مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی بیش از سه هزار روستا دارد و بسک تنها روستایی است که به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی به ثبت رسیده است.

بسک تنها روستای ثبت ملی شده از ۳ هزار روستا در خراسان رضوی

 ابوالفضل مکرمی فر در مراسم جشن رونمایی از سند ثبت ملی بسک به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی گفت: روستای بسک ویژگی های منحصر به فرد را در کشور دارد به همین دلیل فقط ۶ روستا در کشور به عنوان روستای ملی اعلام شده اند که بسک یکی آن هاست.

وی با اشاره با سابقه تاریخی تولید ابریشم در ایران گفت: در کتاب ایران در زمان ساسانیان در بخش هنر و صنایع دستی اشاره شده که ابریشم دنیا در ایران تولید می شده است.

مکرمی فر افزود: امروز بسک میراث دار تاریخ و هویت ایران است و شعله های هنر و صنایع دستی ابریشم کشی ایران از آسمان بسک تربت حیدریه می تابد.

او با بیان این که امیدواریم این شغل و هویت پایدار بماند و گسترش پیدا کند، تصریح کرد: بیش از ۱۰ قرن است که این روستا با تمام محدودیت ها ابریشم کشی را حفظ کرده اند.

وی یاداور شد: بسک در حد یک استان تاریخ ، فرهنگ، ادب ، هنر، گردشگری هویت را درخود جای داده است.

وی افزود: مقیاس در میراث فرهنگی جغرافیا و جمعیت و وسعت نیست بلکه ملاک ومقیاس ارزیابی  و ارزش های مد نظر ما فرهیختگی تاریخی و فرهنگی، زنان و مردان فرهیخته و فرهنگ دوست است.

مکرمی فر درباره الزامات ثبت جهانی روستای ملی صنایع دستی بسک در رشته ابریشم کشی، اظهار کرد: ای ثبت جهانی این روستا به معماری و بافت روستا خدشه ای وارد نکنید.

مکرمی فر یادآور شد: یکی از مواردی که روستای بسک را متمایز کرده این است که بیش از نیمی از جمعیت روستا در حوزه ابریشم کشی فعالیت داشته که در نتیجه یک اشتغال پایدار در حوزه ابریشم کشی در این روستا ایجاد کرده است.

وی در خصوص کارگاه های ابریشم کشی عنوان کرد: حدود 92 کارگاه ابریشم کشی در این روستا وجود داشته که حدود 90 کیلوگرم ابریشم درهرکدام از  این کارگاه ها  تولید میشود.

عنوان کرد: 70 درصد ابریشم کشور از در روستای بسک و بخش بایگ تامین میشود از این جهت این دو روستا حائز اهمیت ویژه هستند. لذا به همین جهت این روستا در فهرست ثبت  اثار ملی کشور در بخش ابریشم قرار گرفته است.

افزود: برنامه های سازمان حمایت از ابریشم کشی بیش از 95 درصد مردم این روستا در حوزه ابریشم کشی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: بافت روستای بسک  برای توسعه گردشگری احیا میشود و در کنار صنایع دستی اقامتگاه بوم گردی احداث خواهد شد.

گفتنی است : روستای بسک تربت حیدریه تیرماه امسال به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.