سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده‌­های نفتی با اشاره به تجربه موفق حضور بخش خصوصی در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی در دوران تحریم گفت: وزارت نفت باید از همه­ امکانات از جمله فروش نفت در بورس برای مقابله با تحریم ها استفاده کند.

باید زمینه اجرای همه راهکارهای مقابله با تحریم از جمله بورس نفت فراهم شود

به گزارش قدس آنلاین،  سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­‌های نفت، گاز و پتروشیمی در برنامه رادیویی «رهیافت» درباره عرضه نفت در بورس به عنوان راهکار بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا، با اشاره به برخی موانع عرضه نفت در بورس از دیدگاه وزارت نفت گفت: شرایط ما شرایط عادی نیست که بگوییم ما در شرایط عادی و مطلوبی هستیم و حالا چون این سازوکار همه­ شرایطی را که ما می­خواهیم ندارد پس باید کنار بگذاریم.

حسینی افزود: واقعیت این است که ما در مقابل تحریم­‌ها یا باید بنشینیم با بررسی دلایل بنیادی بازار عرضه و تقاضا، بگوییم آمریکا نمی‌­تواند نفت ایران را تحریم کند و عرضه و تقاضای دنیا اجازه نمی­دهد که دو میلیون بشکه نفت ایران از بازار خارج بشود تا خیالمان از این بابت راحت بشود. راهکار دوم این است که منتظر بمانیم نتایج مذاکرات اروپا با برجام چه می­شود. آیا اروپا می­تواند به خرید نفت از ایران ادامه بدهد؟ این کار هم الان داریم پیگیری می­کنیم.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه اظهار داشت:  راهکار سوم هم این است که صبر کنیم تا ببینیم ببینیم کره­ جنوبی و ژاپن که جزو خریداران فعلی نفت کشورمان هستند و در حال مذاکره با آمریکا هستند، آیا می توانند مجوزی از آمریکا بگیرند به ادامه­ی خرید نفت ما ادامه بدهند یا خیر؟

وزارت نفت باید از تمامی ابزارهای خود برای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا استفاده کند

حسینی با تاکید بر اینکه اگر این سه اتفاق رخ دهد، ما احتیاج نداریم هیچ کار دیگری انجام بدهیم، افزود: اما باید این احتمال را هم بدهیم که هیچ­کدام از این اتفاقات نیفتد. یعنی هم عرضه و تقاضای بازار جهانی اجازه بدهد که ما از بازار حذف بشویم، هم اتحادیه اروپا نتواند به خرید نفت از ایران ادامه بدهد و هم ژاپن و کره­ جنوبی نتوانند مجوز از آمریکا برای تداوم خرید نفت از ایران بگیرند. آیا ما باید منفعل بنشینیم؟ ما باید از همه­ ابزارهای خود استفاده بکنیم.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: من حرفم این است که ما باید از همه­ امکانات و ابزارهای مان استفاده کنیم. حتی اگر بگوییم اصلاً صد درصد هم مطمئن باشیم که بخش خصوصی توان ندارد ولی ابزار را فراهم کنیم که اگر یک نفر هم پیدا شد، بتواند از این موقعیت استفاده کند.

حسینی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در زمینه صادرات فرآورده های نفتی در سال های اخیر اضافه کرد: اگر ما می­گوییم که ارز دیجیتال را فعال کنیم، اگر می­گوییم بورس را فعال کنیم، اگر می­گوییم ظرفیت بخش خصوصی را به کار بگیریم، این نیست که حالا فردا می­خواهیم بخش خصوصی کارش شروع شود، نه.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: یعنی یک روزی هم که در بخش همین فراروده‌ها خود آقای قمصری مدیر بین‌­الملل شرکت نفت بود یک بخش خصوصی در عرصه­ بنزین و گازوئیل فعال نبود. تحریم­ها باعث شد که شرکت نفت از معاملات برود خارج همه­ صادرات فرآورده های نفتی شرکت نفت توسط بخش خصوصی انجام شد، همه واردات بنزین و گازوئیل هم بخش خصوصی انجام داد.

حسینی افزود: قطعاً بخش خصوصی­ که قبلاً با ترکمنستان محموله­ سه هزار تنی و پنج هزار تنی کار می­کرد، روز اول توان نداشت بیاید برود محموله­ سی، چهل هزار تنی با این کشورها کار کند. ولی به مرور امکانات را فراهم کرد، با بانک­‌ها و با شرکای خارجی ارتباط گرفت و نهایتا کم کم در این زمینه فعال شد و کمک های زیادی در سال های ۹۱، ۹۲ به شرکت ملی نفت ایران کرد.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده‌­های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: الان هم من می­گویم حتی اگر احتمال می‌دهیم این بورس موفق نشود، باز هم راه را نبندیم. من می گویم که ما باید از همه­ مسیرها برای بی اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا اعم از تهاتر، قراردادهای پالایشی در سایر کشورها، صادرات محموله­‌های کوچک، کشورهای آفریقایی و امثال آنها استفاده کنیم.

