علی محمدزاده: سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال خراسان رضوی از چشمپوشی دستگاه‌های متولی از تصرف و خیابان کشی و آسفالت بستر کال سیاسک بشدت انتقاد کرد.

فاجعه در «کال سیاسک» نتیجه بی توجهی متولیان

•       فاجعه در حریم سیاسک

قاضی بخشی محبی گفت:پس از آزاد سازی بخشی از اراضی حریم کال سیاسک بازدیدهای دقیق تری از منطقه صورت گرفت که متأسفانه‌ مشاهدات انجام شده بیانگر عمق فاجعه در این محدوده داشت.

وی اظهارداشت:اصلی‌ترین چالش این منطقه نبود تصفیه خانه فاضلاب است ونکته تعجب آور این است که متولیان مسکن مهر و حتی دستگاه‌های ناظر به این موضوع هیچ توجهی نداشتند و پیش از آنکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح مسکن مهر شهرک مهرگان را فراهم نمایند، شهرک را ساخته‌اند واکنون فاضلاب این شهرک از چند محله دیگر می‌گذرد و از طریق کال سیاسک در نهایت به کشف رود می‌ریزد که فاجعه‌ای زیست محیطی است.

وی تصریح کرد: پساب آلوده شهرک مهرگان و قرقی در طول مسیر علاوه بر آلودگی خاک در آینده نه چندان دور به لایه‌های زیرین هم سرایت خواهد کرد وسفره‌های زیرزمینی آب این محدوده هم آلوده خواهد شد، هرچند آب وفاضلاب اعلام کرده قرارداد ساخت تصفیه خانه در این منطقه در مراحل پایانی است، اما چرا در این سال‌ها نسبت به انتقال ایمن‌تر فاضلاب اقدام نکرده‌اند، جای سؤال‌ دارد.

بخشی محبی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این منطقه تصرف حریم و حتی بستر کال می‌باشد، به طوری که هم اکنون 231 واحد مسکونی و140 واحد کارگاهی در حریم و بستر کال سیاسک وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر روی خاک دست ریز بدون استحکام لازم بنا شده‌اند که با کوچک‌ترین زلزله‌ای فرو خواهند ریخت یا با اندک سیلی شسته خواهند شد و فجایع انسانی به دنبال دارد.

سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال استان در این بخش نیز با انتقاد از متولیان نظارت و حفاظت از حریم وبستر رودخانه‌ها گفت:هرچند آب منطقه‌ای مدعی است اخطارهای لازم را به این افراد داده، ولی آنچه مسلم است اخطارها پیشگیری لازم را نداشته‌اند و باید اقدام جدی تری صورت می‌گرفته است و از سوی دیگر دهیار وبخشدار و در نهایت فرمانداری باید به محض مشاهده تخلفات موضوع را گزارش و پیگیری می‌کردند، که تا به این مرحله نمی‌رسید.

او افزود: متأسفانه‌ نه تنها در بخش‌های زیادی از منطقه حریم و بستر تصرف شده که در اقدامی عجیب و تأسف‌ باردر محدوده بخش مسکونی منطقه کال را به معبر اختصاص داده‌اند و آسفالت کرده‌اند و دیگر از کال سیاسک خبری نیست.

•       یک گلایه از محیط زیست

معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادستان مشهد گلایه‌ای هم از سازمان حفاظت از محیط زیست داشت و اظهارداشت: این سازمان متولی اصلی مقابله با هرگونه تعرضاتی به محیط زیست است و باید به محض اطلاع از تخلفات صورت گرفته در منطقه که آسیب‌های زیست محیطی جبران ناپذیری به دنبال خواهند داشت، موضوع را پیگیری و از ادامه این روند از طریق مراجع قضایی جلوگیری می‌کرد.

به گفته بخشی محبی شرکت آب وفاضلاب روستایی هم نسبت به دفع غیر اصولی فاضلاب و پساب منطقه که منابع آبی روستاییان را تهدید می‌کند، باید واکنش نشان می‌داده که چنین اقدامی صورت نگرفته است.

•       تصمیم جدی دستگاه قضا برای آزاد سازی حریم و کال سیاسک

وی با اشاره به تصمیم جدی دستگاه قضایی برای آزاد سازی حریم وبستر کال سیاسک گفت:برای انجام این کار به دنبال بررسی روش‌های مختلف هستیم تا کمترین ضرر به افرادی برسد که قرار است خانه هایشان تخریب شود که یکی از این راه‌ها در اولویت قرار دادن این افراد برای دریافت واحدهای مسکن مهر شهرک مهرگان است که بزودی جزییات آن هم مشخص خواهد شد.

او همچنین از طرح‌های آینده کال سیاسک هم گفت که ایجاد مسیر دوچرخه سواری وایجاد فضای سبز برای استفاده شهروندان از آن جمله است. بخشی محبی به معضلات کال زرکش هم اشاره‌ای کوتاه داشت و گفت: بزودی طرح‌های آزاد سازی حریم این کال وسالم سازی محیط در این محدوده هم اجرا خواهد شد.

•       دستور ویژه معاون دادستان برای عید قربان

معاون دادستان مشهد در امور پیشگیری از وقوع جرم گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده محل‌های خاص فروش وذبح دام در شهر ایجاد خواهد شد.

محمد بخشی محبی افزود:در آخرین جلسه کمیسیون سلامت وامنیت غذایی مشهد راهکارهای مقابله با تهدیدهای سلامت عمومی جامعه در روز عید قربان بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.

وی اظهارداشت: با توجه به خطرات جدی ذبح غیر بهداشتی دام، از جمله خطر ابتلا به بیماری مرگ بار تب کریمه کنگو، مقرر شد تا مراکز ویژه‌ای با همکاری شهرداری و دامپزشکی ایجاد شود و عرضه و ذبح دام با کمترین تهدیدی صورت بگیرد.

او ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد تا به عرضه کنندگان دام درخارج از محل‌های پیش بینی شده اخطار داده شود که یا در مراکز یاد شده اقدام به فروش دام نمایند یا نسبت به جمع آوری و انتقال دام آن‌ها به کشتارگاه اقدام خواهد شد.

معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم گفت: تجربه چند سال اخیر و ایجاد مراکز خاص در عید قربان که تنها در مشهد اجرایی شده، ثمر بخش بوده واز بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری نموده است و امیدواریم در سال جاری نیز با همکاری شهروندان ازبروز هرگونه خطرات احتمالی برای شهروندان جلوگیری نماییم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.