قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مأمور پلیس فتا گفت: حضور کنترل نشده بانوان در فضای مجازی باعث کاهش توجه و معاشرت با خانواده شده که این می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کانون خانواده وارد کند.

متهمان جرایم اینترنتی زیر سی سال هستند

به گزارش قدس آنلاین در همایش تاثیر فضای مجازی بر بانوان و خانواده که پنجشنبه گذشته در سالن اجتماعات مجتمع امام رضا (ع) برگزار شد سروان محسن حروفی از پلیس فتا به عنوان کارشناس از مزیت ها و معایت استفاده از اینترنت و فضای مجازی گفت.

وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در استفاده صحیح از فضای مجازی گفت :فضای مجازی شمشیری دو لبه است و اگر از این نعمت درست استفاده نشود می تواند به یک نقمت تبدیل شود. در دنیای مدرن امروز نمی‌توان منکر ارزش اطلاعاتی و ارتباطی فضای اینترنت شد اما نبود آشنایی با نحوه استفاده و همچنین آسیب‌ها و خطرات فضای مجازی می‌تواند خطر بزرگی برای کانون خانواده بویژه بانوان باشد و همین قضیه می تواند موجب گسترش جرایم اجتماعی شود.

حروفی افزود: در گذشته مجرمان، افرادی درشت هیکل با مغزهای کوچک بودند اما امروزه شاهد مجرمانی با هوش فراوان و در سنین پایین هستیم در پرونده‌های موجود در حوزه جرایم اینترنتی بیشتر متهمان زیر۳۰سال هستند و این جای نگرانی است.

وی با اشاره به معایب فضای مجازی از گزینه هویت پنهان افراد در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: تشخیص هویت حقیقی افراد بویژه اشخاص ناشناس در فضای مجازی غیرممکن است که این خود موجب سوءاستفاده مجرمین فضای سایبری از امکانات این محیط گسترده می‌شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که می تواند برای بانوان در فضای مجازی بیفتد  تشویق به فساد و فحشا، انتشار محتوای خلاف عفت، ترغیب دسترسی به محتوای مستهجن و استفاده ابزاری از افراد است که می توان از آنها به عنوان چند مورد از مضادیق جرم علیه عفت عمومی در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و این نکته بسیار قابل توجه است که صدمات ناشی از پرونده‌های غیراخلاقی در مقایسه با پرونده‌های مالی در اینترنت اصلا قابل جبران نیست.

این مأمور پلیس فتا تأکید کرد: اکثر بانوان برای معاشرت و تفریح از فضای مجازی استفاده می‌کنند که این می‌تواند موجبات سوءاستفاده‌ افراد سودجو برای اخاذی، مزاحمت و هتک‌حرمت را فراهم آورد به علاوه حضور کنترل نشده بانوان در فضای مجازی باعث کاهش توجه و معاشرت با خانواده شده که این می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به کانون خانواده وارد کند.

وی با بیان اینکه بعد از انتشار موبایل و سایر تکنولوژی‌های همراه ما شاهد رشد جرایم سایبری بوده‌ایم گفت: پیشرفت فناوری‌های ارتباطی‌همراه موجب رشد جرایم اینترنتی به‌ویژه در بین افراد کم سن‌وسال شده که این به‌دلیل نبود آشنایی برای استفاده درست و همچنین دسترس پذیری این تکنولوژی‌ها برای نوجوانان و خردسالان است.

حروفی افزود: نبود نظارت درست بزرگسالان سبب ورود نادرست کودکان به شبکه‌های مجازی و درگیرشدن با جرایم اینترنتی می‌شود که می‌توان با اقداماتی چون محدودکردن سیستم‌های در دسترس کودکان با نصب برنامه‌های مختلف و قراردادن سیستم‌های خانگی در قسمت‌ عمومی خانه به  کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی اینترنت برای کودکان و نوجوانان کمک کرد.

وی با اشاره به یکی از اثراث استفاده بدون محدودیت فضای مجازی و هدایت افراد به ویژه همسران در چارچوب خانواده به سوی فرد گرایی یاد کرد و گفت: هنگامی که زن یا شوهر در چهارچوب فردگرایی قرار گرفته و برای خود دنیای مجزایی را در نظر گیرند به جای اینکه با یکدیگر تعامل و صحبت کنند روی به دنیای مجازی آورده که در این زمینه ممکن است اتفاقات ناخوشایند زیادی مثل خیانت به وجود آید و دسترسی آسان به گروه‌های اجتماعی همچون تلگرام و ایسنتاگرام سبب شده که آرمان گرایی واهی بین افراد رواج پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.