وحید مجتهدزاده، قاری و داور بین‌المللی مشهدی که به تلاوت‌های پرشور معروف است، چند سالی است که حال خوشی ندارد و بیماری دیابت حسابی او را از پای انداخته است. او که به گفته خودش در سال ۱۳۴۷ در منطقه طلاب به دنیا آمده است، از سنین کودکی با قرآن آشنا شده و به رسم آن زمان قرآن را در مکتبخانه آموخته است.

مسئولان دغدغه‌ای برای جامعه قرآنی ندارند

اودرسال ۶۶ با شرکت در مسابقات سراسری قرآنکریم دانش‌آموزان به مقام نخست دست پیدا کرد و سال ۷۹ نیز بعد از کسب مقام دومی در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، توانست به مسابقات بین‌المللی مالزی راه یابد که در آنجا نیز مقام سومی این مسابقات را از آن خود کرد. مجتهدزاده ۱۸ بار به عنوان نماینده و سفیر قرآنی ایران در محافل قرآنی کشورهایی همچون ترکمنستان، هندوستان، تانزانیا، زنگبار، مالزی، چین، سوریه و لبنان حضور یافته و با تلاوت‌های خود پیام اسلام را به جویندگان حقیقت مخابره کرده است.

همچنین قاری مجتهدزاده از داوران کشورمان در عرصه مسابقات قرآن نیز به شمار می‌رود و حکم داوری تجوید خود را از سازمان دارالقرآن کریم با بهترین نمره آزمون دریافت کرده است. او یکی از گزینه‌های داوری تجوید در مشهد به شمار می‌رود و سابقه موذن و قرائت قرآن کریم در حرم مطهرامام هشتم را نیز دارد، اما چند سالی است که بیماری، زمستانی را برای فعالیت‌های قرآنی او رقم زده است و در حال حاضر غول دیابت ۹۰ درصد از بینایی، ۷۳ درصد از قلب و ۹۲ درصد از کلیه‌اش را از کار انداخته است و این قاری توانمند که روزگاری همه کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام می‌داد، امروز تنها در گوشه‌ای از خانه در بستر بیماریش به سر می‌برد و مجبور به استراحت دائم است، به این بهانه به عیادت این قاری قرآن رفتیم تا از وضعیت بیماری او جویا شویم.

این قاری بینالمللی قرآن در مصاحبه با قدس گفت: با لطف خدا و دعای خیر مردم همچنان زنده هستم.

او در ادامه افزود: روزی ۳۵ تا ۴۰ عدد قرص و کپسول مصرف می‌کنم و گاهی اوقات قند من تا ۷۰۰ نیز می‌رسد و در وضعیت بسیار وخیمی از لحاظ جسمی و روحی و همچنین معیشت قرار دارم که از شما می‌خواهم به گوش مسئولان برسانید، زیرا ما جامعه قرآنی هیچ چتر حمایتی نداریم.

مجتهدزاده اظهار داشت: ماهیانه مبلغ یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان کار افتادگی از تأمین اجتماعی می‌گیرم که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان آن را فقط هزینه درمان می‌کنم و تاکنون متولیان امر هیچ گونه پیگیری درباره وضعیت من انجام نداده‌اند و از سال ۹۱ که زمینگیر شده‌ام مسئولان زیادی به دیدار من آمده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدام نتیجه بخشی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است. گاهی اوقات یک سال تمام به دلیل دردشدید، شبانه روز بیدار بوده‌ام و طبق تحقیق هایی که دوستان انجام داده‌اند فقط کشور اسپانیا می‌تواند با انجام عمل‌های پزشکی درصدی از وضعیت بینایی را برگرداند که هزینه آن بیش از یکصد میلیون تومان است.

این داور بینالمللی قران کریم با بیان اینکه مسئولان دغدغه‌ای برای جامعه قرآنی ندارند، تصریح کرد: مسئولان دولتی اعلام می‌کنند که ردیف بودجه‌ای در این زمینه وجهت مساعدت هزینه‌های درمانی پزشکی شما نداریم که جای تأسف دارد؛ از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عنوان متولی اصلی امور مربوط به قاریان در سال ۹۴ مستمری را تحت عنوان کمک درمان به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان با هدف پوشش هزینه‌های درمانی به ما کمک می‌کرد که آن مستمری هم از اواخر سال ۹۶ به بعد کلاً قطع گردید و اعلام کرده‌اند که ردیف بودجه‌ای با این عنوان دیگر وجود ندارد؛ همچنین علی رغم وعدههایی که مسئولان وقت ارشاد و اوقاف و شورای شهر مشهد در سال ۹۱ برای تحویل یک واحد مسکونی ارائه دادند، اما پس از پیگیری‌های متوالی و گذشت چند سال به صورت تحقیر آمیز در سال ۹۵یک واحد مسکونی را در منطقه دلاوران تحویل دادند که با انجام هزینه‌های زیاد توانستم شرایط زندگی را در این منزل ایجاد کنم، هرچند تاکنون مدرک و یا سندی بابت این منزل که به اسم بنده باشد به من هنوز ارائه نداده‌اند.

مجتهد زاده که دل پر دردی دارد، ادامه می‌دهد: اگر دوباره نیز متولد شوم همین مسیر قرآنی را انتخاب خواهم کرد زیرا اینکه الان دارای دو فرزند و همسری مهربان هستم، همه از برکات قرآن کریم در زندگیم می‌باشد.

وی با بیان این نکته که نهادهای متولی مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و اوقاف ردیف بودجه‌ای برای اعطای مستمری یا وام برای حل معضلات و مشکلات قاریان ندارند و متأسفانه این یک ضعف قانون در این زمینه را نشان می‌دهد، افزود: یک درخواست نیز به شهرداری مشهد جهت مساعدت هزینه‌های درمانی ارسال کرده‌ام که هنوز هیچ پاسخی ارائه نشده است و از شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی تقاضا دارم همان طور که برای برخی عرصه‌ها نظیر ورزش و هنر هزینه می‌کنند به جامعه قرآنی نیز توجه نمایند، زیرا ما نیز در زمانی که در وضعیت سلامت قرار داشتیم شاگردان و جوانان زیادی را در مشهد و حتی کشور در عرصه قرآن و توجه به علوم قرانی تربیت کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.