قدس انلاین : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: سال گذشته 17 بنا در راستای بازآفرینی بافت تاریخی شهری احیا شده است.

احیای17 بنای شهری در سال گذشته/از برج و بارو تا باغ ایرانی در توس
 
ابوالفضل مکرمی‌فر ، در پاسخ به سوالی در خصوص احیای بافت‌های تاریخی روستایی اظهار کرد: 19 بافت روستایی برای احیا وجود دارد که طبق مصوبه‌ای مطالعات 3 روستا در سال 97 برای احیا انجام شده و بافت‌های تاریخی این روستاها ثبت خواهد شد، درگذشته عناصر ثبت ملی می‌شد اما امروزه تلاش ما ثبت ملی کل بافت تاریخی است یعنی تمام بافت‌های تاریخی برای جلوگیری از تعارضات طرح‌های مختلف ثبت ملی می‌شود و بعد از آن به بررسی عمیق‌تر عناصر بافت تاریخی می‌پردازیم. 
مکرمی‌فر عنوان کرد: طبق جلسه‌ای با ریاست دانشگاه فردوسی، تفاهم‌نامه‌ای در جهت بازآفرینی بافت‌های شهری و روستایی منعقد کرده‌ایم و یکی از تکالیفی که در استانداری برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شده احیای بافت‌های تاریخی شهری برای حفظ و بهبود هویت شهری است زیرا در بافت‌های تاریخی شهری، عناصری وجود دارد که پنهان هستند و تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است. 
اپلیکیشن‌ها به کمک گردشگران آمده‌اند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در خصوص مشکل فهم زبان فارسی برای گردشگران خارجی بیان کرد: یک اپلیکیشن دو زبانه از سوی سایت «اقامت 24» برای گردشگران خارجی تشکیل شده و اکنون مورد بهره‌‎برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: «انجمن پارسه» نیز یک اپلیکیشن 7 زبانه تشکیل داده که تاکنون حدود سه زبان انگلیسی، عربی و اردو آن راه اندازی شده است و در اسفند سال 96 مورد بهره‌برداری و فعالیت قرار گرفته است. برای مواردی از جمله پلیس گردشگری و آموزش به رانندگان تاکسی در مناطق اطراف حرم مطهر امام رضا (ع‌) برنامه‌هایی تعیین و اجرا خواهد شد.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: اکنون 9 موسسه آموزشی دارای مجوز زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی وجود دارد که به آموزش افراد برای مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، دوره‌های آشپزی و دوره‌های دیگری که در خود هتل‌ها برگزار می‌شود؛ می‌پردازد.
تحولات جدی در توس؛ از برج و بارو تا باغ ایرانی
مکرمی‌فر درخصوص مسائل مربوط به آرامگاه فردوسی و توس خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 5 دهه به مسائل توس و آرامگاه فردوسی پرداخته خواهد شد که گام اول جلوخوان فردوسی است. طبق تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری، شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی، انعکاسی از آرامگاه فردوسی را در جلوخوان به عنوان یک باغ ایرانی خواهیم داشت. کل آرامگاه فردوسی حدود 6 هکتار بوده و جلوخوان با وسعت 7 هکتار، تجلی‌ای از کل آرامگاه خواهد شد. این رویداد با سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد در حال انجام و اکنون مطالعات اجرایی طرح به اتمام رسیده است. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی عنوان کرد: گام دوم برج و باروی توس با وسعت 7 هزار متر به همراه 106 نیم‌برج که ارتفاع برج و بارو و حصار 9 متر با عرض 6 متر است و به همان شکل احیا خواهد شد. احیای این بناها از دروازه رودبار که دروازه اصلی توس است شروع و تا دروازه نیشابور امتداد خواهد داشت. 
وی افزود: قرارداد مطالعات مرمت زادگاه فردوسی، روستای پاژ منعقد شده و مرمت‌ها شروع شده است. امسال به استحکام بخشی و احیای ارگ کهن دژ که ضلع غربی آرامگاه فردوسی قرار دارد، خواهیم پرداخت. بعد از احیای 7 هکتار جلوخوان آرامگاه فردوسی به احیای پردیس فردوسی که 42 هکتار است خواهیم پرداخت و باید اقدامات مقدماتی جهت مشاور صورت گرفته شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.