۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر: 615089

شاید کمتر کسی پیش بینی میکرد که این هفته اتفاقات دربازار خودر رخ دهد که مردم را متوجه عمق سخنان هفته قبل آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد درخطبه های نمازجمعه کند ،جایی که دو خودروساز بزرگ کشور را بخاطر احتکار خودرو به طمع گرانفروشی بزرگترین مفسدان اقتصادی کشور خواند.

فساد در خودروسازی تاکجا؟

طی روزهای اخیر این دوخودروسازبه صورت کاملا غیر مستقیم چنان بازار خودرو را تحت تاثیر قراردادندکه قیمتها نه تنها با طرح دولت کاهش نیافت بلکه هرروز برتنورگرانی دراین بازار اتش افکندند و بازار را داغتر کردند و وضع را به جایی رساندند که برخی از شهروندان عادی نمیتوانند فرق بین دشمنی مانندآمریکا که تلاش میکند درکشور گرانی و نارضایتی بوجود بیاورد با دو خودروساز بزرگ که انها هم با کارهایشان زمینه ساز گرانی ونارضایتی مردم هستند را درک کنندو هر دوی اینها را دریک راستا ارزیابی میکنند. هرچند که نگارنده بر این باور نیست اما برخی از پیچ مهرهای این صنعت هم اکنون درجهت دشمنان میداند.

حدود دوماه قبل اولین دلال بازیها دربازار خودرو شروع شد درانزمان اینگونه عنوان شد که نقدینگی سرگردان واردبازار خودرو شده است هرچند که همان زمان هم کمتر کسی باور کرد که نقدینگی وارد بازار پرریسکی مانند خودرو شود انهم درحالی که تا همین سال قبل فروش خودرو به صورت اقساطی بود و بلافاصله پس ازخرید قیمت خودرو کلی افت میکرد.

مشخص بود که از همان زمان مافیای خودروسازی کارخود را شروع کرده است واین مافیا که اتفاقا نفوذ زیادی در دولت ومجلس دارد کار را به گونه ای پیش برد که هیچ طرح یا اقدامی ازسوی دولت برای کنترل بازار صورت نگیرد.حتی با ممنوعیت واردات بازار برای تولیدات انحصاری انها مهیا ترشد.

درهمین دوره بود که موج فروش فوری با موعد تحویل 30 تا 45 روزه شروع شد وپس ازآن پیش فروشها رونق گرفت به گونه ای که به گفته برخی کارشناسان بیش از 300هزارخودرو درهمین ایام توسط دو خودروساز بزرگ کشور بفروش رسید تا نقدینگی هزاران هزار میلیاردی روانه خزانه این دو خودروساز شود. اما از انجا که سوداوری مانند اب دریاست که هرگز تمامی ندارد این دو خودروسازهم  که تا پایان سال محصولاتشان را پیش فروش کرده بودند به فکردیگری افتادند تا از سوداوری عقب نمانند.

انها به این فکر افتادند که با زمزمه ازادسازی بهای خودرو میتوانند پول بیشتری از مشتریان پیش فروش که قیمتها را قطعی نکرده اند بگیرندو به همین خاطر دنبال بهانه تراشی رفتند.

ازیک سو و درحالی که باید طی این روزها حجم زیادی از خودروهای فروش رفته به متقاضیان تحویل میشد تا با عرضه ان دربازار با کاهش قیمتها مواجه شویم به بهانه نبود قطعات یدکی دوباره و مانند چند ماه قبل 60هزار خودرو را انبار کردند تا بازار تشنه وتشنه تر شودو نه تنها قیمتها کاهش نیابد که با زمزمه ازادسازی قیمت ها دوبار اتش به جان بازار بیافتد.

اکنون هم درحالی به صورت قطره چکانی روند عرضه را انجام میدهند که دولت برای واردات قطعات یدکی تسهیلاتی قایل شده اما انها اقدام به ترخیص قطعات نمیکنند تا رایزنی ها انها با نمایندگان مجلس که مشخص است مذاکره با انها خیلی گران تمام نمیشود به نتیجه برسد و بعد از اینکه حکم گرانی خودرو را گرفتند عرضه را شروع کنند.

با این اوصاف و این تحلیل شما خودروسازان را چگونه ارزیابی میکنید ایا انها درجهت منافع مردم واقتصاد مقاومتی قدم برمیدارند یا درجهتی که امریکاو دیگر دشمنان کشور تلاش دارند. ناگفته پیداست که خودرو از جمله اقلامی است که گرانی ان خیلی زود تاثیر خودرا برسایر کالاها گذاشته ویک تورم چند درصدی را به اقشاری که حتی خودرو ندارند تحمیل میکند و ازدیگر سو گرانی خودرو باعث نارضایتی عمومی از تولیدی میشود که هنوز کیفیت کافی را هم نداردو این هردو همان کاری است  که ترامپ علیه مردم کشورمان درپیش گرفته است.

مردم انتظار دارند که دراین شرایط مقامات مسوول دولتی با حضور دررسانه ها به شایعات وخبرهای غیر رسمی پایان داده و بازار را از این بلاتکلیفی خارج کنند اما به نظرمیرسد که برخی از این مقامات نیز مورد رایزنی  خودروسازان واقع شده یا حداقل اینکه با انها همراه شده اند و بخاطر همین است که هرروز بجای مردان دولت شاهد خبرهایی از گرانی هستیم که برخی مزدوران خودروسازان همواره مطرح میکنند . درعین حال باید دید  که پایان سال پاداشهای میلیاردی  خودروسازان به چه کسانی میرسد و چه کسانی از این گرانی و رنج مردم سود میبرند و کرسی عافیت دنیا را با قیمتی ارزان به عافیت مردم میفروشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.