۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 615271

قدس آنلاین - وحید اکرمی: چند روزی است که قیمت لبنیات بویژه شیر، با سرعت رو به افزایش است. شاید شیر قصد دارد با سرعتی بیشتر از یوزپلنگ ایرانی از دسترس ما خارج شود.

شیر ریخته روی هوا

مدتها بود که قیمت شیر کیلویی(غیر پاستوریزه) و پاکتی در حوالی نرخ ۱۵۰۰ تومان آرام گرفته بود. بدون هیچگونه تکان و تلاطم اضافه. تغییر فصول سال و سردی و گرمی هوا هم در قیمت آن تغییری ایجاد نمی کرد. تبدیل شده بود به شیری بسیار آرام و جذاب برای مشتری و فروشنده و تولید کننده. اما در هفته های گذشته و ظاهرا در پی نوسانات ارزی اخیر به یکباره قیمت شیر ریخته(غیر پاستوریزه) و پاکتی به سرعت زیاد در حال گران شدن است. طبیعی است که این افزایش قیمت به دیگر محصولات لبنی هم سرایت کرده و شاهد گرانی کره، پنیر، ماست، خامه و ... هستیم.  
معلوم نیست قیمت این شیر عصبانی در کدام منزل آرام خواهد گرفت و به ثبات خواهد رسید؟ آیا اصلا قرار است این اتفاق بیافتد یا باید با تغییر نرخ لحظه ای لبنیات و بخصوص شیر کنار بیاییم. آیا واقعا کاری از مسئولان مربوطه ساخته نیست؟ نمی دانم که صعود قیمت در حوزه لبنیات مطابق نظر مسئولان محترم و ذی ربط صورت می گیرد یا آنچنان افسار بریده که از آنها هم کاری جز افسوس خوردن و لب گزیدن بر نمی آید.
تازه باید به این نکته هم اشاره کرد که اکنون در فصل تابستان هستیم. در این فصل بدلیل گرمی هوا، تولید شیر بیشتر و تقاضا برای خرید و مصرف آن کمتر است. حال تا چند ماه دیگر که این رویه برعکس می شود چه اتفاقی برای قیمت شیر خواهد افتاد؟ آیا مسئولانی که اکنون در حال مشاهده افزایش نرخ قیمت هستند در ماه های آینده توانایی، کنترل قیمت را خواهند داشت؟ یا اینکه حضور شیر که شائبه رقیق شدنش هم وجود دارد آنقدر کمرنگ خواهد شد که دیگر به راحتی در هر خانه ای دیده نشود.
این موضوع را اکنون بیان کردیم تا چند ماه دیگر و با فرارسیدن فصول سرد سال و کاهش تولید شیر و افزایش مصرف و افزایش احتمالی و سرسام آور قیمتها، مسئولان نگویند که خبر نداشتیم و پیش بینی نمی کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.