شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان:

جشنواره فیلم کودک هوشمندانه شبکه‌سازی و جریان‌سازی کند

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

اصفهان- مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه جشنواره باید به صورت هوشمندانه شبکه‌سازی و جریان‌سازی کند، گفت: انتظار می‌رود پس از برگزاری سی و یک دوره این جشنواره، ایران پایتخت تولید فیلم کودک و نوجوان شود.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، محمد عیدی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را محصول فرآیندی هنری دانست و اظهار کرد: محصول یک فرآیند هنری در جشنواره بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دیدگاهمان از ابتدا این بود که جشنواره نقطه پایان نیست، ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پایانی برای آغاز است چرا که پوستر سی و دومین دورۀ این جشنوارۀ بین‌المللی در اختتامیه جشنوارۀ سی و یکم شکل می‌گیرد؛ اگر دیدمان به جشنواره همین باشد و جشنواره به صورت هوشمندانه شبکه‌سازی و جریان‌سازی کند، به هدفی که در نظر داریم دست پیدا می‌کنیم.

عیدی با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک رویکرد بین‌المللی است، افزود: حضور و بروز جشنواره به‌صورت سالیانه باید در اصفهان ثمر نیک را هم به‌دنبال داشته باشد تا ظرفیت‌های بومی اصفهان را در فیلمنامه‌نویسی و به خصوص با موضوع کودک و نوجوان به امر بین‌المللی تبدیل کند و اصفهان به مرکز جریانی در فیلم کودک و نوجوان تبدیل شود چراکه تا کنون این موضوع حتی در کشور هم اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود پس از برگزاری سی و یک دوره جشنواره بین‌المللی فلم‌های کودکان و نوجوانان، ایران پایتخت تولید فیلم کودک و نوجوان شود و تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی فرآیند محور است، به این معنا که جشنواره از حالت نقطه‌ای خارج و تبدیل به یک فرآیند شود.

مدیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: به منظور تبدیل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به یک فرآیند،  نیاز است ظرفیت‌های اصفهان بیش از پیش دیده شود و در صحبت‌هایی که با دبیرخانه جشنواره در تهران نیز در این خصوص انجام دادیم تفاوتی در این زمینه وجود نداشت و فقط بحث بر سر این بود که بتوانیم به سمتی برویم که بیش‌ترین سرمایه اجتماعی را در اصفهان که در بطن و متن جامعه مدنی شکل گرفته برای جشنواره ایجاد کنیم و از طرف دیگر ظرفیت‌هایمان را به گونه‌ای هدفمند به سمت تقویت جشنواره ببریم.

وی اضافه کرد: مضیقه مالی، دیون سال گذشته و اعتبارات تخصیص یافته به امسال به‌گونه‌ برجسته‌ای ما را دچار مشکل کرد، اما شهردار اصفهان تأکید زیادی بر تقویت ظرفیت‌ها و تبدیل جشنواره به فرآیند دارد، هم‌چنین شورای اسلامی شهر اصفهان نیز لوایحی در جهت صنایع خلاق و به‌خصوص توسعه صنعت سینما با رویکرد کودک و نوجوان ارایه کرده‌اند که تسهیل‌گر موضوع است.

عیدی با اشاره به برنامه‌های جانبی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: قاعدتاً هر جشنواره‌ای در جهان برنامه‌های جنبی هم دارد. نگاه ما به جشنواره امسال با توجه به این نکته است که یک هسته و ستون فقرات اصلی دارد و چهارباغ مرکز رویدادها است و بخشی هم به صورت کارگاهی در مکانی دیگر  خواهد بود، اما نظرمان این بوده است که به احترام حقوق فرهنگی شهروندان اصفهانی، زمینه حضور مخاطبان را از مناطق ۱۵ گانه شهری در سینماهای محل اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز فراهم کنیم و به‌نوعی حس جشنواره را به مناطق ۱۵ گانه ببریم.

مشاور شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مورد مکان اکران فیلم‌ها گفت: برنامه‌ها و فیلم‌های کودک حس نوستالژیک دارند و زمینه‌ را برای حضور شهروندان مناطق ۱۵ گانه شهر را در سینماها فراهم کرده‌ایم. حضور شهروندان از مناطق ۱۵ گانه در سینما موجب پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها می‌شود؛  رفتن به سینما آیتم تفریحی بسیار هنجارمند است و باید در سبد اوقات فراغت خانواده‌ها قرار گیرد.

وی در مورد حضور حداکثری کودکان و نوجوانان به عنوان داور و خبرنگار در جشنواره سی و یکم نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: زمانی که برنامه‌ریزی با مردم یا برای مردم می‌شود در حقیقت باعث ایجاد دو رفتار می‌شویم. امسال تصمیم گرفته‌ایم برنامه‌ریزی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان با مردم باشد و زمانی که چنین نگاهی داریم طبیعتاً سطح پوشش ما نسبت به مخاطب کودک و نوجوان که صاحبان و مخاطبان اصلی این جشنواره هستند، رویکرد دیگری به خود می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.