حسینی افزود: به قول امام (ره) ما مکلف به وظیفه هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم. وزارت نفت باید تمام توان خود را بگذارد تا انجام وظیفه کند و به نتیجه برسد. در تاریخ گفته می شود بخش خصوصی و مجموعه وزارت نفت و همه نهادها تمام تلاش خود را انجام دادند و نشد. ولی نباید راه را بست.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­های نفت، گاز و پتروشیمی با طرح این سوال که اگر توافق با غرب به استقلال کشور لطمه می زند پس چه کاری می خواهیم انجام بدهیم، گفت: در هر قالبی اعم از بورس کالا باید راه را باز کرد و کار را به وسیله آن انجام داد. هر نهادی که می تواند راهی باز کند و این کار را به سرانجام برساند. اگر قیمت گذاری مطلوبی داشته باشیم مافیاهایی در دنیا وجود دارند که این کار را انجام بدهند. کشورهایی مثل چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا می توانند با شرکتهای نفتی خود قراردادهایی با ما ببندند. نگاه من این است که علاوه بر همه کارهای کارشناسی، نباید شرکت ملی نفت ایران راه‌های دیگر را ببندد.

استفاده از ارزهای دیجیتالی، راهکار مقابله با تحریم های آمریکا در زمینه دریافت پول نفت

حسینی در پاسخ به سوالی درباره نحوه بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا در زمینه دریافت پول نفت اظهار داشت: تراکنش های مالی را می شود با ارزهای دیجیتالی حل کرد. از آنجایی که این ارزها به هیچوجه قابل پیگیری نیست و امکان مبادله آنها وجود دارد، بحث پرداخت پول نفت توسط خریداران نباید سخت و غیرممکن باشد.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده‌­های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به راه اندازی بورس نفت در چین به یوان و اظهارات برخی کارشناسان درباره عدم امکان استفاده از این راهکار برای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا، افزود: تاکنون کسی اقدامی نکرده و فقط در حد مذاکره بوده است ولی وقتی چین خود راه را باز کرده است ما نیز باید تمام راه‌ها را امتحان کنیم. شاید امکان مخلوط کردن نفت ایران با نفت سایر کشورها وجود داشته باشد تا نفت ایران قابل شناسایی نباشد.

حسینی ادامه داد: البته برای کشورهایی که نمی خواهند تحریم آمریکا را رعایت کند، قابل شناسایی بودن نفت ایران اهمیتی ندارد. مثلا چین و هند و ترکیه که می گویند ما تابع تحریم های آمریکا نیستیم، اهمیتی به این موضوع نمی دهد. چین بزرگترین خریدار نفت خام در دنیا است و ما فقط ده درصد از بازار چین را پوشش داده ایم. باید راه را باز کنیم و به سراغ واحدهای کوچکتر و بخش خصوصی این کشور برویم.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده­های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به سوالی درباره آثار اجرای تحریم های آمریکا بر کاهش صادرات نفت کشورمان گفت: کارشناسان موافق با ایران عقیده دارند حداکثر یک سوم ظرفیت صادرات نفت ایران کاهش پیدا می کند ولی برخی کارشناسان غربی عقیده دارند تا دو سوم صادرات نفت ایران کاهش پیدا می کند.

حسینی افزود: البته امروز برای اظهار نظر درباره این موضوع زود است. البته وضعیت مذاکرات اروپا و ایران بسیار تعیین کننده خواهد بود و اگر اتحادیه اروپا به خرید نفت خود ادامه بدهد، شاید بتواند امتیازاتی به کشورهای کره جنوبی و ژاپن هم بدهد.

سخنگوی اتحادیه­ صادر­کنندگان فرآورده‌­های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه آمریکا می تواند نقل و انتقالات درآمدهای نفتی به یورو را دچار مشکل کند بخصوص در زمینه هند، تاکید کرد: آمریکا نیز به این نتیجه رسیده است که به هیچ وجه امکان صفر کردن صادرات نفت ایران وجود ندارد چون کشورهای دیگر امکان جایگزین کردن نفت صادراتی ایران را ندارند. همچنین خبرها نشان می دهد که شاید آمریکا از استراتژی خود کمی عقب کشیده باشد و مجوز خرید نفت ایران را به کشورهای ژاپن و کره جنوبی بدهد.

منبع: فارس 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.