قدس انلاین : موج گرانی‌ها در خراسان‌رضوی همچنان ادامه دارد و در این میان اظهارنظر برخی مسئولان در مورد دلایل این مسئله نیز جالب است.

وقتی «مردم» مقصر گرانی‌ها شناخته می‌شوند

این روزها هر جایی که بحث می‌شود نخستین چیزی که در مورد آن صحبت به میان می‌­آید مسئله گرانی و موضوعات مربوط به این حوزه است. باید گفت که این گرانی اجناس همه اقشار را درگیر خود کرده؛ از بنکداران و مغازه‌داران گرفته تا مصرف‌کنندگان همگی در این حوزه گلایه‌مند هستند که برخی از آن‌ها گلایه‌هایشان به حق است.

در حالی که در بسیاری از اقلام اصلی خانوار افزایش قیمت داشته‌ایم؛ زندگی برای مردم سخت و سخت‌تر شده و شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته مسئولان این حوزه اعتقاد دارند که وضعیت به آن وخامتی که در مورد آن صحبت می‌شود؛ نیست.

قیمت لبنیات روز به روز بالا می‌رود

آ. ک. یکی از خوار و بار فروشان در مشهدمقدس است و می‌گوید: فروش لبنیات ما از زمانی که گرانی‌ها شروع شد تاکنون به نصف رسیده؛ به‌عنوان مثال اگر قبلا ۳۰ پاکت شیر در روز خریداری می‌کردیم و تعداد بسیار محدودی از آن‌ها مرجوع می‌شد حالا قطعا نیمی از آن مرجوع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته که قیمت در این میان تأثیر بسیار زیادی دارد؛ وقتی که یک محصول ساده مانند ماست در هفته سه بار تغییر قیمت می‌دهد اصلا تعجبی نیست که مردم آن را خریداری نکنند. این مسئله در مورد سایر گروه‌های کالایی نیز رخ داده؛ به عنوان مثال آب معدنی نیز افزایش قیمت داشته و این در حالی است که مردم در تابستان نیاز بیشتری به این کالا دارند.

"پوشک بچه" ۷۵ هزار تومان

محمد ر. یکی از بازاریاب‌های محصولات سلولزی است و گلایه‌مند از وضعیت بازار که می‌گوید: سابق بر این وضعیت از حالا بسیار بهتر بود؛ در نظر بگیرید که هم اکنون یک بسته پوشک ۴۰ عددی ۷۵ هزار تومان قیمت دارد که حدودا برای یک هفته یک کودک کافی است. این قیمت برای مصرف کننده بسیار بالاست و تعداد زیادی از مردم نمی‌توانند آن را تأمین کنند؛ همین اتفاق در مورد سایر کالاهای گروه‌های سلولزی نیز وجود دارد.

این شهروند مشهدی تأکید می‌کند: هم اکنون فروش محصولات ما در مشهد به قدری پایین آمده که شرکت ما برای تقویت این بخش جوایزی را در نظر گرفته است.

میوه ریز فروش ندارد

ف. م. یکی از میوه فروش‌های مشهدی است که با اشاره به وضعیت نابه‌سامان بازار می‌گوید: هم اکنون قیمت میوه‌ها به قدری بالا رفته که هر کدام از بارها چند روز طول می‌کشد تا فروش رود و برای همین ما اصلا میوه ریز نمی‌توانیم بیاوریم.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای فصل چند باری میوه‌هایی مانند انبه و موز را آوردیم اما آنها هم فروش نرفت و بخش زیادی را دور ریختیم و به همین علت دیگر نمی‌آوریم.

این فروشنده مشهدی خاطرنشان می‌کند: شما در داخل شهر بگردید و از میوه فروشی‌ها بخواهید یک هندوانه به شرط چاقو به شما بفروشند؛ بعد می‌بینید هیچ کدام از آنها قبول نمی‌کنند؛ چرا که آن قدر بهای این محصول بالا رفته که فروش به شرط چاقو به هیچ عنوان توجیه ندارد.

گرانی بیشتر در تولید است تا توزیع

علی باخرد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به التهاباتی که در بازار وجود دارد، می‌گوید: این گرانی‌ها هم در بخش توزیع و هم بخش تولید اتفاق می‌افتد اما در بخش تولید بیشتر است چراکه قیمت‌های تمام شده تولیدکنندگان بالاتر رفته است.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در مورد گوشت قرمز قیمت گوسفند افزایش پیدا کرده اما به هر حال در شبکه توزیع نیز از همین اتفاقات رخ می‌دهد که ما تمام تلاش خود را داریم که با آن مبارزه کنیم.

­وابستگی قیمت میوه‌ها به دلار

حیدر ساکن رئیس اتحادیه بارفروشان مشهدمقدس نیز با اشاره به برخی از گرانی‌­هایی که در میوه و تره‌بار به وجود آمده است می‌گوید: برخی از میوه‌ها به واردات بستگی دارند مانند موز و انبه و وقتی که به آنها ارز مسافرتی تعلق پیدا نکند طبیعی است که قیمت آنها بالا برود.

وی ادامه می‌دهد: البته کمبود تولید و مشکلات حمل و نقلی نیز در افزایش قیمت میوه و تره‌بار تأثیرگذار بوده است.

گرانی در اثر جو روانی

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس نیز در این زمینه در گفت‌وگویی با تسنیم اظهار کرده است: هم اکنون وضعیت در حوزه تنظیم بازار به هیچ عنوان نگران کننده نبوده و نیازی نیست که مردم به ذخیره کالاهای اساسی خود بپردازند.

وی ادامه داده است: باید این را در نظر داشت افزایش تقاضای مردم به جوی که سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود بیشتر دامن می‌زند.

این مقام مسئول در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرده است که اقدامات تنظیم بازار با استفاده از ذخایر راهبردی که در این حوزه وجود دارد توانسته قیمت مرغ در مشهد را تا سقفی زیر ۱۰ هزار تومان نگاه دارد و این در حالی است که قیمت همین کالا در تهران حدود ۱۱ هزار تومان است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم علیرغم تماس‌های مکرر موفق نشد با مدیریت تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت‌وگو داشته باشد اما قدر مسلم این است که اگر طبق گفته رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس تا زمان انجام این مصاحبه اقدامات تنظیم بازار پاسخ‌دهی داشته‌اند اما هم اکنون به این صورت نیست و قیمت کالاهای مصرفی به صورت روزانه بالا می‌رود.

به غیر از کالاهایی که در بالا ذکر شد کالاهای دیگر مانند روغن، گروه شوینده‌ها و سایر محصولاتی از این دست نیز افزایش قیمت داشته‌اند که مردم را مضطرب کرده و با این وجود اگر اصرار مسئولان بر این است که اقدامات در دستور کار در حال اجرایی شدن هستند باید در مورد آن به بحث و گفت‌وگوی جدی پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.