معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت:‌ ۸ مرکز فعال خرید در گیلان از ۲۰ مرداد آماده خرید توافقی برنج از شالیکاران این استان هستند.

۸ مرکز فعال در گیلان آماده خرید توافقی برنج از شالیکاران هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان، لیلا بذرکار اظهار داشت:‌ ۸ مرکز خرید توافقی برنج در استان گیلان از ۲۰ مرداد فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند که ۴ مرکز آن وابسته به شرکت بازرگانی دولتی ایران و ۴ مرکز نیز مربوط به تعاونی‌های روستایی است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ این مراکز ۸ گانه هم‌اکنون زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی گیلان به‌صورت دوره‌ای و زمان‌بندی شده در سطح ۱۶ شهرستان استان و در طول ایام هفته اقدام به خرید توافقی برنج از شالیکاران می‌کنند.

بذرکار با اعلام این خبر که فعلاً نرخ خرید برنج از گونه هاشمی مصوب و اعلام شده است تصریح کرد:‌ قیمت خرید توافقی رقم هاشمی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان اعلام شده و بر این اساس مراکز ۱۸ گانه در شهرستان‌های گیلان‌ طبق دستورالعمل‌های صادر شده اقدام به خرید از کشاورزان می‌کنند.

وی در مورد کشت دوم برنج در اراضی شالیکاری گیلان توسط برخی از کشاورزان نیز خاطرنشان کرد:‌ از دیدگان کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان کشت دوم برنج در اراضی استان با توجه به شرایط دمای هوا و بارش باران در شهریورماه و اوایل پاییز به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه برنج برای رسیدن به مرحله رسیدگی نیاز به یک شرایط مناسب دارد گفت:‌ برای کشت برنج معمولاً دمای هوا باید بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد تا فرآیند گل‌دهی و رسیدن دانه‌ها به طور کامل تکمیل شود.

بذرکار وقوع بارندگی در ماه‌های شهریور و مهر را مانع اساسی برای عمل آوری مجدد برنج در استان گیلان دانست و عنوان کرد:‌ اگر این بارندگی‌ها در زمان گل‌دهی گیاه برنج اتفاق بیفتد در تکمیل فرآیند رشد آن اختلال وارد کرده و عملاً محصول چندانی‌ نیز عاید کشاورزان نمی‌شود.

وی کشت و پرورش راتون را به جای کشت مجدد برنج به کشاورزان گیلانی توصیه کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به کاهش دمای هوا و وقوع بارندگی‌های هفته اخیر در سطح وسیعی از استان گیلان شرایط بسیار مناسبی برای پرورش و تولید راتون مهیا و فراهم شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه سال گذشته راتون در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان برداشت شد افزود:‌ با توجه به شرایط جوی فعلی پیش‌بینی می‌شود پرورش راتون امسال در سطح ۸۵ هزار هکتار از اراضی گیلان انجام شود.

اتنهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.