قدس انلاین : مشاور و جانشین مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: پسآب وابسته به منابع زیرزمینی و حاصل از تصفیه فاضلاب است، به عبارت دیگر پساب نیز هم ارزش آب است و باید در نحوه مصرف آن دقت نظر داشت.

پسآب حاصل از منابع زیرزمینی همیشگی نیست
علیرضا طاهری ، با تاکید بر محدودیت آب‌های زیر زمینی و پسآب عنوان کرد: در بسیاری از مواقع به درستی گفته می‌شود که پسآب به واحدهای صنعتی و فضای سبز اختصاص یابد درحالی که باید درنظر گرفت که پسآب بدست آماده از منابع آبی زیر زمینی است، از این جهت اگر منابع آب زیر زمینی تمام شود پسآب هم تمام خواهد شد.
وی افزود: در دشت‌هایی مانند دشت مشهد باید بیشترین صرفه‌جویی اعمال شود و با توجه به اینکه آب در بخش کشاورزی با تبخیر و تعرق وارد اتمسفر می‌شود در نتیجه منابع آبی زیرزمینی خود را از دست می‌دهیم و اگر منابع آب زیر زمینی را از دست دهیم نه آبی خواهیم داشت و نه پسآبی که استفاده شود.
مشاور و جانشین مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه گرم و خشک واقع شده است، عنوان کرد: عمده مصرف منابع آبی کشور ما و سایر کشورهایی که در مناطق گرم و خشک واقع شده‌اند از منابع آب زیر زمینی است. به طور مثال در زمان قبل از احداث سد دوستی حدود 80 الی 85 درصد مصارف آب در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و شرب وابسته به منابع آب زیر زمینی بوده است. از این جهت می‌توان دریافت که منابع آب زیرزمینی بسیار مهم هستند.
طاهری با اشاره به اینکه ناقوس اتمام آب‌های زیر زمینی در بسیاری از دشت‌های استان بر اثر اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی به صدا درآمده است، خاطر نشان کرد: آب شربی که در منازل استفاده می‌شود از طریق چاه جذبی یا سیستم فاضلاب به تصفیه خانه‌های شهرها می‌رسد که پس از تصفیه تبدیل به پسآب می‌شود که در نهایت پسآب دوباره در سیستم قرار می‌گیرد.
مشاور و جانشین مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی حدود 86 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، عنوان کرد: در کشور این مقدار حدود 90 درصد است. همچنین می‌توان گفت در بخش صنعت و شرب آب چندانی هدر نمی‌رود فقط آب به اصطلاح کثیف می‌شود و بایستی تمهیداتی برای جلوگیری از آلودگی اندیشه کرد. 
وی با اشاره به اینکه تراز منابع آبی زیر زمینی در دشت مشهد سالیانه حدود 1 متر افت می‌کند، عنوان کرد: هر ساله در دشت مشهد تراز آب زیرزمینی به واسطه برداشت از این منابع یک متر نشست می‌کند، به طوری که هم‌اکنون عمق دسترسی به آب در غرب مشهد به بیش از 150 متر رسیده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.