد خیابان می‌شوند، ماشین‌های فرسوده هم از گردونه خارج نمی‌شوند که نتیجه آن، ترافیک و هزینه سنگین زیست محیطی است.

وی با بیان این که در حوزه نوسازی ناوگان برنامه‌های زیادی داریم افزود: در نظر داریم اگر اتوبوسی هم وارد می‌کنیم برقی باشد تا کمترین آسیب را در محیط زیست داشته باشد.

بهاروند با بیان این که لایحه افزایش نرخ تاکسی‌ها تا 10 درصد برای صحن علنی ارسال شده خاطرنشان کرد: سال گذشته موضوع تاکسی‌های اینترنتی پیش آمد که به خاطر این که قواعد بازی اقتصادی را رعایت می‌کردند منجر شد تا تاکسی‌های عمومی تقرییا بازار خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به این که اگر بخواهیم رقابت داشته باشیم یاید نرخ‌ها کنترل شود ادامه داد: باید به یاد داشت که اگر نرخ تاکسی‌ها گران شود بازار خود را از دست می دهند و نظر شخص بنده یر این است که گران نشود و اگر افزایش یاقت سقف برای آن تعیین شود.

عضو شورای شهر مشهد در زمینه ترافیک میدان جانباز و تقاطع فرامرز گفت: در هیچ جای دنیا پلی ساخته نمی‌شود که بلافاصله بعد از آن ماشین‌ها پشت چراغ قرمز باشند؛ در طرح‌های اولیه ساخت این پل باید تا تقاطع ساجدی ادامه داشته باشد که اگر بتوانیم این پل را بازسازی کنیم ترافیکی در این منطقه نخواهیم داشت.

بهاروند اظهار داشت: جلسات مختلفی برای بررسی وضعیت دوچرخه‌سواری برگزار شده و با بررسی‌های انجام شده مشخص شد دوچرخه‌سواری در شهر نه تنها توسعه نیافته بلکه از نظر آماری کمتر هم شده است. دلیل این اتفاق هم نبود زیرساخت‌های لازم در شهر است، متاسفانه خیابان‌هایی که ساخته شده است مسیر ویژه دوچرخه ندارد و به جای اختصاص قسمتی از خیابان به این نوع وسیله حمل و نقل قسمتی از پیاده‌رو اختصاص یافته است.

وی از بهره‌برداری کامل خط 2 قطار شهری تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای قطار شهری تلاش می‌کنیم تا پایان دوره کاری شورای پنجم خط سوم قطار شهری نیز پایان یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.