سرور هادیان: وارد که می‌شوم نمازمغرب وعشا تمام می‌شود. نمازگزاران زیادی منتظر نشسته‌اند. همه از ازدواج دختر و پسری که محل شروع زندگی مشترک‌ شان را مسجد انتخاب کرده‌اند، می‌گویند.می دانم با مراسم ازدواج متفاوتی روبه‌رو خواهم بود.

ازدواج سخت نیست، ما آن را سخت کرده‌ایم

یا علی گفتیم وعشق آغاز شد

صدای خوش مداحی می‌خواند: عقد زهرا و علی در آسمان‌ها بسته شد / سرنوشت عشق بر زلف آن‌ها بسته شد

 به طبقه همکف مسجد می‌روم. سفره عقد ساده‌ای پشت پرده انداخته شده است و عروس با لباسی ساده و تعدادی از خانم‌های خانواده نشسته‌اند.

سادگی باطنی و کلامی

خبری از گل‌های چند میلیونی و تزئینات مدرن نیست.کنارعروس که می‌نشینم، سادگی کلامش علت این ازدواج متفاوت را برایم مشخص می‌کند.«مرجان علی جانی »19 ساله و دیپلم مدیریت خانواده است و از شروع این ازدواج به خبرنگار ما می‌گوید: مادر همسرم با مادرم در ماه مبارک رمضان در حرم آشنا شدند و درباره اینکه می‌خواهند فرزندشان را داماد کنند صحبت می‌کردند وهمین آشنایی سبب خواستگاری از من شد.

او توضیح می‌دهد: هر دوی ما در خانواده‌ای ساده زندگی می‌کنیم و قرارمان ازدواج آسان بود.

مهریه 14 سکه‌ای

او ادامه می‌دهد: ملاک انتخابم سلامت اخلاقی و پاک بودن همسرم بود، خانه و ماشین اولویت من نبود، آن‌ها را خدا بعد می‌دهد، همسرم شاگرد آرایشگاه است.

او تأکید می‌کند: ما سر مهریه و وسایل و مراسم مشکلی نداشتیم. 14 سکه مهریه من است و قرار شد هرچه در توان دو طرف باشد، جهیزیه و وسایل را فراهم کنیم و هنگامی که شرایط گرفتن خانه مهیا شد، یک جشن کوچک و مختصر بگیریم و زندگی مان را با آرامش شروع کنیم.

حالا ادامه می‌دهد: پیشنهاد کردیم که  خطبه عقد و مراسم را در مسجد برگزار کنیم که همه موافق بودند.

عاقبت بخیری؛ دعای مادر

مادر عروس که 48 ساله است هم می‌گوید: مرجان تک دختر من است و دو پسر در آستانه ازدواج هم دارم و امیدوارم عروس‌هایی با ویژگی‌های خوب برای پسرهایم نصیبم شود و با ازدواجی ساده و آسان زندگی مشترک شان را آغاز کنند و خوشبخت شوند.همه مادرها آرزوی عاقبت بخیری و خوشبخت شدن بچه هایشان را دارند.

ازدواج در «مسجد»

منیژه ابراهیمی می‌گوید: مسائل‌ دنیوی زودگذر است، آن چه می‌ماند رضای خدا و آخرت ماست. خیلی اتفاقی بحث ازدواج بچه‌ها در مسجد مطرح شد که به اعتقاد من گویا خداوند این گونه می‌خواست و همه چیز مهیا شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.

در تمام این مدت برنامه‌های متنوع و شادی که برای این ازدواج تدارک دیده شده بود، در مسجد برگزار می‌شود.

شربتی به شیرینی بهترین پذیرایی ها

حالا با شربتی شروع این آغاز به کام میهمان‌ها شیرین می‌شود.

ازدواجی نمادین برای جوان‌ها

عروس خانم چادر سفیدش را بر سر می‌کند و داماد 24 ساله کنار عروس می‌نشیند، حالا از«مسعود چناق لو» که دیپلم معماری است، می‌پرسم، ملاک این انتخاب و ازدواج چه بود؟ دلم می‌خواست ازدواجی ساده و شروعی با حس خوب و آرامش داشته باشم».

داماد تأکید می‌کند: ازدواج ما حالت نمادین دارد و می‌خواستم به سایر جوان‌ها بگویم ازدواج سخت نیست ما آن را سخت گرفته‌ایم.

 خطبه عقد با 14 سکه مهریه به نیت 14 معصوم خوانده می‌شود.

«بله» و آرزوی خوشبختی نمازگزاران

صلواتی برای این پیوند توسط خانواده‌ها و همه نمازگزاران فضا را زیباترمی کند. ساعت 22 است و عروس بله را که می‌گوید همه نمازگزاران و خانواده‌ها برای خوشبختی این پسر و دختر با دست زدن‌ها، آرزوی شادمانی، خوشبختی و عاقبت بخیری شان را اعلام می‌کنند.

 این ازدواج ارزش دارد

حجت الاسلام سیدی نسب درباره مراسم ازدواج می‌گوید: در شرایط فعلی انجام این مراسم در مسجد اتفاق بسیار زیبایی است، زیرا جوانانی هنوز هستند که می‌توانند الگو باشند و پیوند آسمانی شان را در مسجد برگزار کنند.وی می‌افزاید: امروز باتوجه به هجمه‌های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی و فضای مجازی، ازدواج این جوانان را باید ارزش دانست. وی در ادامه خاطرنشان ساخت: همه متدینان باید برای ازدواج جوانان قدم بردارند تا این مسیر آسان شود.

سنت ازدواج در مسجد

وی درباره مراسم ازدواج در مسجد نیز تصریح کرد: شاید بسیاری با این موضوع بیگانه باشند اما این کار، سنتی است که از زمان پیامبراکرم(ص) شکل گرفته است.

حجت الاسلام سیدی نسب خاطرنشان ساخت: عقد در مکان مقدسی چون مسجد بسیار باارزش است و همانند جاری شدن عقد در حرم آقا امام رضا(ع) است؛ از این رو باید در جهت ترویج برگزاری این گونه مراسم‌ها در مساجد گام برداریم.

تولدی معنوی

وی با اعلام این نکته که ازدواج بعد از تولد هر انسانی دومین تولد او محسوب می‌شود، اظهار می‌دارد: چقدر خوب است این تولد با معنویت آغاز شود.

شروع با گناه، پایان با طلاق

حجت الاسلام سیدی نسب اظهار می‌دارد: متأسفانه‌ در شرایط کنونی گاهی در بین برخی متدینان هم شاهد مجالس ازدواجی هستیم که به گناه آلوده می‌شود.

وی تأکید می‌کند: زندگی که با گناه آغاز شود، نتیجه‌اش افزایش آمار طلاق است.

یک پایان خوب

ساعت 11 شب است و همه با حسی متفاوت از ازدواج هایی که تاکنون همه ما در مراسم‌های مختلف تجربه‌اش را داریم، مسجد را ترک می‌کنیم. به خانه هایمان برمی گردیم اما آرزوی همه درعاقبت بخیری و خوشبخت بودن این آغاز ساده و متفاوت همراه این دختر و پسر جوان تا ابد جاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.