قدس آنلاین - وحید اکرمی: دو مقام مسئول در شهرداری مشهد در مورد سرنوشت خط ۳ بی آرتی مشهد، اظهارات متناقضی داشته اند. براستی علت آن چه می تواند باشد؟ وآینده این خط بی ارتی چگونه رقم خواهد خورد؟

سرنوشت مبهم خط۳ بی آرتی مشهد/ تناقض میان گفته های دو مقام مسوول

سالهاست که شهروندان چند میلیونی مشهدی با شلوغی و ازدحام فوق العاده، بخصوص در هسته مرکزی آن، روبرو هستند. از اینرو مدیریت و برنامه ریزی برای رفع این مشکل الزامی است و یکی از مناسب ترین راهکارها توسعه بیش از پیش ناوگان حمل و نقل، از جمله قطار شهری و خطوط بی آرتی است. در حال حاضر قسمتهایی از خط دو قطار شهری و خط ۳ بی آرتی مشهد اجرا شده و باقی آن در دست اجراست.

نحوه اجرای خط ۳ بی آرتی اما، یکی از موضوعات مهم و در عین حال مبهم این روزهای مشهد، است. این خط با طول ۲۴کیلومتر، از بزرگ‌ترین خطوط ناوگان حمل و نقل شهری است و قرار است انتهای بلوار حر در شرق مشهد را به پایانه الهیه در غرب مشهد متصل کند. همچنین این خط از حرم مطهر رضوی عبور کرده و قسمت مهمی از مسافرت درون شهری مشهدی ها را به خود اختصاص خواهد داد. در نتیجه هر گونه برنامه ریزی و عملیات اجرایی در این زمینه و در این سطح، آن هم در کلانشهری مثل مشهد از اهمیت زیادی برخودار است و طبیعتا هر اطلاع رسانی و اظهار نظری از طرف مسئولان دارای حساسیت فوق العاده ای است. در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و رئیس کمیسیون حمل و نقل شهرداری دو مقام مسئول شهری هستند که در گفت و گو با قدس آنلاین دو حرف متناقض را به زبان می آورند.

وحید برکچی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «در صورت رفع برخی از موانع، قسمتی از فاز ٢ خط سه بی آرتی تا پایان امسال به بهرداری خواهد رسید.»

حتما می دانید که، «فاز ۲ خط سه بی آرتی مشهد» به فاصله بین میدان توحید تا میدان استقلال گفته می شود. این خط مدتی است که در برنامه اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد قرار دارد اما به دلایل مختلف از جمله تامین منابع لازم، بستر سازی مسیر و عوامل اجتماعی و ... تاکنون عملیاتی نشده است.

از طرفی دیگر، مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل شهرداری مشهد در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید: «ادامه خط سوم بی آر تی مشهد تا پایان امسال اجرا می شود.» معنی این جمله این است که تا پایان سال، فاز ۲ بعلاوه دیگر فازهای اجرایی خط ۳ بی آرتی مشهد اجرا خواهد شد. درواقع ایشان مدعی اند که تا پایان امسال یا نهایتا ابتدای سال بعد، شاهد تردد خطوط بی آرتی در فاصله ۲۴ کیلومتری بین شرق و غرب مشهد از داخل خط ویژه خواهیم بود.  

ادعای جناب بهاروند با گفته های آقای برکچی بسیار متفاوت است. مفهوم گفته های آقای برکچی اینست که: اگر برخی موانع رفع نشود، همان قسمتی از فاز ۲ یا ناقص اجرا خواهد شد و یا اصلا اجرا نخواهد شد. نکته دیگر اینکه اگر هم موانع رفع شود فقط قسمتی از این خط اجرا خواهد شد و قسمتهای دیگر فاز ۲ قرار نیست امسال اجرایی شود. این را هم در نظر بگیرید که خط ۳ بی آرتی مشهد با چندین فاز تعریف شده است که اینجا فقط صحبت از فاز ۲ این خط یعنی فاصله بین میدان توحید تا میدان استقلال است و این گفته، اصلا فازهای دیگر را شامل نمی شود. اما آقای بهاروند می گوید تمام خط را تا پایان سال اجرا خواهیم کرد.

تناقض عجیبی بین گفته های آقایان برکچی و بهاروند موجود است. با اینگونه اظهار نظرها مخاطب به هیچ عنوان متوجه نمی شود که سرانجام در پایان سال چه اتفاقی در خط ۳ بی آرتی مشهد قرار است رخ دهد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری درست می گوید یا رئیس کمیسیون حمل و نقل شهرداری؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.