نوام چامسکی در مصاحبه‌ای ضمن اذعان به بدعهدی آمریکا در برجام گفت این موضوع به تنش‌ها در منطقه دامن زده است.

چامسکی: حتی جامعه اطلاعاتی آمریکا هم تایید کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی مرکز رسانه‌ای اینترنشنال میدل ایست با انتشار متن مصاحبه نوام چامسکی، مورخ و زبان شناس آمریکایی به نقل از وی نوشت حمایت از اسرائیل در آمریکا رو به افول است و اینکه خروج آمریکا از برجام به تنش ها در منطقه دامن زده است.

به موجب این گزارش، چامسکی گفت هدف راهبردی دولت آمریکا در وهله نخست این است که پایه های ائتلاف در حال توسعه اسرائیل و کشورهای عرب را برای مقابله با دشمن مشترک یعنی ایران - که هژمونی آمریکا را در منطقه به خطر انداخته و آزادی عمل اسرائیل را در توسل به خشونت با تهدید مواجه ساخته است - تقویت کند.

چامسکی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته ای و واکنش ایران مبنی بر احتمال بازگشت به فعالیت غنی سازی اورانیوم و متعاقب آن حملات پی در پی اسرائیل به سوریه و تاثیر این تحولات بر تنش های منطقه‌ای گفت: ایران بدون تردید مانند هر قدرت دیگر در صدد است تا دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.  ایران از بشار اسد و حزب‌الله حمایت می‌کند. طبیعی است که این اقدامات خوشایند آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیست زیرا استیلای منطقه ای آنها را در معرض تهدید قرار داده است.

چامسکی افزود: حتی جامعه اطلاعاتی آمریکا تایید کرده است که ایران به رغم تخلفات آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است. ولی خروج آمریکا از توافق هسته ای به تنش‌ها در منطقه دامن زده است. واکنش ایران هنوز مشخص نیست ولی اگر ایرانی ها بخواهند فعالیت غنی سازی اورانیوم خود را از سر بگیرند، شاید اسرائیل و آمریکا آن را بهانه ای برای حمله نظامی قرار دهند و پیامدهای این اقدامات ممکن است ترسناک باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.