۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 615310

سینمایی که تا همان شب آتش سوزی فاجعه بار ۷۰۰ نفر ظرفیت داشت در طول زمان تغییر کاربری داد و به مرور زمان تبدیل به مرکز خرید شد. البته در همان زمان هم «پاساژ رکس» وجود داشت اما سینما به طور کلی از مجموعه «رکس» خارج شد.

سینما رکس آبادان تبدیل به مرکز خرید شد

به گزارش قدس آنلاین،۴۰ سال از این فاجعه گذشته است و حالا اثری از سینما رکس آبادان نیست.

مرداد در خوزستان شهرت دارد به ماه خرماپزان، گرما بعضی روزها از ۵۰ درجه هم می‌گذرد و در اصطلاح می‌گویند «جهنم شده هوا، جهنم!» اما آخرهای مرداد، یعنی درست ساعت ۹شب ۲۸ مرداد برای مردم خوزستان به‌خصوص آبادانی‎ها که برای گریز از گرما این وقت را به خیابان و پارک و سینما می‌روند، معنای دیگری هم دارد که نزدیک به همان اصطلاح جهنم ‌شدن آسمان و زمین است؛ جهنم سینما، فیلم گوزن‌ها، سوختن ۷۲۸نفر در سینمای ۹۰۰ نفره رکس، جان‌باختن ۳۷۷نفر از شهروندانی که در ساعت‌های پایانی شب وقتی که داشتند فیلمی از مسعود کیمیایی را که گفته می‌شد علیه شاه ساخته شده، تماشا می‌کردند. از این فاجعه به عنوان یکی از سیاه ترین شب های تاریخ یاد می شود. سوختن را اصلا تصور کرده اید؟ سوختنی که دردناک ترین مرگ دنیاست. سوختنی که حتی تصورش هم دهشتناک است. ۴۰ سال گذشت و زخم ها خوب نشد. از زخم ها زیاد گفتیم، از زخم هایی که بر تن ایران خورد. اما اینجا می خواهیم یک موضوع دیگر را مورد بحث قرار بدهیم. موجودیت فیزیکی سینما رکس چه شد؟

پس از ۴۰ سال چنین سینمایی دیگر وجود ندارد، آبادان الان فقط سینما نفت را دارد. سینما رکس پس از ۴۰ سال از حادثه آتشبار کم کم تبدیل به مخروبه ای شد، مخروبه ای که در طول جنگ تحمیلی باز هم زخم خورد و در طول تاریخ باز هم دچار آتش سوزی شد. حریق پشت حریق، زخم پشت زخم. زخم سینما رکس آبادان برای همیشه در تاریخ ماند. اما ساختار فیزیکی این سینما خیر.

سینمایی که تا همان شب آتش سوزی فاجعه بار ۷۰۰ نفر ظرفیت داشت در طول زمان تغییر کاربری داد و به مرور زمان تبدیل به مرکز خرید شد. البته در همان زمان هم «پاساژ رکس» وجود داشت اما سینما به طور کلی از مجموعه «رکس» خارج شد. مرکز خرید البته هنوز کامل نشده است. تغییر کاربری سینما رکس با ایجاد ساندویچ فروشی و اغذیه ای در اطراف مخروبه شکل گرفت و تا امروز ادامه دارد.

در زمان وقوع حادثه کسبه هایی همانند شیرینی فروشی، لوازم موسیقی، کیف و کفش، لوسترفروشی، روزنامه‌فروشی، جوراب فروشی و چند نوع کسبه دیگر در محل فاجعه حضور داشتند. بسیاری از آنها دیگر هرگز آنجا کاسبی نکردند. اما برخی از آنها تغییر مکان دادند و پس از گذشت ۴۰ سال هنوز در صنف خود مشغول به کارند. همانند همان شیرینی فروشی. یا همان کفش فروشی. ولی همان طور که ذکر شد اکثرشان دیگر پس از فاجعه رکس کاسبی نکردند. آن زخم عمیق، آن آتش سوزی وحشتناک و آن شب شوم برای همیشه باعث شد رونق بسیاری از سکه بیفتد. شب آتش بار بسیاری از چیزها را با خود سوزاند. مرکز خریدی که در راه است اما برنامه مشخصی ندارد. به کندی پیش می رود. مرکز خریدی که شکل خواهد گرفت نام رکس را هم نخواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.